Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten ihmeessä kummit voivat auttaa lastenhoidossa, jos perheessä on useampia lapsia?

Vierailija
08.12.2005 |

meillä ei kukaan kummeista ole koskaan edes ehdottanut, että hoitaisivat kummilastaan. Tuli vaan mieleen, kun täälläkin aina ehdotellaan, jos ei ole lapsenvahtia, että eikö kummit voisi hoitaa. Miten sen käytännössä järjestätte? Meillä on viisi lasta ja heidän kaikkien kummit ovat perheellisä, työssäkäyviä ja asuvat eri kaupungeissa kuin me.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se muuten onnistukaan!

Vierailija
2/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meilläkään kummit ole koskaan hoitaneet. Ja mitä se nyt auttaisi, jos joku kummeista ottaisi yhden lapsen. Kotiin jäisi kaikki muut. En minäkään jaksa enää omieni lisäksi vieraita lapsia hoitaa, jaksamista on omassa perheessä ihan tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilllä kolme lasta (3-9v) ja neljättä odotan. Kummilapsia meillä on neljä, ikähaitarilla 16v- 1½v.

Vanhin kummilapsista ei siis enään vahtia edes kaipaa.

Kahta kummilastamme otamme yökylään ja muutenkin hoitoon melkein aina kun heidän vanhempansa sitä kysyvät. Samalla hoidolla menee myös kummilapsien sisarukset.

Tällähetkellä tilenne on hyvä sillä muutimme isoon taloon jossa tilaa on mutta olemme hoitaneet kummilapsiamme aina vaikka asuimmekin erittäin ahtaasti itsekin.

Olemme menneet myös kummilapsiemme kotiin hoitamaan lapsia. Tässä systeemissä siis myös vastavuoroisuus pelaa. Vaikka kummilapsiemme vanhemmat eivät ole meidän lapsiemme kummeja niin aina on hoitoapua tullut jos heidän aikatauluunsa on sopinut.

Yhtenä lauantainakin kun läksin aamulla aamuvuoroon jäi mieheni 6 lapsen kanssa keittelemään puuroa ja eikä kokenut asiaa mitenkään ongelmalliseksi.

Vierailija
4/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on itsellämme kolme lasta vanhin täytti just 7 v. , keskimmäinen

on 5 v. ja nuorin 4 v. ja meillä on kahden vanhemman lapsen

kavereita silloin tällöin, ehkä kerran kahdessa kuussa, yökylässä.

Tarhakausina yökyläilyt on joko pe-la tai la-su. Loma-aikoina

sitten mikä vaan viikonpäivä.

Useimpina iltoina ja viikonloppuina meillä on lasten kavereita

leikkimässä, iltaisin ehkä tunnin pari, viikonloppuna saattavat

olla liki kokopäivän. On siis vanhempien kanssa sovittu, että

" vieras" syö meillä lounaan ja välipalan.

Meillä on kahdella vanhemmalla lapsella sisaruspari kavereina ja

nämä sisarukset on meillä yleensä yhtä aikaa yökylässä.

Meillä on autossa yksi ylimääräinen paikka, mikä on kiva, koska

voidaan sitten ottaa kaverikin mukaan, jos mennään jossain käymään.

Tietysti sovitaan lapsen vanhempien kanssa, että heille on ok.

Meillä on 4- vuotiaasta isommalle lapselle sopiva ylimääräinen istuin

myös.

Meidän lapset on kanssa välillä yökylässä tai leikkimässä kavereidensa kanssa. Kaikki kolme ei tietty mee samaan aikaan tai paikkaan, mutta

pari kertaa vuodessa saadaan tarvittaessa kaikki kolme koordinoitua

yhtä aikaa johonkin yökylään.

Vierailija
5/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lapsuudestani sen verran, että olin usein hiihtoloman

tai osan joulu- tai pääsiäislomastani kummieni luona, joilla oli

3 lasta itsellään. Visiitit kestivät 5-7 päivää, koska välimatka

oli sen verran pitkä, siis monta sataa kilometriä.

Nykyään ihmiset ei vissiin oikein jaksa lapsia - ei omia eikä vieraita.

En tiedä mikä siinä sitten on. Ennenkin tehtiin töitä ja silti pääsi

yökylään kavereille ja kaverit meille.

Vierailija
6/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meillä ole kukaan kaveri saanut koskaan olla yökylässä lapsuudessani.

Vierailija
7/10 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai ollut silloin muotia tämä yökyläily. Asiaan vaikutti varmaan myös se, että ei kenelläkään kaverilla ollut omaa huonetta, vaan yhteinen huone 3-4 lapsella. Olen nyt nelikymppinen. t.9

Vierailija
8/10 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eivät huolineet mummolaan?

Vierailija
9/10 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kummilapsia, joten en voi vastata, kuinka itse auttaisin. Oman lapsemme kummit taas asuvat aivan eripuolilla Suomea, joten käytännössä hoitoapua ei ole saatavilla (lapsi vielä niin pieni, ettei voi yksin matkustaa).

Itse olin kummeillani aina kesä- ja hiihtolomilla useita päiviä, koska hekin asuivat satojen kilometrien päässä. Mukavaa oli, eikä vähiten siksi, että muut sisarukseni (4 kpl) eivät olleet mukana. Se oli siis minulle jotain aivan omaa :-)

Omat vanhempani ottavat kummilapsiaan hoitoon silloin tällöin (asuvat lähellä), joskus mukana tulee muitakin sisaruksia, joskus ei.

Lähellä asuvat kummit ovat ihan luonnollisesti enemmän tekemisissä kummilastensa kanssa. Välimatka vaikeuttaa, tottakai.

Että tällaisia esimerkkejä... taisin jo unohtaa kysymyksenkin tässä kirjoitellessa :-)

Vierailija
10/10 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no, yksi kummi on vissiin kolme kertaa ollut tunnin-pari meillä lastenvahtina, muita en edes pyytäisi.

Mutta meillä kummit " auttavat" omaa kummilastaan. Vievät tätä joskus uimahalliin, ottavat kylään jne. Ja vain oman kummilapsensa - tästä olen itse tarkka - koska isossa perheessä lapset kaipaavat huomiota vain itselleen, ihan omalta aikuiseltaan :)

Vastaus alkuperäiseen on siis, että meitä vanhempia eivät kummit " auta" hoitamalla koko lapsikatrasta, mutta joskus tietysti yritetään sopia mahdollisimman monelle lapselle " kummipäivä" samalle päivälle. Kerran olivatkin kaikki muutaman tunnin omilla kummeillaan samaan aikaan - ja kaikki olivat tyytyväisiä, vanhemmat myös.

Meillä lapset 6-11 -vuotiaita ja kaikki kummit asuvat lähistöllä.