Hyvin väsynyt äiti
Alkaa olla vitsit vähissä meikäläisellä...
Poika on nyt 2v eikä ole tosiaankaan koskaan nukkunut yötään.Olen aiemminkin " ongelmasta" kirjoitellut täällä.
Neuvolassa on ostettu kädet pystyyn eivätkä osaa auttaa ja sain täälät neuvon soittaa ensi-ja turvakotiin. Joopa joo..kaupungissamme toimii Esikko,mutta heillä ei ole minkäänlaista unikoulua eivätkä ota lasta sinne " nukkumaankaan" . Eivätkä myöskään osanneet antaa muuta neuvoa kuin että " vie lapsi jollein sukulaiselle että voit itse nukkua" .
Me asumme pojan kanssa kaksistaan. Äitini käy hoitamassa poikaani kun käyn töissä(olen hoitoalalla vuorotyössä)mutta on sen verran iäkäs kuitenkin, ettei mielellään ota yöksi poikaa. Ollaan kokeiltu mutta eipä lapsi sielläkään nukkunut ja mummi oli yhden valvotun yön jälkeen todella väsynyt monta päivää..enkä enää kehdannut pyytää että ottaisi joskus uudelleen.
Sukulaisten kanssa en ole kovinkaan läheisissä tekemisissä.
Poika menee nukkumaan n.20.30-21.00 ja herää ekan kerran siin' 23.00 ja siitä sitten tunnin välein.Ylös noustaan n.6.00.
Päiväunia nukkuu 1-2h.Eikä vaikuta nukkuuko päivällä vai ei yöheräämisiin.
Syö suht hyvin, ulkoilee 2-4h/vrk,kerhossa käydään 3krt viikossa...lääkärissä on käyty eikä ole mitään fyysistä vikaa.
Nukkuu(?)omassa sängyssään oman sänkyni vieressä.
Illat on rauhoitettu ennen nukahtamista. Yövaloa/valottomuutta kokeiltu.
Mä en jaksa enää. Olen aivan poikki ja pinna kireällä.
Kommentit (27)
Onko kenelläkään ollut sellaista allergista lasta, joka on oireillut vain ja ainoastaan öisillä heräilyillä? On siis päivisin aivan normaali, ei mitenkään haastava tapaus. Itselläni on nimittäin 1,5-vuotias poika, joka heräilee öisin jatkuvasti. Päivisin hän vaikuttaa aivan normaalilta ja leppoisalta kaverilta. On aina ollut ns. helppo vauva, jos ei öitä ota huomioon.
Viime yönäkin heräili n. tunnin välein ja valvoi pari tuntia putkeen aamuyöstä. Onneksi mieheni auttaa öissä, mutta alamme molemmat olla aika poikki (monenlaisia kikkakolmosia ollaan kokeiltu huudatusunikoulua lukuun ottamatta). Taidan saada neuvolasta vain paheksuntaa, jos pyydän muuten täysin oireettomalle pojalleni lähetettä erikoislääkärille. Pitäisi varmaan harkita yksityistä, vaikka vakuutusta ei olekaan. Vai voisikohan tuota välttämis-altistuskoetta kokeilla itsekseen...
Meillä lapsella oli vauvana ihan vaahtomaista vihreää ripulia ja sitä tuli kymmeniä kertoja päivässä. Suolisto oli siis aivan pilalla, mutta neuvolassa vain sanottiin että täysimetetyn vauvan kakka voi olla mitä vain ja että ei voi olla allergiaa kun iho on kuin silkkiä jne. Eli plaa plaa, ihan yhtä tyhjän kanssa. Lopulta yksityinen lastenallergologi totesi, että ei TODELLA ole normaalia moinen ripulointi 15x päivässä ja kun lapsi ei nukkunut koskaan,ei öin eikä päivin kuin 10 min torkkuja sylissäni.
Mutta 1v iän jälkeen meillä ei noita ripuleita ole enää tullut, ei edes kun on kokeiltu jotain sellaista ruokaa mikä ei sovi lapselle. Eli kuten kirjoitin, esim viimeksi kun kokeilimme kauraa lapselle (joka nyt 2.5v) , ainoa oire oli se, että hän alkoi taas heräilemään öisin, kiljahteli ja itkeskeli unissaan vähän väliä. Tätä ei tarvinnut kokeilla kuin pari päivää niin yöt oli taas risaisia ja kun jätettin kaura pois, poika alkoi heti nukkua heräämättä läpi yön. Eli MITÄÄN muuta oiretta ei tullut, eikä ole tullut aikoihin enää. Ei ihottumia, ei poskien/pyllyn punoitusta, ei löysää kakkaa tai ummetusta. Tilanne taitaa olla sellainen että meilläkin allergiat ovat jo ohimenemässä ja monihan meillä onkin jo mennyt ohi, joten oireet ovat lieventyneet kovasti tuosta vauva-ajasta, jolloin tosiaan tuli ihan veriripulia ja pahimmillaan huudettiin tuskaista huutoa tuntitolkulla putkeen esim. kanakokeilun jälkeen...
Eli kyllä, jos lapsi heräilee useita kertoja öisin ja herää itkien tai itkeskelee unissaan, en kerta kaikkiaan voi uskoa että mielikuvitus olisi niin kova. (jos siis tilanne jatkuu kuukausia vaan aina)
Minulla 2 lasta,joilla molemmilla ko. tauti todettu ja aiheutti jatkuvaa yöheräilyä,eli läpi yön 20 min-tunnin välein. Lapset heräsivät kipu-itkuun,syliin nostettaessa tai pepulle taputettaessa nukahtivat heti. Kummatkin ns. helppoja lapsia,perustyytyväisiä ja hyväntuulisia. Päivisin.
Esikoisen kanssa 1v neuvolassa antoivat lähetteen lastenpolille. Ekaks tarjosivat unikouluohjeita,joita en huolinut. Kaipa uskoivat kun sanoin että tunnistan mikä johtuu kipuilusta ja mikä on muutenvain heräilyä,koska olin 30v äitikkä. ;)
No sitten alettiin heräilyä tutkia ja vuorokauden kestäneen ph-mittauksen jälkeen todettiin että mahaportti on löysä jolloin vatsanesteet pääsevät virtaamaan takaisin ja syövyttävät ruokatorvea. Ruokatorvi olikin jo tulehtunut,ja sattui tietysti hirmuisesti kun hapan mahaneste nousi sinne aina makuulla oltaessa. Lapsi sai antibioottikuurin ja lääkkeet refluksitautiin ja siitä se nukkuminen alkoi.
Toisen lapsen kohdalla tiesin jo heti mitä se heräily voisi olla,(ilmeisesti taipumus löysiin kudoksiin on perinnöllistä) ja saimme lääkkeen.
Meidän lapsilla ei ollut mitään niin dramaattisia oireita,oksentelua tms mitä olen lukenut tautiin liityvän. Ehkä vähän normaalia useammin röyhtäilivät. Vinkkinä vaan että tämäkin voi yöt pilata..ilmeisesti on aika yleinen vaiva ja useimmiten paranee lapsen kasvaessa.
että SINULLA ON OIKEUS VAATIA kunnalliseslta puolelta kunnon tutkimukset. Johan nyt on kumma, jos pitää pistää itse satoja euroja likoon tuommoisen asian vuoksi! Mutta tietysti, jos olet siihen valmis se on toinen juttu... Voit kylläkin katsoa kunnallista lekuria tiukasti silmiin ja sanoa, että et poistu huoneesta ennen kuin olet saanut lähetteet kaikkiin mahdollisista tutkimuksiin. Se on sinun ja lapsesi oikeutesi! Hyvää jatkoa.
Kun siirsimme ( nyt 8v) pojat vuoden ikäosenä isoon sänkyyn, johan laitoin ensihätään vanhan vaahtomuovipatjan, oli poika seuraavana aamuna aivan ihottuman peitossa. Oli siihne asti nukkunut hengittävällä futon-patjalla, ja tuo vanha vaahtomuovi oli aivan liikaa !
Tehtiin kyllä allergiatestejäkin, mutta eihän niistä mitään löytynyt. Poika on vaan herkkäihoinen ( nyt sai toisen kerran tällaisen pahan reaktion nähtävästi vasirokon ja flunssan jälkitautina). Histamiinina erittyy liikaa ja iho menee hetkessä pahaan kuntoon.
Teillä ei ole ymmärtääkseni ihottumaa, mutta saattaahan tuo allergia/ herkkyys tietyille aineille ilmetä juuri yöheräämisinä.
Suosittelisin kyllä totuttamaan pojan siihen unileluun, hän on jo niin iso, että voit alkaa häntä opettemaan ihna sanallisesti siihen, että jos yöllä herää, aina ei tarvitse herättää äitiä vaan voi nukahataa itseskeenkin. Siis tietysti lapselle sopivin sanakääntein, ja itse pitää olla varma asiastaan, ja valmis myös toistamaan asiaa miljoona kertaa. Voi tosiaankin olla, että lapsi on vain oppinut siihen, että äiti on heti vieressä, kun herää, siitä on vaikea tottua pois ihan noin vaan.
Voimia jatkoon, kyllä ne yöt varmasti tuosta rauhoittuvat !
Vaikka eihän sitä kenellekään toivo huonounista tai allergista lasta, niin mielenkiintoista lukea muiden kokemuksia, kun omien kavereiden lapset ovat aina nukkuneet hyvin.
Meillä on 2,5 v poika, joka on vauvasta saakka ollut " vaativa ja tempperamenttinen" sekä nukkunut tosi huonosti. Ihan vauvana suurin ongelma oli päiväunet, joilta poika säpsähti hereille noin 5 min. nukuttuaan. Huusi sitten taas tunnin-pari ja sitten torkahti taas hetkeksi. Onneksi kerran päivässä nukkui edes 1-2 h, vaikkakin heräsi usein hetkeksi huutamaan. Ja tätä tapahtui siis pojan ollessa ihan pieni vauva. Jossain vaiheessa alkoi nukkua päivällä hyvin, vaikka edelleenkin herää monesti kesken päiväunien huutamaan. Mutta yöt on aina olleet tosi katkonaisia. 2 v ikään saakka poika oli nukkunut ehkä 5 yötä ns. kokonaan eli nukkui ehkä klo 22-07 ja sen jälkeen vielä tunnin tai kaksi. Yleensä heräsi ekan kerran noin tunti nukahtamisesta ja heräämisiä jatkui sitten läpi yön. Hyvänä yönä vain ehkä 3 kertaa, huonona yli 10. Meillä onneksi mies on osallistunut noihin yöheräilyihin, mutta koska pienessä asunnossa asutaan, en pysty kuitenkaan nukkumaan, vaikka mies hoitaisi heräilyt. Kesällä (poika oli 2 v) poika nukkui 2 kk putkeen todella hyvin. Ehkä kerran viikossa heräsi yöllä huutamaan, mutta muuten nukkui ton klo 22-07 putkeen ja sen jälkeen vielä jonkin aikaa. Yhtä nopeasti kuin hyvät unet alkoivat, ne myös loppuivat. Ja syksystä asti poika on sitten taas heräillyt sen 2-5 kertaa yössä huutamaan. Itse asiassa ehkä kuukausi sitten nukkui viikon verran yöt heräämättä. Arki rullaa ihan samalla tavalla kuin aiemminkin, enkä ymmärrä, miksi poika on noi kaksi jaksoa (sen 2 kk ja sitten viikon) nukkui niin hyvin.
Poika herää yöllä huutamaan yleensä niin, että tuntuu vielä olevan unessa, kun huuto alkaa. Silloin saattaa huutaa putkeen jopa tunnin, eikä mikään tunnu auttavan. Yleensä huuto kestää onneksi vain 5-10 min. mutta sekin tuntuu ikuisuudelta keskellä yötä toistuessaan pahimmillaan tunnin välein. Joskus poika herää myös niin, että selvästi ensin herää ja meinaa alkaa itkemään, mutta " päättääkin" jatkaa unia. Tohon heräämiseen ei tarvitse puuttua, vaan poika nukahtaa itsekseen.
Meidän pojalla on atooppinen iho, mikä rasvauksella pysyy ihan hyvänä. Kakka on aina ollut normaalia, mutta vauvana poika pulautteli aika runsaasti (mun mielestä liian paljon). Poika on ollut aina aika huono syömään, mutta on silti kasvanut tosi tasaisesti ja aika keskikäyrällä.
Maitoallergiaa epäilin pojalla, kun alettiin 10 kk iässä kokeilemaan hapanmaitotuotteita. Kotona itse kokeillen maitotuotteista tuli selkeät ihottumat, mutta allergiasairaalassa tehtävistä maitoaltistustesteistä ei tullut mitään oireita. Todella hassua! Myöskään Prick-testit eivät näyttäneet mitään (yllätys). Muita allergioita ei altistuksella testattu. Viljoja mietin, mutta ajattelin, että kun ne ei kerran aiheuttaneet mitään " uutta" , kun niitä alettiin pojalle antaa, ettei ne sitten allergiaa aiheuta.
Meitä ei ikinä otettu vakavasti neuvolassa. Joka ikinen kerta, kun melkein itkin väsymystäni, niin idiootti neuvolatäti vaan voivotteli, että " sellaisia ne vauvat on" .
Nyt alkoi taas mietityttämään, että entä jos pojalla onkin koko ajan ollut joku allergia ja on huutanut siksi. Kannattaisiko asiaa vielä tutkia (vaikka kotona itse) vai onko poika jo sen ikäinen (siis 2,5 v), että mahdolliset allergiat alkaisivat joka tapauksessa mennä itsekseen ohi. Vai voiko meillä edes olla kyse allergiasta, kun poika on noi kaksi jaksoa nukkunut hyvin, vaikka on syönyt silloin ihan niin kuin ennenkin?
Alkuperäiselle haluaisin vaan toivottaa paljon tsemppiä ja voimia! Itse olen ollut (ja olen edelleen) ihan poikki noiden jatkuvien heräilyiden takia, mutta sulla tilanne on vielä paljon pahempi, kun joudut hoitamaan kaikki heräilyt itse. En osaa sanoa, mistä saisit apua, mutta kyllä mun mielestä tossa tilanteessa kunnan pitäisi palkata sulle silloin tällöin vaikka joku kodinhoitaja/lastenhoitaja auttamaan. Toisaalta se on totta, mitä sanoit siitä, että et saisi kuitenkaan nukuttua, jos poika huutaisi yöllä jossain muualla. Itse en olisi koskaan voinut jättää poikaani vieraaseen paikkaan huutamaan (siis yöllä). Voisitko itse mennä jonneki muualle nukkumaan pariksi yöksi, jos saisit jotain apua teille kotiin, että lapsesi olisi kuitenkin omassa kodissaan ja sinä saisit nukuttua? Toivottavasti saat asiat jotenkin järjestymään!!!
huoneeseen siirtäminen. Mistään ei löytynyt vikaa mutta mikään ei myöskään saanut lasta nukkumaan. Lopulta ihana yksitynen lastenlääkäri ehdotti että aletaan maidoton dietti ensin ja jos ei siinä näy mitään niin sitten viljat jne. Maito se sitten oli joka poikaamme kiusasi ja sai sitten suolisto-oireisen maitoallergian diagnoosin. Yöt rauhoittuivat mutta eivät heräilyt kokonaan loppuneet sillä herääminen on jo pojalle tullut tavaksi Mutta yksi tai kaksi heräämistä yössä ei ole entiseen pariin kymmeneen kertaan verrattuna ollenkaan paha. Me olemme kanssa vuorotyössä molemmat sekä minä että mies. Meillä apua toi myös lasten hoidon järjestyminen vuoropäiväkodissa niin saatiin nukkua esim. yövuoron jälkeen kunnolla ja ottaa hieman pojan heräilyistä johtuvia univelkoja takaisin.
Poika siis edelleen heräilee ja nyt lähellä 3v. ikää on matiokin taas ruokavaliossa mutta siis kun maito oli poissa rauhoittui yöt todella paljon. Luulen että meillä poika on myös aika vilkkaalla mielikuvituksella varustettu ja päivän tapahtumat tulee uniin elikä heräilyt pelkästään ole allergian syytä.