Huhuu 8-10 kuisten vaavien äipät!!! Apua!
Enpä olisi uskonut että tätä joskus kirjoitan. Ja tiedän kyllä että lapset ovat yksilöitä mutta kun pikkuhiljaa alkaa huolestuttamaan!!!!
Meillä siis huomenna tasan 9kk neiti. On kehittynyt aina joka asiassa ihan normaalisti, esim. vastasi hymyyn hymyllä 1kk, kannatteli hyvin itse päätään 2kk, kääntyi vatsalleen 3kk, ryömi vähäisesti 5kk, pinsettiote löytyi 8kk. Hakee sanoja, osaa vilkuttaa ja sanoa hei hei!
Mutta itse ongelmaan! Meidän tyttö ei liiku! Siis nyt ei edes ryömi, tais olla vahinko silloin 5kk. Pyörii kun väkkärä lattialla jo 7-8kk peruutteli ryömien mutta ei enää sitäkään. Ei hae enää konttausasentoakaan, sitä yritti n. 8kk. Ei pyri itse istumaan saatikka seisomaan.
Istuu ihan suht hyvin tukematta itse lattialla (vahdin kyl vieressä kun kupsahduksia sattuu) ja seisoo tukea vasten. Lempihommaa on kävely kun siis pitää hänen käsistä kiinni. Mutta hänellä ei ole mitään mielenkiintoa edes liikkeelle, esim. istumaan itse.
Meillä 8kk neuvolalääkäri käynti oli hirveetä huutoa (unet jäi kesken) mutta lääkäri ehti todeta että heijasteet on aika heikot/puuttuvat. Taas uusi lääkäriaika viikon päästä. Edistystä on tapahtunut istuessa mutta ei siinä alaspäin pudotusliikkeessä. Kädet eivät siis mene suojaksi eteen.
Sori, tuli pitkä sepustus. Kiva jos joku jaksoi lukea! Löytyykö kohtalotovereita? Neuvoja? Onko virhe pitää kävelytuolissa n. 1 tunti päivässä? On ollut siinä 5.5 kuisesta lähtien.
T: Noora 9kk ja Nasulina
Kommentit (4)
Lapsen kehityksessä voi olla välillä taukoakin, jonka kuroo sitten taas kiinni kun kiinnostuu. Se heijasteiden puuttuminen VOI johtua siitä, jos hän oli osittain unessa. Kaikilla ei ole tarkka unen ja valveen raja! (tiedän itsestäni)
Jos lääkäri seuraavalla kerralla on sitä mieltä, että on jotain poikkeavaa, niin hän antaa varmasti lähetteen neurologille, ja asia tutkitaan kunnolla. Silloinkaan ei ole syytä huolestua. Voisit muuten itse kokeilla sitä heijastetta kotona silloin kun lapsesi on varmasti hereillä! Mutta tee se sänkysi päällä eikä korkealta ettei satu mitään.
Joka tapauksessa paniikkinappulan painaminen on turhaa. (miksiköhän se meillä yleensä on?)
Meillä sama juttu: tyttö kohta 10 kk ei vielä liiku eteenpäin. Vatsallaan hän kyllä peruuttaa ja pyörii lattialla ympyrää, mutta ei edes yritä ryömiä tai kontata eteenpään. Ei myöskään yritä itse istumaan tai seisomaan. Meilläkin istutaan tuetta (kupsahduksia sattuu) ja lempihommaa on kävely ympäri asuntoa, kunhan pidetään käsistä kiinni. Kävelyttää saa niin paljon kuin oma selkä kestää!
Meillä ei ole ollut kävelytuolia ollenkaan, eli se ei ainakaan meillä voi olla syynä liikkumattomuuteen. En ole ollut asiasta huolissani, koska muuten ollaan kehitytty ihan normaalisti. Tyttö juttelee kovasti ja on todella näppärä käsistään. Hän jaksaa tutkia esineitä tarkasti, eikä kai ole niin kiinnostunut tutkimaan ympäröivää maailmaa. Muutenkin hän on ollut kiltti ja rauhallinen vauva ja nukkunut aina hyvin.
Lapset oppivat liikkumaan hyvin eri tahtia. Jätä kuitenkin se kävelytuoli kokonaan vähäksi aikaa pois. Meilläkin neuvolassa siitä varoiteltiin. Voi kuulema hidastaa tuota liikkeelle lähtöä. Fysioterapeutti sanoi, että saisi alkaa käyttää vasta, kun lapsi seisoo jo tuetta ja silloinkin vain lyhyitä aikoja.
Menna+poika 7 kk 3 vko
siis nämä mainitsemasi taidot pitää viimeistään oppia ennen kuin on syytä oikeasti huoleen. Olen kuullut, että se aikaväli on aika pitkä ennen kuin esim kävely tulee oppia ennen kuin siihen puututaan.
Meillä kyllä liikkuminen sujuu hyvin. Tällä hetkellä liikutaan konttaamalla ja tukea vasten kävellen. Mutta meidän lapella ei pinsettiote ota vielä onnistuakseen, vaikka muuten onkin motorisesti kehittynyt. Mutta kun eivät siitä 10kk neuvolassa mitään sanoneet, niin en ole huolestunut vielä. Lapseni on siis 10kk.
Kävelytuolista sen sijaan neuvolan terveydenhoitaja varoitti jo ajat sitten minua, että se voi hidastaa liikkumaan lähtöä, kun lapsi pääsee sillä helposti potkutellen haluamiinsa paikkoihin. No, meillä ei koko kapistusta edes ole joten en osaa siihen sanoa käytännössä miten on. Mutta kannattaiskos ainakin kokeilun vuoksi ottaa se joksikin aikaa pois käytöstä.