Lasipullot tuttipulloina, MIKSI?!
Mikä tämä juttu on, että tuttipulloina käytetään nykyään lasisia pulloja? Joissakin blogeissa vilisee jatkuvasti näitä ja kaupungillakin olen nähnyt useita vankkurikulkueita, joissa vaunuista ja tavarakoreista tursuaa näitä millon minkäkin värisillä suojuksilla.
Liittyy ilmeisesti jotenkin siihen muovipullon muoviin? Mitä siinäkin nyt muka on,että pitää kiihkoilla ja kieltää ne lapsilta? Eikö niiden lapset järsi mitään muovisia lelujakaan, tutteja jne? Siis onhan nekin muovista. Ja se pullotuttikin on sitä kamalaa muovia, hui.
Vai onko tämä nyt joku kilpailu ja näytön paikka taas, että pitää todistella itselle ja muille, että minäpäs olen parempi ja huolehtivaisempi äiti ja eliminoin ihan kaikki riskit. Vai onko vaan joku muotivillitys?
Katselin vaunukaupoilla ollessa niitä pulloja ja voi hyvä tavaton mitä hintojakin niistä kehdattiin pyytää. Ja nehän on ihan järjettömän painaviakin, eihän vauva varmaan koskaan jaksa sellaista tonkkaa pidelläkään itse! Voisko epäkäytännöllisempää olla!?
Kommentit (20)
Jos pidän lasipulloa parempana kuin muovipulloa niin miksen käyttäisi lasista? Ja jos käytän lasipulloa, miksi sen pitäisi tarkoittaa sitä että kaikki muovi on tästälähin perheessämme pannassa?
Samaa olen kummastellut. Miksi ne lasipullot ovat parempia kuin BPA-vapaat tavalliset tuttipullot? Esim. aventin pullot ovat paljon halvempia ja ne ovat BPA-vapaita. Eikö ne lasipullot ole hankalia pikkulapsilla kun voivat hajota ja ovat aika painavan tuntuisiakin kun olen kokeillut kaupassa?
Eikös nyt ole niin muodikasta löytää jotain vanhanaikaista?
Silloin kun minä olin vauva, viime vuosisadalla, tuttipullot olivat ensimmäkseen lasipulloja. Ei ne muistaakseni kovinkaan painavia olleet. Enkä nyt tarkoita niitä, joista minua ruokittiin. Tai ehkä siihen aikaan varttui vähän riskimpiä lapsia.
Hormonihäiritsijöistä, mitä muovipulloista irtoaa. Meillä oli esikoispojalla muoviset, mutta bpa-vapaat pullot. Vesipulloinakin yritän pitää aina bpa-vapaita pulloja, ja ruoan säilytän mielluummin lasisessa tai teräsastiassa jääkaapissa.
Muovilelujen suhteen en ole hysteerinen, mutta toki olisi parempi välttää niitäkin siinä imeskely-pureskeluvaiheessa. Silikoninen purulelu ( pitäisi olla turvallinen) on ollut kuopuksen suosiossa, joten annan aina sen hänelle, kun hampaita tulee.
Miesten sperman laatu heikkenee osittain näiden muovin pehmentäjäaineiden takia, toki muutkin ympäristömyrkyt siihen vaikuttavat.
Että itsekin vierastaisin lasisia tuttipulloja, mutta kun noita bpa-vapaita muovipulloja pesin tiskikoneessa, niin huomasin etteivät ne kunnolla puhdistuneet. Lasiset varmaan puhdistuvat paremmin, eikä niihin tule naarmuja, kuten muoviin.
M
Vai onko tämä nyt joku kilpailu ja näytön paikka taas, että pitää todistella itselle ja muille, että minäpäs olen parempi ja huolehtivaisempi äiti ja eliminoin ihan kaikki riskit. Vai onko vaan joku muotivillitys?
vouhotusta. Toisaalta jokainen antakoon lapselleen ravinnon mistä haluaa, lasisesta,muovisesta tai suoraan tissistä. Tiedän 2 ihmistä, joilla on kivannäköiset arvet huulessa, näistä lasipulloista (60-luvulla lasipulloista juoneita ja pullo pamahtanut rikki).
Olen itse tällainen "kiihkoilija". Lasipullot ovat kyllä painavia, mutta tosi kestäviä. Muista haalistuvat kuvat, mutta nämä kulkevat seuraavallekin lapselle, eivätkä ole ottaneet kolhuista itseensä. Myrkyttömyyden vuoksi ne alunperin valitsin, mutta huomasin muitakin hyvinä puolia.
Tämmöisestä lasipullomuodista en ole kuullutkaan. Taidan elää jotenkin pimennossa tai sitten en vain enää kiinnitä huomiota näihin asioihin kun kuopuskin on jo kohta 3v.
Mutta siis kai sen nyt järkikin sanoo, että lasi ja nimenomaan ne mahdollisesti syntyvät sirpaleet on HUOMATTAVASTI todennäköisempi ja isompi riski pienelle vauvalle/lapselle kun juominen muovipullosta. Ei hyvää päivää näitä kotkotuksia. Kyllä äidit ovat ihanneryhmä markkinamiehille, kaikki menee läpi ja eurot kilahtaa kassaan =D. Ja tuo BPA on varmasti ihan tosi juttu, mutta onhan noita muovipulloja paljon missä sitä ei ole. joku jo aventit mainitsikin, meilläkin ne oli käytössä. Mutta että joku ei voi niitäkään käyttää hysteerisen olonsa takia? What?!
Tämmöisestä lasipullomuodista en ole kuullutkaan. Taidan elää jotenkin pimennossa tai sitten en vain enää kiinnitä huomiota näihin asioihin kun kuopuskin on jo kohta 3v.
Mutta siis kai sen nyt järkikin sanoo, että lasi ja nimenomaan ne mahdollisesti syntyvät sirpaleet on HUOMATTAVASTI todennäköisempi ja isompi riski pienelle vauvalle/lapselle kun juominen muovipullosta. Ei hyvää päivää näitä kotkotuksia. Kyllä äidit ovat ihanneryhmä markkinamiehille, kaikki menee läpi ja eurot kilahtaa kassaan =D. Ja tuo BPA on varmasti ihan tosi juttu, mutta onhan noita muovipulloja paljon missä sitä ei ole. joku jo aventit mainitsikin, meilläkin ne oli käytössä. Mutta että joku ei voi niitäkään käyttää hysteerisen olonsa takia? What?!
No tietenkin ne lasipullot on päällystetty kumilla:
http://www.bigsmallshop.com/Lifefactory-120-ml-lasinen-tuttipullo-vaale…
rintaa vain, mutta jos en voisi imettää, kyllä minäkin valitsisin pienelle ainakin lasisen pullon, kun lapsi juo siitä kuitenkin tosi mojnta kertaa päivässä. Ei meillä käytetä muoviastioita muutenkaan ja alle yksivuotiaat ovat opetelleet jo juomaan lasista. En näe tässä turvallisuusriskiä, kun pöydässä juodaan ja vanhempi on vieressä. En edes muista, että olisi yksikään lasi mennyt rikki, isommilta kylläkin. Miksi tämä nyt on jollekkin edes ongelma, mistä muut juovat?
''elin ikä''. Ja kun lasin jännitys kasvaa mm. pesemisen ym. johdosta niin lasi voi räjähtää jo pelkästä kosketuksesta.
Kokemuksella sanon vain, monet lasit työni puolesta ovat räjähtäneet naamalleni, käsiin jne. Muistona yhdestä tuopista on sormeni sisällä oleva lasinsirpale jota ei saatu pois, ja sormesta katosi tunto ja aivan helvetin ruma patti. Välillä pelottaa näitä laseja viedä asiakkaille, mutta minkäs teet kun työnantajan mielestä on kunnossa...
että noita myydään kemikaalittomina. Mistä on valmistettu tutti ja sen rengas sitten?!
Saa olla aika idiootti, että menee ostamaan pienen lasisen tuttipullon 23 eurolla!!!?? Onpahan kiva, kun se pullo lipsahtaa käsistä lattialle... sinne meni 23€, mut ei kun uutta ostamaan kun ne on niin IN!
tippuvan ja särkyvän kotona....aika fiksua minusta käyttää lasia noiden muovien sijaan.
Vanhempi ikäluokka muistaa kyllä kuinka paljon tapaturmia lasisten tuttipullojen kanssa kävi.
Miten ihmeessä akat jaksaa murehtia siitä, mistä toiset antaa maitonsa vauvalle. Hankkikaa nyt elämä. Ei ihmekkään, että sanotaan kotiäitien elämän olevan löysäilyä, jos murheet ovat tätä luokkaa.
Ne pullot ovat turvalasia. Ei niistä mitään haavoja saa vaikka hajoaisivatkin.
BPA on vain yksi muovinpehmennin, joka nyt on kielletty, seuraavaksi kielletään toinen.
R-kioski kielsi lämpötulostinkuittipaperinsa käsittelyn myyjiltään BPA:n vuoksi. Tuosta paperista sitä imeytyi niin paljon kehoon, että alkoi jo vaikuttaa hedelmällisyyteen.
Ja onhan tuo nyt melkoinen ympäristötekijä, muovi vaiko lasi. Ootsä ihan dille vai?
Muovisia tuttipulloja ei missään nimessä pitäisi käyttää, jos välittää lapsestaan. Edellä mainittiinkin jo syitä. Muovipulloista siirtyy haitalliseen kemikaaleja niiden sisältämään nesteeseen, ja edelleen vauvaan. Katso googlesta.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/kontak…