Kuka tietää kutsunnoista? Kenen vastuulla on viedä sinne
jos ei itse pysty, siis jos vaikka vaikeasti kehitysvammainen. Ja täysi-ikäinenhän ei välttämättä asu enää vanhempiensa kanssa vaan jossain asuntolassa.
Tietääkä kukaan FAKTAA?
Kommentit (31)
Täysikäinen huolehtii itse.
Holhouksen alaisuus näkyy kyllä viranomaisille maistraatin alaisesta holhousrekisteristä. Tuskin tarvitsee mennä kutsuntoihin.
kyllä poliisi hakee vieläkin. Usein olen todistanut kutsuntapaikalla kun poliisi soittelee perään ja kertoo missä pitäisi olla. Ja jos ei muuten tule eikä saada kiinni niin lähdetään hakemaan - ihan aikuisten oikeesti
on totta, poliisit hakee jos vain löytävät.
Meidän nistinaapuria tultiin hakemaan poliisivoimin pari vuotta sitten. Sai ilmeisesti vapautuksen (yllätys) kun pyöri vielä hetken rapussamme. Kuoli jonkin aikaa myöhemmin.
Onkohan käynyt kutsunnoissa, en ole kysynyt?
Minun ei tarvinnut olla kutsuntojen kanssa missään tekemisissä millään tavalla. Kaverit kertoivat, että nimeni oli siellä huudettu normaalin aakkosjärjestyksen mukaisesti, ei sen kummempaa.
Muistaakseni joku lääkäri kirjoitti todistuksen, mutta minun ei tarvinnut tosiaan siitä piitata; olin niin päivänselvä tapaus, että se hoitui näppärästi pois päiväjärjestyksestä ilman mutkia.
kyllä poliisi hakee vieläkin. Usein olen todistanut kutsuntapaikalla kun poliisi soittelee perään ja kertoo missä pitäisi olla. Ja jos ei muuten tule eikä saada kiinni niin lähdetään hakemaan - ihan aikuisten oikeesti
turhaa touhua...
Ei saada kovin motivoitunutta isänmaanpuolustajaa noista tapauksista.
Ja niin helpolla kun ne c:n paperit saa jos haluaa.
Minun käsittääkseni täysivaltainen ihminen hommaa itselleen kyydin, vaikkapa invataksin. Jos on holhouksen alainen niin eiköhän holhooja huolehdi. Kutsuntatilaisuudessa määritettään palveluskelpoisuus eli myönnetään vapautus vaikeasti vammaiselle.
Minun käsittääkseni täysivaltainen ihminen hommaa itselleen kyydin, vaikkapa invataksin. Jos on holhouksen alainen niin eiköhän holhooja huolehdi. Kutsuntatilaisuudessa määritettään palveluskelpoisuus eli myönnetään vapautus vaikeasti vammaiselle.
niin kutsuntahetkellä on vielä alaikäinen, eikä holhouksen alla. Tuskinpa esikunnassa on rekistereitä kuka on sokea, kuka kuuro ja keneltä puuttuu jalat. Sinne kai pitää mennä joka tapauksessa?
Harmi kun kukaan ei tiennyt omasta kokemuksesta, vaan ihem mutu vastauksia vain.
niin kutsuntahetkellä on vielä alaikäinen, eikä holhouksen alla. Tuskinpa esikunnassa on rekistereitä kuka on sokea, kuka kuuro ja keneltä puuttuu jalat. Sinne kai pitää mennä joka tapauksessa? Harmi kun kukaan ei tiennyt omasta kokemuksesta, vaan ihem mutu vastauksia vain.
nuori menee ensin lääkärintarkastukseen (monella paikkakunnalla jo kesän alussa), josta esikunnalle menee tieto siitä, että nuori ei ole asevelvolliseksi kelpaava. Ei siis mene kutsuntoihin lainkaan vaan saa vapautuksen lääkärintodistuksella.
Poliisit sinne vie jos ei muuten tule paikalle Ja paikan päällä arviodaan palveluskelpoisuus
joitain kymmeniä vuosia sitten näin olikin.
Ei enää.
Jokaisen kutsuntaikäisen miehen on asevelvollisuuslain mukaan käytävä ennakkoterveystarkastuksessa ennen syksyn kutsuntatilaisuuksia. Tämä tarkastus ei vapauta varsinaisesta kutsuntatilaisuudesta.
Nuorison terveystodistus ei vapauta ennakkoterveystarkastuksesta. Jos sinulla on erikoislääkärintodistus, ota se mukaan ennakkoterveystarkastukseen ja kutsuntaan. Aluetoimistoilla on asevelvollisuuslain mukainen oikeus saada muilta viranomaisilta kutsunnanalaisen palveluskelpoisuuteen, palveluksen järjestämiseen tai sijoittamiseen liittyviä tietoja.
Matkakustannuksia terveyskeskuksiin ja kutsuntatilaisuuksiin ei korvata. Mahdollisia erikoislääkärintodistuksia ei myöskään korvata.
Aluetoimisto voi antaa erityistapauksissa luvan ennakkotarkastuksesta poisjäämiseen. Ulkomailla asuvien ei tarvitse saapua Suomeen ennakkoterveystarkastukseen.
mil.fi
kuten vaikeasti kehitysvammaisia ei edes kutsuta. Täysi-ikäisen ihan omalla vastuulla on mennä kutsuntoihin tai hommata sinne kuljetus ihan itse.
Kehitysvammainen kutsuntoihin..? hyvää päivää taas.
sinnehän pitää mennä joka tapauksessa ja siellä päätetään vapautus. vai voiko postissa vaan laittaa lääkäritntodistuksen, kuka laittaa? Ei ainakaan se vammainen itse.
ap.
Kehitysvammainen kutsuntoihin..? hyvää päivää taas.
sinnehän pitää mennä joka tapauksessa ja siellä päätetään vapautus. vai voiko postissa vaan laittaa lääkäritntodistuksen, kuka laittaa? Ei ainakaan se vammainen itse.
ap.
esikuntaan ja kysyisit?
No holhouksenalaisia kuten vaikeasti kehitysvammaisia ei edes kutsuta. Täysi-ikäisen ihan omalla vastuulla on mennä kutsuntoihin tai hommata sinne kuljetus ihan itse.
pojan kotikunnan perusteella määräytyvään Sotilasläänin Esikuntaan ja pyydä kutsunta-asioiden asikaspalveluun. Varmasti selviää paremmin sieltä, kun täältä AV-palstalta.
No holhouksenalaisia kuten vaikeasti kehitysvammaisia ei edes kutsuta. Täysi-ikäisen ihan omalla vastuulla on mennä kutsuntoihin tai hommata sinne kuljetus ihan itse.
Kehitysvammaisia ei kutsuta eikä muitakaan holhouksenalaisia täysi-ikäisiä. Normaalin kirjoissa oleva aikuinen taas vastaa itse omista teoistaan (ei siis enää ole äitylin hommaa).
väliä?
Jos henkilö on kehitysvammainen niin hän ei todellakaan joudu armeijaan.
Ja jos tieto ei kulje niin so what?
on totta, poliisit hakee jos vain löytävät.