Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Innokkaat ruoan laittajat ja leipojat! Eikö teitä häiritse se sotku

Vierailija
05.02.2013 |

joka keittiöön tulee. Roiskeet, kauhea määrä tiskiä ym. Olen miettinyt miksi inhoan ruoan laittoa ja tullut siihen tulokseen etten halua sotkea siistiä keittiötä. Rasittaa se siivoaminen ja tiskaaminen jälkikäteen. Mielummin teen eineksistä ja puolivalmisteista, kun se on siistimpää.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla ehkä kerran ja viikonloppuna kaksi kertaa. Minulla ainakin roiskuu jos käytän vatkainta perunamuusin teossa, muruja menee lattialla, joku ehtii kiehua kattilalta hellalle jne.

Ongelmaasi on yksinkertainen ratkaisu: käytä sen verran isompaa, siis korkeampaa kattilaa niin eri roisku. Ja opettele pitämään vatkainta niin suorassa, ettei se roiski pitkin seiniä, vaan roiskeet jäävät kattilan sisäpuolelle.

Mutta onhan näitä tekosyitä, tämä yksi huonoimmista.

Ihan on oikea syy eli ruuanlaitto on ärsyttävää ajanhukkaa ja siitä syntyvä sotku lisää sen inhottavuutta.

Vierailija
2/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti kokkaan todella paljon, ja kokeilen viikoittain uusia reseptejä (ja raaka-aineitakin). Vaikka itse sanonkin niin teen myös tosi hyvää ruokaa. ÄRSYTTÄÄ, kun mies vaan tyytyväisenä mupeltaa tekemiäni ruokia eikä oikeasti tajua minkä helvetin prosessin käyn niiden ruokien kanssa pahimmillaan monta kertaa päivässä läpi! Tunnustan, omaa syytäni etten voi kokata/ruokailla likaisessa keittiössä, mutta apu olisi joskus nice!

1. Tiskaan edelliset tiskit (ei tiskikonetta) ja tyhjennän kuivauskaapin.

2. Kerään tiskipöydälle kaikki tarvittavat ruoka-aineet ja välineet (esim. vaikka pizzaa tehdessä pizzapohjan ainekset kuten jauhot ja suolat ja kuivahiivat ja öljyt, kaulimen, pellin ja leivinpaperin, kipposet ja kupposet ja veitset ja paistinpannun jauhelihaa varten ja juustoraastimen jne jne jne).

3. Teen kaiken mahdollisimman kätevässä järjestyksessä, esim. niin että leikkuulautaa ei tarvitsisi pesaista joka välissä. (Esim. että paloittelen ensin kurkun, sitten paprikan ja vasta viimeisenä tomaatit.) Kun olen varma etten tarvitse jotakin välinettä enää, laitan sen tiskialtaaseen.

4. Aina kun yksi vaihe on tehty, siivoan sen jäljet. Esimerkiksi kun pizzapohja on kaulittu pellille, laitan jauhot ja kuivahiivan takaisin kaappiin ja taikinakulhon ja kaulimen likoamaan. Varsinkin taikinaruuissa on tärkeää, että kaikki välineet ovat jo valmiiksi esillä, niin jauho-/taikinakäsillä ei tarvitse kaivella mitään uutta kaapista.

5. Kun ruoka on saatu uuniin/vetäytymään, siivoan kaikki jälkeni. Ruokatarpeet kaappeihin, astioiden tiskaus, tasojen ja uunin pyyhintä ja samalla vielä listaan ylös, jos jokin ruokatarve on kokkauksen aikana loppunut/vähissä, ja kirjoitan ne kauppalistaan.

6. Sitten vasta syödään! Ruoka-astioiden tiskauksen kanssa ei ole niin justiinsa heti ruuan jäljestä, ne ehtii tiskata sitten illalla/aamulla tai ennen kuin kokataan seuraavan kerran!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on oikea syy eli ruuanlaitto on ärsyttävää ajanhukkaa ja siitä syntyvä sotku lisää sen inhottavuutta.

Av-palstako?

Eihän siinä tule mitään sotkua, jos käyttää tarkoituksenmukaisia välineitä ja siten, että ei ota yhtään ylimääräistä astiaa.

Ja kun opettelee toimimaan siten, ettei tule roiskeita eikä kuohu yli, niin vi kysyä "mikä sotku"?

Varsinaiset vahingot on sitten eri juttu. Esimerkiksi marjamehun teko mehumaijalla, jolla keittelin yhden syksyn roiskimatta pisaraakaan mehua. Yhtä onnistuneesti ja saavukseeni tyytyväisenä pullotin viimeistä kattilallista siihen saakka, kunns siitä irtosi letku ja muutama litra mustikkamehua roiskui pitkin keittiötä.

Vierailija
4/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

leivon ja laitan ruokaa. Ei siitä tule suunnatonta sotkua jälkikäteen.

Vierailija
5/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö on ruuanvalmistusta varten, ei siksi, että sitä voisi tahrattomana ihailla.

Vierailija
6/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oon vielä laiska siivooja. Nyt pitäis alkaa vääntää lasten kanssa Runebergin torttuja kun lupasin... Ja pienten kanssa leipominen on nyt mitä on...

Vierailija
7/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka leipoessa täyte tehdään samalla kun pohja on uunissa, pesaisen astian jossa pohjan tein ja teen täyteen siihen samaan astiaan. Astianpesukoneeseen ladon saman tien lusikat, veitset, lautaset yms. pöydältä pyörimästä. Kaikki jauhopussit ja maustepurkit sun muut laitan heti takaisin paikalleen kun olen ottanut oikean määrän.

Vierailija
8/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaan sitä mukaan kun astioita tulee eli kun ruoka tai leipomukset ovat uunissa/liedellä, tiskipöytä ja tasot ovat puhtaat.

Ja ilman astianpesukonetta.

Vierailija
9/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kokkaa ja minä jynssään sitten pintoja rätin ja pesunesteen kanssa. Lapsen kanssa olen joskus leiponut sämpylöitä mutta teen taikinan valmiiksi yksin. Rasittavaa tuo siivoamine on.

Vierailija
10/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan opetellut aloittamaan ruoanlaiton niin, että tiskikoneessa on tilaa eikä esim. puhtaita tiskejä. Tarkistan myös, että roskiksissa on tilaa. Saatan ottaa uuden roskapussinkin ja laittaa sen vaikka tasolle niin on helppo heitellä roskat.

Siivoilen ne hetket kun odottaa, että joku kiehuu, rasva kuumenee jne. Syömisen jälkeen ei ole kiva siivota keittilötä, joten en jätä siksi kuin ruokapöydän pyyhkäisyn ja astioiden koneeseen laiton.

Vierailija
11/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne tavarat laittaa sitä mukaa paikoilleen, astiat tiskikoneeseen tai pesaista kuivauskaappiin, roskat roskiin ja pyyhkäistä roiskeita välillä pois.

Vierailija
12/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti tärkeämmältä tuntuu saada hyvää ruokaa pöytään. En vain yksinkertaisesti halua syödä mitään mikä ei maistu hyvältä.

Siivoamisen suhteen olen aika laiska, siivoan joka päivä keittiöstä vain pahimmat sotkut. En kaikkea.

Vierailija
13/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää se kiire ja sotku, olen hajamielinen ja stressaannun kun eri vaiheet pitää sovittaa yhteen.

Mise en place on hiukan liian hieno termi mun peruskokkauksille, mutta tosiaan pesukone on käyttövalmiina, roskis esillä ja teen kaikki pilkkomiset, mittaamiset ja ainesten esiinotot ennen kuin alan varsinaisesti hellan ääressä kokata. Tiskiä tulee vähän enemmän, mutta kone pesee ne.

Laitan pakkaukset takaisin ja tiskit koneeseen sitä mukaa kun niitä tulee.

Vierailija
14/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse sotku, kun sitä ei ole.

Mitä sä oikein teet: roiskeita ja kauheet määrät tiskiä?

Höpsis. Siinäkin saa järkeä käyttää ja suunnitella etukäteen, mitä astioita oikeesti tarvii ja voiko samaa astiaa käyttää useampaan otteeseen.

Vierailija
15/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasot ja hella on nopeat puhdistaa. Eikä ole pakko roiskia, lapsetkin osaavat kokata siististi.

Meillä tehdään ruokaa joka päivä, viikonloppuisin pitkän kaavan mukaan. Ja leivotaan, tyttäret leipovat kakkuja ystävien ja tuttavien juhliin ja tekevät sen meillä kun on paljon tilaa.

Arvostan enemmän hyvää ruokaa kuin koskematonta keittiötä

Vierailija
16/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en roiski jauhoja ympäriinsä enkä ripottele porkkanankuoria lattialle. Inhoan tiskaamista, joten olen harjaantunut siinä että käytän mahdollisimman vähän astoita kokkaillessa, ja nekin mitä käytän huuhdon heti kun en tarvitse ja laitan paikoilleen (esim. jos olen mitannut vaniljasokeria) tai tiskikoneeseen (esim. taikinakulhot). Sen siivottavan mitä jää, teen ruuanteon odotteluajalla, eli jos pitää esim. keittää lientä kasaan aikä ole muuta ruuanlaittopuuhaa, niin pyyhkäisen roskat leikkuulaudalta, laitan tiskejä pois jne.

Vierailija
17/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla ehkä kerran ja viikonloppuna kaksi kertaa. Minulla ainakin roiskuu jos käytän vatkainta perunamuusin teossa, muruja menee lattialla, joku ehtii kiehua kattilalta hellalle jne.

Lapset ei välitä kokkailuistani, itselleni on suht sama mitä syön, joten koko homma on ihan pakkopullaa. Arkisin illat on niin lyhyitä, että en halua käyttää tuntia kokkailuun, syömiseen ja siivoamiseen.

Vierailija
18/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää vatkainta??

Ei meillä ainakaan käytetä tunteja ruuanlaittoon, 30 min menee arkisin alusta loppuun ja viikonloppunakin valmisteluun. En seiso hellan vieressä vahtimassa kun pataruoka kypsyy sen 2-4 tuntia:)

Yleensä klo 17 ollaan arkena jo syöty töiden jälkeen, jää siinä vielä illalle aikaa.

olinkohan 13??

Vierailija
19/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin elämätön elämä.

Vierailija
20/21 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on laiska siivooja, on toinenkin keino: työskennelkään siistimmin.

Ei se niin vaikeaa ole. Valitsette astiat siten, että että niitä likaantuu mahdollisimman vähän käyttämällä samoja oikeassa järjestyksessä.

Sitten ne laitetaan saman tien joko tiskialtaaseen tiskattaviksi, tai koneeseen (joka on tietenkin ensin tyhjennetty valmiiksi).

Ei roiskeita tule, oikeilla välineillä. Esimerkiksi korkeareunainen vatkauskulho, jossa kansi ja paistinpannun päälle roiskesuoja.

Pöydät ja liesi pyyhkäistään saman tien HETI, niin mahdolliset roiskeet katoavat ikuisiksi ajoiksi, eivätkä leviä valtaamaan koko keittiötä.