Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman lapsen "syy"?

Vierailija
04.02.2013 |

5v lapsella paljon kirjoja ja sovittu, että säilytetään niitä kirjahyllyssä, jos niitä ei lueta. Ja nostetaan aina ylös lattialta/sohvalta.

Tämä siksi, koska 1v sisarus REPII niitä ja 5v tietää sen.

5v luki lempikirjaansa sohvalla ja jätti sen siihen. No mitä tekee 1v, repii sen tuhannen päreiksi.

5v syyttää pikkusisarustaan, kun taas minun mielestä syy on enemmän 5v itsessään, kun jätti TAAS kirjan niin, että pienempi sen saa otettua.

Vai voiko tässä nyt syyttää ketään ja olettaa edes, että 5v ymmärtäisi huolehtia kirjoistaan? On kyllä ikäisekseen todella välkky ja omatoiminen.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ihan vanhempien velvollisuus katsoa niiden lasten perään.

Miten on mahdollista 1v. repii tuhannen päreiksi kirjan... Onneksi ei sentää pudonnut sohvalta...

Vierailija
2/10 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No viisvuotias sai kokea seurauksen kun jätti kirjansa 1-vuotiaan ulottuville, saattoi vaikka oppiakin jotain, miksi ihmeessä pitää lasten välisissä riidoissa hakea syyllistä.

Ostat sitten joskus ylläriksi samanlaisen kirjan, tai teippaatte sen kasaan yhdessä.

Yksvuotias nyt vaan repii kaiken minkä käsiinsä saa, mutta ei viisivuotiaskaan nyt niin iso ole, että aina muistais tommoset asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No viisvuotias sai kokea seurauksen kun jätti kirjansa 1-vuotiaan ulottuville, saattoi vaikka oppiakin jotain, miksi ihmeessä pitää lasten välisissä riidoissa hakea syyllistä.

Ostat sitten joskus ylläriksi samanlaisen kirjan, tai teippaatte sen kasaan yhdessä.

Yksvuotias nyt vaan repii kaiken minkä käsiinsä saa, mutta ei viisivuotiaskaan nyt niin iso ole, että aina muistais tommoset asiat.

Vierailija
4/10 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotias eikä äitikään aina. Älä pingota tuosta liikaa, ettei käy niin, että viisivuotias alkaa "pelätä" kirjoja ja lukenmista ja into lopahtaa. Vaikka itsekin pyrin siihen, ettäkirjoja kohdellaan hyvin ja ne laitetaan hyllyyn lukemisen jälkeen tai viimeistään aamulla, jos on luettu sängyssä niin vahinkoja tapahtuu. Juuri teippailin vanhoja kirjoja, joita olin kerännyt korjattavaksi lasten jäljiltä. Rullallinen kontaktimuovia meni, osa kirjoista meni roskiin, jotka kovin puhki luettuja ja joita tiedän löytyvän uusia.

Eräs vanha lastenohjaaja sanoi kerran, ettäpienet lapset eivät välttämättä edes "lue" vaan tekevät niistä esim. autoratoja tai leikkivät kirjastoa, mitä myöten kiinostus kirhjoihin syntyy. Olen samaa mieltä, vaikka samalla kannattaamyös sievästi neuvoa, mitenkirjoja tulee käsitellä varovasti.

Vierailija
5/10 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea se on elämässä muistaa aina, että pitää kaikki laittaa pois pienen käsiltä. Virheitä sattuu aikuiselle saati lapselle. Musta tilanne ei ole kenenkään vika, ei edes sun. Juttelet vaan 5-vuotiaan kanssa siitä, kuinka tärkeää on kirjat pitää siellä hyllyssä, ettei käy näin. Se siitä ja eteenpäin elämässä.

Vierailija
6/10 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 1v olisi tukehtunut paperiin..kenen syy, ap?

Sen viisi vuotiaanko?

Vierailija
7/10 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta miksi 1-vuotiasta ei voi kieltää? Ei asia ole niin yksiselitteinen, että 1-vuotias nyt vaan repii. Tottakai repii, jos se sallitaan. Mutta kyllä 1-vuotiaallekin voi opettaa sanomalla "Ei saa ottaa". Kyllä minun lapseni ainakin oppivat. En ymmärrä sellaista ajattelutapaa, että tuon ikäinen olisi liian pieni kasvatettavaksi. Silloin kun alkaa olla syitä puuttua käytökseen, on myös hyvä aloittaa se. Tyypillistä syyllistää isompaa sisarusta. Vika löytyy peilistä, jos haluat sen syyllisen etsiä.

Vierailija
8/10 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä nyt ihan sekunnissa teki. Itseäni mä syyttäisin, en ole koskaan laitanut pieniä lapsia vahtimaan vielä pienempiä lapsia.

Vierailija
9/10 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni ja jätän lapsien läksyttämiset jos en itse näe kun lapset tekee jotain, enkä ole paikalla.

Olet jättänyt pienen lapsen yksin isomman kanssa.

Kyllä se sinun isompikin on niin pieni että voisi vaikka satuttaa lasta pahastikin. Kenen se olisi syy?

Meillä on huomattu (ja olen itsekin tähän pienenä syyllistynyt) että isompi tekee jotain ja vierittää syyn pienemmälle.

Kun se pienempi kasvaa niin ne seisoo vielä edessäsi ja osoittelee toisiaan. Toi sen teki, toi aloitti.

Elämä on. Mutta aikuinen on vastuussa.

Se oli kuitenkin vain kirja.

Et voi odottaa että alle esikoulussa oleva oikeasti huolehtii tavaroistaan. Pitäisikö sinun jutella noista vaatimuksistasi vaikka neuvolassa?

Sinulla on edessä vielä pitkään sitä jankkaamista että lapselle sanotaan: kirjan paikka on hyllyssä. Joten ihan oman hyvinvointisi takia suosittelen että löysäät nutturaa. Onko sinultakin vanhemmat vaatineet samanlailla?

Jokaisella teistä saa olla mikä tahansa mielipide, tyhmä se sinun esikoinen ei ole ja on voinut pistää kirjan ihan omatoimisestikin päreeksi, vaikka miten olisi maailman suloisin ja rauhallisin lapsi joka maanpäällä kävelee kukkakedolla... Sä taidat olla pulassa kun sun lastasi joku lapsen luokkakaverin äiti vielä syyttää kiusaamisesta, sillä eihän teidän Martta nyt mitään ilkeää tekisi.. Tuosta se alkaa. :D

Vierailija
10/10 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sanoinhan minä" "Mikset huolehtinut" "Siinäs nyt näit" jne.

sillä ne lapset oppii......

Ei ollut kummankaan vika. Lapset on lapsia, äiti on vielä se joka huolehtii nuo asiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi