Lamictal ja raskaus
Hei
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa ko lääkkeen vaikutuksesta odotukseen tai sikiöön?
t.Nipsu
Kommentit (9)
Kiitos vastauksestasi! En huomannut sitä aiemmin, kun täällä odotuspuolella vähemmän vierailen (sattuneesta syystä) ja viestejä täällä tulee niin nopeaan tahtiin, että vilahtavat näkyvistä aika pikaisesti. Sulla tuo annos on ollut näköjään sama kuin mulla nyt. Toivottavasti tämä nyt olisi riittävä...
Villi arvaus: sun epilepsia on myös mallia juvenile myoclonus? Tuon 13 vuoden sairastamisen perusteella arvailen. Itse sairastuin 15-vuotiaana eli 19 vuotta (kääk!) sitten.
On se tosiaan hyvä, että sain tämän lääkkeen. Ärsyttää vain vietävästi, ettei sitä vaihdettu sanotaanko vaikka 3 vuotta sitten. Olisi ehkä jäänyt tämän lapsettomuuden kanssa tappelu vähemmäksi. Ja niin kauan kun raskautta yritettiin Deprakinen kanssa... oli sitten ehkä parempi ettei se onnistunut sinä aikana, kuka tietää.
Olen seurannassa yksityisellä. Olin samalla lääkärillä jo vuosia sitten, kävin Haagan Neurolla Helsingin kaupungin maksusitoumuksen turvin. Viime vuonna kaupungin juustohöylä leikkasi maksusitoumuksen pois ja olisin voinut mennä kaupungin hoteisiin. Kaupungin neurologille kun kerroin lapsettomuusongelmasta, toivotti onnea yritykselle ja antoi uuden D-reseptin, käski soittaa vuoden päästä ja heippa. Niinpä pitäydyin tutun lääkärin hoidossa. Oli muuten ensimmäinen, joka epilepsian yhteydessä on ottanut tämän hormoniongelman vakavasti. Naislääkäri, yllättäen :-/
Tärppi on tosiaan mahdollinen, koska kierto toimii ja viime raskauskin (tuulimuna syyskuussa) alkoi luomuna. Jospa vielä onnistuisi ja päästäisiin yhtä pitkälle kuin sinä...! Oikein hyvää jatkoa sinulle ja turvallista loppuraskautta!!
Bambille siis: mikäs se onkaan se rekisteri, johon sinunkin tietosi on kerätty?
Sain sairaalasta lapun, jossa kerrottiin rekisteristä tarkemmin, mutta olen jo kerennyt laittamaan sen roskiin. Googlesta löytyy kuitenkin paljon tietoa hakusanalla " Pregnancy Registry" . Parilla sivulla kävin, jossa kerrottiin Lamictaliin liittyvistä seikoista. Uskon, että lääkärilläsi on tietoa tästä, jos tuntuu, että lontoon kieliset sivut ei iske.
Omasta epilepsiasta ja sen muodosta en kyllä ole varma, että mikä se papereissa on, kun monia vuosia meni eikä kukaan osannut sanoa varmaksi sairaustyyppiä... minulla oli siis niin moninaisia oireita.
Mutta siis paikallisalkuisia kohtaukset ovat, ja nykytilanteessa ne eivät ole yleistyneet eli levinneet, vaan pysyneet paikallisina (vai toinen käsi). Tajunta pysyy paikallisissa kohtauksissa, toisin kuin yleistyvissä, kun koko kroppa kouristaa.
Uskon vahvasti, että Teilläkin tärppää... ja kiitoksia ajatusten vaihtamisesta, kun en ole aiemmin täältä epilepsiaa sairastavia äitejä löytänyt.
Nauttikaa lumesta, joulusta ja hyvästä ruuasta, mutta kaikkia näitä enemmän toisistanne, kyllä haikara tulee kylään jos kerran on jo käynyt lupailemassa.
-B&P-
eli sen verran, että kuuluu lääkkeisiin, joiden käyttö on sallittua raskauden aikana, mutta HYKS:ssä toivovat " ilmoittautumaan" . Soita HYKS:n keskukseen ja kysy. Muistaakseni se oli joku lääketietopalvelu tai jotain, mihin yhteyttä tuli ottaa.
Onpa sekavaa pajatusta, mutta tarkempaa en tiedä.
Itselläni se on epilepsialääkkeenä, eikä ole este raskaudelle. Kaikista lääkkeistä kerätään kuitenkin koko ajan tietoja kansainvälisiin rekistereihin. Koska Lamictal on suht uusi lääke, niin siitä ei ole paljoa tietoa, mutta se mitä siitä on, on positiivista. Tällä hetkellä sen uskotaan olevan turvallinen lääke raskauden aikana.
Minulta on kerätty pariin otteeseen tietoja rekisteriin, jonne kerätään kaikki Lamictalia käyttävät raskaana olevat naiset. Henkilöllisyys ei tule julki missään ja kysymyksetkin ovat aika pintaraapasuja. Lähinnä sellasia, että kuinka paljon lääkettä käyttää ja onko käyttänyt muita lääkkeitä raskauden aikana, onko perinnöllisiä sairauksia yms.
Rekisteriin ei ole pakko antaa tietoja, mutta minusta on tärkeää, että saadaan mahdollisimman monen naisen raskauden kulku tietoon, niin voidaan tutkia kuinka lääkeaine vaikuttaa sikiöön vai vaikuttaako ollenkaan.
Oma raskauteni on sujunut todella hyvin. Lääkemäärää jouduttiin nostamaan kun pieniä kohtauksia alkoi tulla. Nyt kuitenkin kaikki hyvin.
Huomenna äitiyspoliklinikan ultra! ;)
-Bambi ja perhonen 24+6-
puhelimitse teratologisesta tietokeskuksesta, tässä paikan nettiosoite:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437
siellä asiantuntevaa tietoa! eipähän tarvitse arvuutella ja panikoida.
Laitoin Nipsu sulle vastausta jo tuonne vauvakuumepuolelle, niin en viitsi tähän enää selostaa :-)
Bambiperhonen:
Kiinnostaa sun tilanne, koska itse toivon pääseväni odottamaan myös :-) Oletko kauan syönyt Lamictalia? Millä annoksella? Entä paljonko sitä on nyt raskauden aikana nostettu? Mä käytin aiemmin Deprakinea, joka aiheutti lapsettomuusongelman ja Lamictal on ollut kuvioissa tämän vuoden. Annos oli 250, mutta nostettiin hiljattain 300:een kun tuli yksi iso kohtaus. Toivottavasti sillä annoksella pysyy poissa, ja toivottavasti tulee muitakin vaikutuksia, hormonitoiminta ainakin lähti lupaavasti käyntiin...
Olen itse syönyt Lamictalia kohta 2 vuotta. Epilepsiaa olen sairastanut 13 vuotta ja muutamaa eri lääkettä olen ehtinyt syömään.
Annos on ollut 100 mg + 200 mg. Tällä hetkellä 100 mg + 250 mg. Pieniä paikallisia kouristuksia (vas.käsi) tulee aamuyöstä/aamulla heräämisvaiheessa. Ei kuitenkaan joka aamu, mutta lähes viikoittain.
Viime käynnillä neurologin luona puhuttiin lääkkeistä ja se mainitsi, että tämän päivän tiedon mukaan Lamictal on turvallisempi kuin Deprakine, joten hyvä, että olet sen saanut. Toivotaan vain, että toimii.
Missä sairaalassa olet seurannassa????
Minulla raskaus on sujunut, kuin tanssi tähän asti jos epilepsiaa ei oteta lukuun. Ei ole ollut pahoinvointia, ei kipuja ja särkyjä... ei ainakaan vielä. Mahassa on parhaillaankin käynnissä kunnon iltajumppa, joten nukkumaan kai tästä pitää lähteä, jospa masukin rauhoittuisi.
Tsemppiä yritykseen. Uskon vahvasti, että teilläkin tärppää!
Kirjoittele kuulumisia...
-B & P rv25+2-
Mitenkäs raskaussuunnitelmat edistyy...