Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tessissä sanotaan että lääkärintod toimitettava 1vkon sisällä työnantajalle sloman alkamisesta mutta

Vierailija
01.02.2013 |

entäpä jos ei tiedä onko sen 1vkon jälk palaamassa vielä töihin ja ei ole kunnossa voidakseen mennä käväisemään työpaikalla että veisi todistuksen sinne?

Tessissä sanotaan myös että työntekijä "ei menetä 1 pvän palkkaa jos todistusta ei esitetä hyväksyttävästä syystä vkon kuluessa".

Mikä se sellainen hyväksyttävä syy on? se että on tarpeeksi sairas tietty ja esim itse olen (keuhkokuume) mutta täsäs ilm sitten työnantajan mielivallan alla kelpaako se hälle vai?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sovi asia. Ihmisten kesken voi asiat selvittää puhumalla.

Vierailija
2/10 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutunut vaikka sairaalaan ja sieltä lääkärintodistuksen saa vasta jälkikäteen, siis kotiin lähtiessä.

Taikka on koomassa, kuka silloin muuten on velvollinen ilmoittamaan työnantajalle? vai meneekö työpaikka sit vaan, koska ei ole ilmoittanut mitään itsestään?

ohis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille ilmoitetaan, jos sä joudut sairaalaan. Ja varmaan sä olet ilmoittanut lähiomaiseksesi jonkun sellaisen ihmisen, joka tajuaa myös soittaa sun työpaikalle, että sä oot koomassa.

Vierailija
4/10 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pitää lääkärintodistus tuoda samana päivänä kun sen saa! Olit sitten kuinka sairas tahansa.

Vierailija
5/10 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutunut vaikka sairaalaan ja sieltä lääkärintodistuksen saa vasta jälkikäteen, siis kotiin lähtiessä.

Taikka on koomassa, kuka silloin muuten on velvollinen ilmoittamaan työnantajalle? vai meneekö työpaikka sit vaan, koska ei ole ilmoittanut mitään itsestään?

ohis.

ei todistusta yleensä saa kotiin lähtiessä vaan lääkäri määrittelee sairasloman keston etukäteen ja sitä voi pidentää sitten jos tarve vaatii. Eli todistuksen saa kyllä saman tien, myös siitä koomasta. Postilla lähetys onnistuu.

Vierailija
6/10 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohis.

ei todistusta yleensä saa kotiin lähtiessä vaan lääkäri määrittelee sairasloman keston etukäteen ja sitä voi pidentää sitten jos tarve vaatii. Eli todistuksen saa kyllä saman tien, myös siitä koomasta. Postilla lähetys onnistuu.

ja todistuksen on aina saanut vasta kotiin lähtiessä.

Vierailija
7/10 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli todistuksen saa kyllä saman tien, myös siitä koomasta. Postilla lähetys onnistuu.

Vierailija
8/10 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuulemma tällainen sääntö ja omituisinta tässä oli, että kukaan ei minua informoinut asiasta, vaikka olin jo viisi päivää ollut sairauslomalla. Olin juuri kotiutunut sairaalasta, kun pomo soitti linjat punaisina, että sinulla on nyt kaksi tuntia aikaa toimittaa se todistus. Aiemmilla kerroilla olen vienyt todistuksen töihin palattuani, mutta nyt kun olin näin pitkään poissa ja vielä sairaalassa sääntö olikin yhtäkkiä tällainen (vaikka olin kyllä siis puhelimitse ilmoittanutkin sairauslomastani ja sen kestosta).

Vierailija
9/10 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kymppivastaus oli tarkoitettu tuolle vastaajalle, jonka työpaikalla todistus pitää toimittaa jo ensimmäisenä päivänä.

Vierailija
10/10 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se vaikka ala olla se hyväksyttävä syy ettei ole paperia töihin toimittanut että on vaikka maannut siinä täällä arvuutellussa koomassa jos pitää alkaa lakiteitse asioita tulkitsemaan.

Harvemmin näitä kuitenkaan lakiteitse tulkitaan ja yleensä varmaan kannattaa toimia mahdollisimman hyvässä yhteistyössä että jos suinkin saa sen paperin postiin pistää se sinne jne.

Työpaikan sisäiset säännöt ja pomon vaateet kun voi olla ihan eri kun laki / TES ja yleensä ne varmaan perustuu siihen että niitä on hyvä noudatella jos haluaa missään määrin töissään viihtyä ilman savustusta.

Varmaan fiksuissa paikoissa yleensä on niin että tottakai pitää esimiehelle ilmoittaa estyneisyydestään mennä töihin heti kun se ilmenee jos suinkin kykenee puhelimeen puhumaan tai tekstiviestin sutasemaan ja sen todistuksen vahvistukseksi sanoistaan voi sitten toimittaa palattuaan, välittömästi postitse jne, mielellään TES:n puitteissa.