Onko eläinlääkäriksi helppo päästä?
Mietin vaan ku kaveri opiskelee pieneläinhoitajaks ja sano et sen jälkeen menee lääkäriks opiskelee. . onko vaikea päästä sisään? Kovasti tsemppaan tietty kaveria mut .. onko sinne helppo mennä?
Kommentit (12)
Mun ymmärtääkseni sinne on vaikeampi päästä kuin lääkikseen.
Luin hiljattain eri tiedekuntien hakutilastoja. Niiden perusteella esimerkiksi valtiotieteelliseen on todella hankala päästä, kun hakijoita on tosi paljon ja sisään otetaan vain kourallinen.
Sitten luin vielä valtiotieteellisen itse teettämän tilaston. Siitä ilmeni, että vaikka hakijoita on tosi paljon, he saattavat vain jättää hakupaperin sisään mutta eivät koskaan ilmesty valintakokeeseen. Viime vuonna kokeeseen oli tullut vain jotain 44 prosenttia.
Ei ikinä kannata masentua tilastojen edessä. Eläinlääkikseen luetaan suurin piirtein sama materiaali kuin lääkikseen. Se on helposti saatavilla. Ihmisellä, jolla on jo kokemusta eläinlääkinnästä, on se etu, että hän voi heti mieltää teorian käytäntöön ja luultavasti jo tuntee ilmiöt, vaikkei niitä luonnon- ja lääketieteen termein osaisi selittääkään.
Tuttavani pääsi aikoinaan sisään ihan vain pänttäämällä valintakoemateriaalin ja ulos toiseksi parhain mainesanoin.
Helsingin eläinlääketieteelliseen on vaikea päästä sisälle, hakijoita/ kokeeseen osallistujia on moninkertainen sisään päässeihin verrattuna. Tiedän useamman jotka ovat joko vuosia yrittäneet hesaan tai sitten hankkiutuneet viroon tai ruotsiin tai jopa englantiin opiskelemaan. On stressaava ammatti koska olet IHMISTEN kanssa tekemisissä ja eläimet ovat omistajilleen tärkeitä. Et siis hoida vain eläimiä työksesi vaan toimit myös psykoterapeuttina ihmisille. Siksi osa eläinlääkäreistä hankkiutuu tutkijoiksi tai virkaan koska eivät jaksa sitä lässytystä.
Olen vasta seiskalla, mutta olen jo pitkän aikaa halunnut eläinlääkäriksi, mutta joskus tuntuu, että sinne on minun mahdoton päästä, sitten joskus lukion jälkeen. Mietin sitä, että kuinka hyvä pitää olla kielissä? Englannin tunneilla joskus tulee sellainen olo, että en voi ikinä päästä eläinlääkäriksi, koska englanti on minulle vähän hankalaa. Mitä muita aineita pitäisi osata hyvin kuin biologiaa ja matikkaa?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:51"]
Olen vasta seiskalla, mutta olen jo pitkän aikaa halunnut eläinlääkäriksi, mutta joskus tuntuu, että sinne on minun mahdoton päästä, sitten joskus lukion jälkeen. Mietin sitä, että kuinka hyvä pitää olla kielissä? Englannin tunneilla joskus tulee sellainen olo, että en voi ikinä päästä eläinlääkäriksi, koska englanti on minulle vähän hankalaa. Mitä muita aineita pitäisi osata hyvin kuin biologiaa ja matikkaa?
[/quote]
Lääketieteellisten pääsykokeet (sama pääsykoe elukalle, ihmis-ja hammaslääkikseen) perustuvat lukion fysiikkaan, kemiaan ja biologiaan.
Älä nyt hyvä ihminen vielä stressaa pääsykokeesta! Käyt peruskoulun ja lukion kunnialla läpi, opiskelun painotus luonnontieteissä. Tulevaisuudessa ylioppilastutkinnon arvosanoilla tulee varmaanikin olemaan suurempi arvo yliopistoon hakiessa, joten lukiossa opiskeluun kannattaa panostaa. On sitten helpompi lukea pääsykokeeseen kun on lukion tiedot hallussa hyvin.
P.S Pitkästä matikasta on lukiossa hyötyä, mutta se ei ole pakollinen lääkistä ajatellen. Monet ovat päässeet sisään lyhyellä matikallakin, mutta jos vaan pystyt matikan pitkänä opiskelemaan niin ei siitä haittaakaan ole.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:51"]
[/quote]
Fysiikkaa ja kemiaa. Matikkaa ei sinänsä paljoa tarvitse, lähinnä fysiikan laskuihin, mutta pitkä matikka kannattaa lukea, helpottaa sisäänpääsyä. Englantia ehdit kyllä oppia. Tsemppiä, pidä kiinni unelmastasi!
Jos haluaa hevosklinikalle töihin, niin pitääkö erikoistua hevossairauksiin eläinlääkärin koulutuksen jälkeen?
Ei ole helppoa, mutta ei mahdotontakaan. Vaatii työtä ja paneutumista.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="10.11.2014 klo 20:51"]
[/quote]
Fysiikkaa ja kemiaa. Matikkaa ei sinänsä paljoa tarvitse, lähinnä fysiikan laskuihin, mutta pitkä matikka kannattaa lukea, helpottaa sisäänpääsyä. Englantia ehdit kyllä oppia. Tsemppiä, pidä kiinni unelmastasi!
[/quote] Joo. Kiitos! : ))
Kiitos! : )) On kiva tietää minkälaiseen ammattiin sitä oikeasti on haluamassa.
Moi. Nää keskustelut on tosi vanhoja mutta mietin että onko edes järkeä hakea eläin lääkkikseen kun Matikka ei oikein suju?
Vaatii useimmilta paljon työtä ja pitkäjänteisyyttä, aivan kuten ns. normaaliin lääkikseenkin pääseminen.