Sosiaali toimisto?
Hei, toivon tähän ihan asiallisia vastauksia.
Olen tällä hetkellä kodinhoidon tuella ja mieheni otti töistä lopputilin heti vuoden vaihteessa.
Siitä tietysti napsahti 3kk karenssi joten rahaa hän ei saa.
Sosun luukulle joudumme siis mennä.
Kun he vaativat 3kk tilioteet niin saanko peitää kuka on lähettäny ja minne on mennyt tiliotteesta?
Kun äitini ja isäni antoivat minulle joululahja rahaa tillille jolla maksoin omia laskuja sekä lapsen vakuutuksen.
Minulla ja miehelläni on aina ollut erillinen raha politiikka, hyvä että suostui edes maksamaan enemmän vuokraa kuussa kun olen kotona. (Työpaikkani meni konkursiin viime vuonna)
Olen saanut säästettyä alle 500€/kk tuloista jonkin verran ja maksoin tuossa joulukuussa monia laskuja etukäteen pois. Näitä laskuja en laske sosiaaliturvaan kuuluviksi menoiksi joten minusta minun ei tarvitse niitä näyttää.
Mieheni sai töissä ollessaan noin 8000€/kk käteen joten elimme aikalailla eri elintasoilla. Hän rellesti ja joi aika paljon ja tiedän varmasti että hänellä ei ole yhtään rahaa jäljellä.
Sanoin silloin että kannattaa maksaa etukäteen esim. auton pätkää ja muita kiinteitä juoksevia menoja muutaman kuukauden etukäteen jotta ei sitten jos jotain sattuu niin kaadu kaikki laskut maksettavaksi heti.
Sovimme silloin kun jäin äityspäivärahalle että maksan kaikki omat menot ja pienen osan vuokrasta niistä rahoista joita saan ja tämä oli ihan ok minulle. Nyt vain kettutta kun hänen ajatelemattomuutta joudun viemään tilioteet täysin tuntemattomalle henkilölle.
Säästöjä oli vielä kuun alussa sen verran että olin ajatellut hankkia uudet silmälasit vanhojen (4 vuotta vanhat, on näkö heikentynyt) tilalle kun tyttäreni ne katkaisi. Nyt jäi sekin tekemättä kun piti maksaa koko vuokra.
Eli kysymys johon toivon kipeästi vastausta on: Saanko peittää Maksajan/Saajan tiedot tiliotteesta jos en halua että ulkopuolinen saa ne? En tietenkään peitä summia enkä esim. Kelan maksamaa kodinhoidontukea enkä lapsilisää.
Ystävällisin terveisin; Hyvin hämmentynyt nuori äiti.
Kommentit (11)
jos miehellä kk tulot 8 000 euroa.
Nyt menee ohi asiasi, mutta miten ihmeessä ryhdyit tuollaiseen jakoon jos miehesi on tienannut noin paljon? Ja miksi ihmeessä miehesi meni irtisanoutumaan?
Vaikea kuvitella, että noissa olisi eroa kuntien välillä. Eipä se kyllä sun ongelmaankaan vaikuttais. Miksi et halua heidän näkevän mihin rahat on menneet?
Ihan jo siitä syystä että heille ei kuulu se että maksan vuoden loppussa erään järjestön jäsenmaksut kaikki kerrallaan.
Ne eivät ole paljon mutta kun perjaateesta en halua että ulkopuolinen ihminen tietää niinkin henkilökohtaisia asioita :/ Mieheni kyllä tietää ja sanoin hänelle että olisi voinut kertoa aikaisemmin halusta lopetaa työt kun se että paukkautaa että "Otinpa tuossa loparit". Olisin voinut maksaa ne vaikka käteisellä tai jo lokakuussa...
Samaisesta järjestösta maksettiin minulle tammikuussa pieni summa takaisin kun olin maksanut liikaa.
Joten ihan vain niitä haluaisin peittää.
-ap-
hakemustasi ei edes käsitellä jos et anna kaikkia tulotietoja.
onko se järjestö joku salainen järjestö joka paljastuessaan vaarantaan sun ja muiden henget? Outoa. Ei kyllä voi peittää tuloja/menoja.
Se vain sotkee tilannetta, joudut kuitenkin selvittämään tarkkaan tulonne ja menonne edellisiltä kuukausilta (yleensä noin 3-6kk), jos ette ole aiemmin ollut toimeentulotuen saajina. Ikävä kyllä miehesi tulojen perusteella todennäköisesti teidän oletetaan pärjäävän muutaman kuukauden eteenpäin, ellei teillä ole suuret asumis- tai muut pakolliset kulut.
Varaa aika sosiaaliohjaajalle tai sosiaalityöntekijälle, selvitätte tarkemmin asioita, jotka ei ehkä aukea pelkästä tiliotteesta. Esimerkiksi silmälasien hankinta voidaan tilanteesta riippuen katsoa välttämättömäksi menoksi.
Toimeentulotuki on se viimeinen apu joka sun mielestä pitäisi antaa ihmiselle joka ei ole rehellinen?
Tiedot on näyttävä koska sähän voit rahoittaa vaikka terrorijärjestöjä. Katso nyt nainen peiliin ennen kuin kirjoittelet aloituksia.
Kiitos vastauksista. Kettuttaa vain niin paljon se että tiedän jo nyt pienen paikkakunnan asukkaana että tämä sosiaali työntekijä ei osaa pitää asioita ominaan ja tulen varmasti kuulemaan asiasta kylällä. Järjestö on uskonnollinen mutta ei Suomen oloissa mitenkään valtavirtaa edustava joten olisin halunut pitää asian ihan vain perheen sisäisenä.
Täytyy varmaan otta yhteys asianajajaan jotta saan varmaa tietoa.
Mutta todella paljon kiitoksia vastauksista.
-ap-
Joudutte antamaan koko talouden kaikki tiliotteet viimeisimmiltä kahdelta kuukaudelta. Sinun ja miehen. Ja tietenkin jokainen tili.
Teiltä huomioidaan asumismuotonne ja esimerkiksi se, onko teillä autoja. Jos teillä on kallis auto, ette saa toimeentulotukea, vaan teidän täytyy ensin realisoida arvot.
Poikkeustapauksia voi olla.
Jos miehelläsi on viimeisen 2 kk aikana ollut 8000 euron nettopalkka, niin se huomioidaan kuukausiksi eteenpäin. Ette voi saada toimeentulotukea, jos olette haaskanneet edellisessä kuussa monta tonnia.
-sossu
Tuo tilitiedoissa olevien nimien peittäminen vähän riippuu viranomaisesta. Ei ole kuitenkaan aina este, jos peittää tilitiedoissa näkyvät kohteet, mutta ei summia. Tietenkin silloin jos tilille on tullut suuria summia ja tahtoo ne peitellä.
saatika mistää muustakaan. Jos kuulet, että on kertonut asioitanne eteenpäin, yhteydenotto ja valitus esimiehelle.
T.toinen sossu