Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentopelko :(

Vierailija
29.01.2013 |

Toisinaan tekee oikein kipeetä katsella toisten lomakuvia, kun tietää, ettei itse koskaan tule käymään niissä maisemissa. Juuri nyt olisi kova matkakuume, mutta turha edes haaveilla, kun ajatuskin siitä suljetusta kopista yläilmoissa saa ahdistamaan.

:(

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2014 maailmassa sattui kahdeksan kuolemaan johtanutta lento-onnettomuutta, joissa kuoli yhteensä 990 henkilöä. Kaikkiaan lentoja oli 33 miljoonaan ja lentomatkustajia 3,3 miljardia, joten riski kuolla lento-onnettomuudessa on olemattoman pieni. Lentopelkoon kannattaa kokeilla siedätyshoitoa eli lentää vaikka pelottaakin, jos pelottaa niin sopivia lyhyitä lentoja kannattaa kysellä vaikka matkatoimistoista tai vaikka Finnairin puhelinmyynnistä, osaavat neuvoa lentomatkustamiseen liittyvissä asioissa muutenkin. Nettiostaminen on itsepalvelua, pitää osata lentomatkustaminen ja sen säännöt ja aikarajat. Kannattaa lentää aluksi lyhyitä kotimaan lentoja ja pienemmillä suihkukoneilla. Isolla jumbojetillä lentäminen vaikka onkin mahtavaa on myös tosi jännittävää.

Vierailija
22/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuolee joka vuosi enemmän ihmisiä hoitovirheisiin kuin koko maailman lento-onnettomuuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja auto-onnettomuuden vuoksi kuolee hurjasti ihmisiä. Mutta jos kaikkea pelkää, niin pitää pysyä kotona pimeässä öllöttäen.

Vierailija
24/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea lääkitys. Se pelasti minutkin, muuten en voisi lentää koska saisin koneessa paniikkikohtauksen. En pelkää että kone tippuu vaan kaikki muu siellä olemisesta ahdistaa mut kuoliaaksi. Diapam oli avain onneen ja nyt voin lentää huoletta. Ei kannata siis turhaan jättää elämää elämää vaan hakea lääkkeet :)

Vierailija
25/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkalla ei oikeen voi alkoholia tai diapamia vetää vai mitä luulette?

Vierailija
26/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi lentokoneisiin ja lento-onnettomuuksiin perehtyminen. Ennen kuvittelin, että koneessa yhtäkkiä räjähtää joku osa ja rakkine putoaa taivaalta. Nykyisin tiedän, ettei se ole todennäköistä. 

Vierailija
27/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin käytin ennen lääkitystä. Nykyisin otan kunnon tujauksen konjakkia, ajaa lähes saman asian, mutta on paljon mukavampaa ;-) Joskus aikaisilla aamulennoilla saan kyllä pitkiä katseita...

Avioeroni aikaan, kymmenisen vuotta sitten, pelkäsin lentämistä niin paljon, että matkoja jäi tekemättä. Yks lekuri sanoi, että tuollaisissa elämän kriisikohdissa fobiat monesti vahvistuu. Nykyisin en mieti lentoa ennen kuin vasta koneessa. Sitten alkaa jännittämään. Pahin kestää nousun, mutta sitten helpottaa. Tuttuni mies on lentokapteeni, hänen kanssaan keskustelu auttoi myös pahimpina aikoina.

Suosittelen lentopelkoisille Finnairin lentopelkokurssia. Tiedä pari siitä apua saanutta. Olen itsekin miettinyt useasti meneväni. Nykyisin kuitenkin lennän useita lentoja vuodessa ilman suurempia ongelmia, eli siedätyskin on mulla auttanut.

kuten täällä on jo sanottukin, niin vuosittain lennetään miljoonia kaupallisia lentoja ja niistä alle kymmenessä sattui kuolemaan johtanut onnettomuus, että todennäköisyys lento-onnettomuudelle on kyllä minimaalinen. Kuitenkin ajatuksena lento-onnettomuuteen joutuminen on todella pelottavaa. Siinä kun aina käy huonosti.

Vierailija
28/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 07:41"]

Suomessa kuolee joka vuosi enemmän ihmisiä hoitovirheisiin kuin koko maailman lento-onnettomuuksissa.

[/quote]

Mitä järkeä näissä vertailuissa oikein on?? Ihmisiä kuolee ei poista sitä että lentämällä kuolee paljon. Jos 1000 kerran kuolee vuodessa menemällä matkustajakoneeseen niin on se tosi paljon ja vaarallista. Eurooppalaisia on ainakin puolet vielä noista. Nää lentoyhtiöiden tyontekijät ei pitäisi miljoonaakaan kuollutta yhtään minään koska jollain muulla tavalla kuolee enemmän ja pääasia ettei työt mene. Ihan paska perustelu että jollain muulla tavalla kuolee vielä enemmän. Voi matkustaa muullakin tavalla kuin lentämällä mutta noilla hätä ei ole kuolleista vaan siitä jos ihmiset ei lennä. 

Vierailija
29/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 07:41"]

[/quote]

Mitä järkeä näissä vertailuissa oikein on?? Ihmisiä kuolee ei poista sitä että lentämällä kuolee paljon. Jos 1000 kerran kuolee vuodessa menemällä matkustajakoneeseen niin on se tosi paljon ja vaarallista. Eurooppalaisia on ainakin puolet vielä noista. Nää lentoyhtiöiden tyontekijät ei pitäisi miljoonaakaan kuollutta yhtään minään koska jollain muulla tavalla kuolee enemmän ja pääasia ettei työt mene. Ihan paska perustelu että jollain muulla tavalla kuolee vielä enemmän. Voi matkustaa muullakin tavalla kuin lentämällä mutta noilla hätä ei ole kuolleista vaan siitä jos ihmiset ei lennä. 

[/quote]

Jos 3 300 000 000 ihmistä lensi viime vuonna, ja 900 kuoli (300 kiitos Putlerin), niin todennäköisyys on tässä tapauksessa 0,00000027272727 %. Lotossa 7 oikein saa todennäköisyydellä 0,0000065 %.

Vierailija
30/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 19:07"]

Työmatkalla ei oikeen voi alkoholia tai diapamia vetää vai mitä luulette?

[/quote]

Noista kahdesta voi ihan hyvin ja mieluummin ottaa vaikka diapamin. alkoholista tulee jossei krapulaa niin ainakin pöhnäinen olo, Diapam vain rauhoittaa niin että paniikkiolo häipyy ja lento menee mukavammin. Voi olla että on muitakin rauhoittavia joilla erilaisia vaikutuksia, Diapam lienee yleisimmin käytetty? Sinuna menisin lääkäriin keskustelemaan vaihtoehdoista.

Vierailija
31/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, itselläni puhkesi lentopelko aikuisiällä. En tiedä miksi, aiemmin minulla ei ollut mitään ongelmaa lentämisen suhteen. Matkustaisin varmasti enemmän, jos en pelkäisi, mutta nyt ajatus lomalle lähdöstä lentäen ahdistaa niin, että olen jättänyt väliin vaikka minua on pyydetty mukaan. Sydän pamppailee ajatuksestakin, että istun lentokoneessa. Ja kun olen uskaltautunut lähtemään jonnekin, menee osa lomasta pilalle paluulentoa miettiessä. Viimeksi pillahdin itkuun lentokoneeseen kävellessä...enpä ole sen jälkeen lentänyt. Ja tiedän faktat, että esim autoilu on vaarallisempaa, mutta se paniikki iskee silti.

Vierailija
32/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ihmiset lopettaa lääkitykset kun lähtevät työmatkalle ja ei kukaan työmatkalla kyttää 24/7 ettei kukaan vaan juo mitään edes lentokentällä tai koneessa. Toki selvä pitää olla asiakastapaamisissa ja kokouksissa mutta lounaallakin voidaan juoda lasi viiniä.

Itse juon konjakin lentokentällä ja koneessa kuohuviiniä/viiniä niin ei pelota...ainakaan niin paljon ;)

Vierailija
33/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 200 ihmistä kuolee pelkästään Suomessa vuosittain tieliikenteessä.

Vierailija
34/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas meni niin päin, että jätettyäni rohkaisut juomatta, ei pelottanutkaan juuri ollenkaan

Vierailija
35/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:34"]

[/quote]

Jalankulkukin on monin kerroin lentämistä vaarallisempaa...

Vierailija
36/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:34"]

[/quote]

Jalankulkukin on monin kerroin lentämistä vaarallisempaa...
[/quote] ja kotona taitaa kuolla eniten ihmisiä

Vierailija
37/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:34"] Yli 200 ihmistä kuolee pelkästään Suomessa vuosittain tieliikenteessä. [/quote] Jalankulkukin on monin kerroin lentämistä vaarallisempaa... [/quote] ja kotona taitaa kuolla eniten ihmisiä

[/quote]

Niin, jos nyt uutisoitaisiin vaikka kuinka paljon ihmisiä kuolee lumitöissä niin nämä lentohysteerikot ei varmaan kolaisi pihaansa koko talvena :D

Vierailija
38/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleeko suurin osa liikenteessä kuitenkin sen takia, että ajaa reilua ylinopeutta, ohittaa ohituskiellon kohdalla tai ottaa muita tyhmiä riskejä, osa tarkoituksella ajaa rekkaa päin jne? Lentokoneessa ei voi itse vaikuttaa riskeihin.

Vierailija
39/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kärsin lentopelosta. Toisaalta olen lohduttautunut sillä, että kuolema lento-onnettomuudessa on melko glamourinen loppu, varsinkin jos vertaa tavanomaiseen autokolariin tms., jota ei välttämättä edes uutisoida. Tällä ja mustalla huumorilla olen pärjännyt, kun olen todella tavallinen ihminen, jolle ei tapahdu koskaan mitään. Jos kuolisin lento-onnettomuudessa, se tekisi musta kuuluisan ja traagisen hahmon, ainakin verrattuna arkiseen autokolariin. Tietenkään tilastot eivät ole puolellani ja voin kuolla paljon todennäköisemmin vaikka matkalla lentokentälle, kuolla kenenkään huomaamatta ennen kuin ehdin siihen koneeseen, joka putoaa. Kuolemani olisi kummassakin tapauksessa yhtä paha juttu, mutta toisessa tavassa lähteä on silti jotain hohtoa ja toisessa ei. Tällä lähinnä lohduttaudun ja kestän lentää, kaikkea voi tapahtua silti aina, eikä pelko ole ratkaisu mihinkään.

Vierailija
40/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:44"]

Kuoleeko suurin osa liikenteessä kuitenkin sen takia, että ajaa reilua ylinopeutta, ohittaa ohituskiellon kohdalla tai ottaa muita tyhmiä riskejä, osa tarkoituksella ajaa rekkaa päin jne? Lentokoneessa ei voi itse vaikuttaa riskeihin.

[/quote]

Kyllä niihin miehistö ja lentomekaanikot pystyy aika usein vaikuttamaan. Onnettomuuksia, joissa kone yksinkertaisesti hajoaa riippumatta huollosta tai piloteista, on ollut todella vähän. Isompi tällainen taisi olla viimeksi New Yorkin 747-turma vuonna 1998... (Concorde-turma vuonna 2000 tavallaan, mutta koska se johtui toisesta, puutteellisesti huolletusta koneesta, niin ei sekään varsinaisesti)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä