Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lentopelko :(

Vierailija
29.01.2013 |

Toisinaan tekee oikein kipeetä katsella toisten lomakuvia, kun tietää, ettei itse koskaan tule käymään niissä maisemissa. Juuri nyt olisi kova matkakuume, mutta turha edes haaveilla, kun ajatuskin siitä suljetusta kopista yläilmoissa saa ahdistamaan.

:(

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaako vain se ahtauden tunne?

Itse olen matkustanut monia vuosia ongelmitta. Erään kerran sitten iski hirveä paniikki ja ahdistus. En tiedä miten ja miksi. Jäi matka tekemättä siltä erää.

Menin lääkärin pakeille ja siellä puhuttiin kaikki läpi. Nykyään lennän lääkityksellä.

Haaveilen siitä päivästä tai kerrasta, että voin matkustaa lentäen ilman pillereitä.

Vierailija
2/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkettä se on?

En mä oikein tiedä mikä siinä eniten pelottaa. Pienenä olen lentänyt, mutta nyt en uskalla enää ollenkaan.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsa ollut sekaisin jo pari päivää ja oksentelu alkanee illalla tai viimeistään yöllä.. huoh...

Pakko vaan ylittää itsensä kun kyseessä työmatka, onneksi näitä ei ole kovin usein.

Vierailija
4/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia tietoa lentämisestä. Minäkin pelkään, mutta lennän silti aina välillä. Yleensä pelkään vain nousua, sitten kun kone kunnolla ilmassa niin helpottaa...

Vierailija
5/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne rauhoittaa ja rentouttaa. Ei kuitenkaan liikaa. Skarppina kuitenkin pystyn olemaan. Lääkityksenä mulla on Xanor. Itsekin alan hermoileen suunnilleen päivää ennen matkaa. Maha kuralla. Tosin maha kuralla aina, kun tulossa jännittävä juttu. Annostus mulla lääkkeissä pieni. Ja siitä olen tarkka, että ei alkoholia lainkaan 1vrk ennen ja jälkeen pillereistä. Tosin en muutenkaan olen mikään lennoilla tai lomalla alkoholin kanssa läträäjä. MAtkustan aina jonkun (puoliso) tutun ja turvallisen aikuisen kanssa ja hän tietää lääkitykseni. JA istuu aina vieressäni lennoilla.

Vierailija
6/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljoa muista.

En tiedä, mikä on saanut pelkäämään... Olen melko arka muutenkin. Pelkään korkeita paikkoja ym.

ap.

Vierailija
7/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerron nämä seikat: jos auto olisi kuin lentokone siinä olisi: monta moottoria, 3 akkua, useita tietokoneita, useita polttoainepumppuja, monta tankkia, kaksi kuskia yms. Joka ajon jälkeen se tarkastettaisiin (öljyt ja nesteet yms.) ja huollot tapahtuisivat säännöllisesti, ei vasta kun jotain rikkoutuu. Toisin sanoen tekninen puoli on varmistettu ja varavarmistettu ja varavaravarmistettu jne.

On HARVINAISTA että kone tippuu. Katso kuinka valtavasti ilmaliikennettä on : flyradar.com

Pilotit ovat ihmisiä jotka haluavat myös päästä turvallisesti kotiin. Lentoyhtiöt huollattavat monen sadan miljoonan koneensa hyvin koska se on heidänkin etu.

Tiedän henk.koht. kuinka helsinki-vantaalla koneita huolletaan ja voin sanoa että se on huippuluokkaa!

t: lentokoneasentaja

Vierailija
8/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes pelkää sitä että tapahtuisi joku onnettomuus, vaan oikeastaan pelkään omaa ahdistuksen ja pelon tunnettani. Sitä että menetän paniikissa itseni kontrollin ja sekoan.

Mulla onneksi auttaa alkoholi. Kun saan muutaman tuopin ennen matkaa en pelkää yhtään mitään. Eikä silti tarvi juoda itseään örvellyskuntoon. Toki myös lääkäriltä haettavat bentsot auttaisivat, mutta itse en viitsi hakea kun en tarvisi muuten ja mulla alkoholi toimii oikein hyvin lääkkeenä.

Vierailija
9/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentopelko. Yhden kerran oon lentänyt, se oli vielä pitkä lento. Tosin minulla oli jotain lieviä rauhoittavia, mutta en oiken tiedä enkä muista oliko niistä apua, koska tästä on melkeen 10 vuotta. Aika usein nään unta, että olen lentokoneessa, ja herään siihen! Ihan kamala tunne, kärsin muutenkin korkeanpaikankammosta ja en tiedä johtuuko lentopelko siitä vai mistä...

Vierailija
10/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatus on valtameren yli lentäminen esim. USA:han. Siellä sitä ollaan pikkiriikkisessä kopissa helvetillisen ison ja loputtoman meren yläpuolella...

Vierailija
11/46 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä järjestetään lentopelkokursseja, menkää sellaselle tai meette junalla/autolla etelään.

Vierailija
12/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lentopelko ja kahden viikon kuluttua olisi työmatka edessä. Nyt vielä tämä Alppien onnettomuus, joka on todella saanut tunteet pintaan itsellä. Kotona pieni lapsi.

Onko oikeasti pakko lähteä työmatkalle, jos sitä stressaa lentopelon takia jo monta viikkoa etukäteen? Normaalisti työsopimukseeni EI kuulu matkustelua, nyt erikoistilanne ja matkalle olisi lähdettävä neljäksi päiväksi, onneksi ihan parin tunnin lento mutta silti. Jännittää!!! Voinko sanoa työnantajalle etten halua lähteä? Matka ei olennaisesti kuulu työhön, ts. työni tulokseen tai muuhun sillä ei ole suoraa välitöntä vaikutusta, vaan on enemmän sellainen inspiraationhankkimis-/messumatka tiimin kesken. Onko jollain antaa neuvoja, vai haenko työpaikkalääkäriltä rauhoittavia ja hoidan matkan kunnialla ilman että kukaan tietää mitä oikeasti ajattelen? Itkettää...

Vierailija
13/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään nimenomaan sitä onnettomuutta ja että lapsi jää äidittömäksi :(

Vierailija
14/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 00:23"]

[/quote]

Vuodessa on kuollut yli 1000 ihmistä lennoilla. Parempi matkustaa jollain muulla. 

Vierailija
15/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vaikka lentäisit 100 lentoa vuodessa, lapsellasi olisi huomattavasti suurempi todennäköisyys jäädä äidittömäksi jonkin muun syyn kuin lentokoneen putoamisen takia. En halua nyt luoda lisää ahdistusta, mutta tämä on fakta. Elämä on elämistä varten.

Vierailija
16/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 00:21"]

Minulla lentopelko ja kahden viikon kuluttua olisi työmatka edessä. Nyt vielä tämä Alppien onnettomuus, joka on todella saanut tunteet pintaan itsellä. Kotona pieni lapsi. Onko oikeasti pakko lähteä työmatkalle, jos sitä stressaa lentopelon takia jo monta viikkoa etukäteen? Normaalisti työsopimukseeni EI kuulu matkustelua, nyt erikoistilanne ja matkalle olisi lähdettävä neljäksi päiväksi, onneksi ihan parin tunnin lento mutta silti. Jännittää!!! Voinko sanoa työnantajalle etten halua lähteä? Matka ei olennaisesti kuulu työhön, ts. työni tulokseen tai muuhun sillä ei ole suoraa välitöntä vaikutusta, vaan on enemmän sellainen inspiraationhankkimis-/messumatka tiimin kesken. Onko jollain antaa neuvoja, vai haenko työpaikkalääkäriltä rauhoittavia ja hoidan matkan kunnialla ilman että kukaan tietää mitä oikeasti ajattelen? Itkettää...

[/quote]

Kuulostaa inhottavalta tilanteesi. Ei varmasti ole pakko lähteä, varsinkaan jos matka ei ole erityisen tärkeä. Jos tuntuu, että liikaa pelottaa, jää ihmeessä pois. Toki työterveyslääkäriltä voi hakea rauhoittavia tai ihan vaikka jonkin todistuksen, ettet ole kykenevä lentämään. Ei oikeasti sinun ole pakko, joten älä sitä murehdi. Tsemppiä!

Vierailija
17/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 00:58"]

[/quote]

Vaikka lentäisit 100 lentoa vuodessa, lapsellasi olisi huomattavasti suurempi todennäköisyys jäädä äidittömäksi jonkin muun syyn kuin lentokoneen putoamisen takia. En halua nyt luoda lisää ahdistusta, mutta tämä on fakta. Elämä on elämistä varten.

[/quote]

Sen takia lentokonetta onkin parempi välttää. Ainahan toki kuu voi pudota päähän tai vesi hyökätä kimppuun. 

Vierailija
18/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 00:59"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 00:21"]

Minulla lentopelko ja kahden viikon kuluttua olisi työmatka edessä. Nyt vielä tämä Alppien onnettomuus, joka on todella saanut tunteet pintaan itsellä. Kotona pieni lapsi. Onko oikeasti pakko lähteä työmatkalle, jos sitä stressaa lentopelon takia jo monta viikkoa etukäteen? Normaalisti työsopimukseeni EI kuulu matkustelua, nyt erikoistilanne ja matkalle olisi lähdettävä neljäksi päiväksi, onneksi ihan parin tunnin lento mutta silti. Jännittää!!! Voinko sanoa työnantajalle etten halua lähteä? Matka ei olennaisesti kuulu työhön, ts. työni tulokseen tai muuhun sillä ei ole suoraa välitöntä vaikutusta, vaan on enemmän sellainen inspiraationhankkimis-/messumatka tiimin kesken. Onko jollain antaa neuvoja, vai haenko työpaikkalääkäriltä rauhoittavia ja hoidan matkan kunnialla ilman että kukaan tietää mitä oikeasti ajattelen? Itkettää...

[/quote]

Kuulostaa inhottavalta tilanteesi. Ei varmasti ole pakko lähteä, varsinkaan jos matka ei ole erityisen tärkeä. Jos tuntuu, että liikaa pelottaa, jää ihmeessä pois. Toki työterveyslääkäriltä voi hakea rauhoittavia tai ihan vaikka jonkin todistuksen, ettet ole kykenevä lentämään. Ei oikeasti sinun ole pakko, joten älä sitä murehdi. Tsemppiä!

[/quote]

Ei ole mikään pakko mennä. Kukaan ei pysty takaamaan ettei kone putoa ja se mahdollisuus on olemassa. Mieti hetki miten paljon on yli 1000 kuollutta vuodessa. Lentoyhtiöt pudottaa hintaa samaa vauhtia onnettomuuksien kanssa. Kohta pääsee eurolla pariisiin ja matkalle lähtee ne joilla ei ole enää mitään menetettävää. 

Vierailija
19/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmismielellä on taipumus suurennella tiettyjä riskejä ja pienennellä toisia. Esim. on todennäköisempää kuolla automatkalla lentokentälle auto-onnettomuudessa kuin lentokoneturmassa. vuosittain tieliikenteessä Suomessa kuolee n. 250 ihmistä. Riski kuolla lento-onnettomuudessa on yksi 14 miljoonasta. Toki lento-onnettomuuksien uutisointi luo mielikuvan lentämisen vaarallisuudesta. Itse pelkään lentämistä, mutta silti matkustan sekä lomille että harvoin työmatkoille.  Itsellä pelko liittyy siihen, etten voi kontrolloida tilannetta mitenkään, täytyy luottaa, että muut hoitavat hommansa. Uskon, että pelosta pääsee tai sen kanssa oppii elämään kohtaamalla pelko. Hae apua pelkoon esim. lääkäriltä, jotain rauhoittavaa matkan ajaksi.

Vierailija
20/46 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa miten av:n tyyli on muuttunut. Vielä kaksi vuotta sitten ap:ta jaksettiin neuvoa ja kannustaa, nyt tuli heti joku ilopilleri kertomaan, että lentäminen tappaa. :D