Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka säästätte/sijoitatte rahastoihin

Vierailija
29.01.2013 |

Minkälaisiin rahastoihin olette satsanneet? Pieni tuotto, isompi tuotto, riski vai ei, lyhyt vai pitkä sijoitusaika?

Vinkkejä ja kokemuksia kaipaan, myös eri pankkien.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo pienen riskin rahastot on täyttä huijausta. Saman rahan saa määräaikaistililtä iilman minkäänlaista riskiä. Ja ilman kuluja.

Eli ehdottomasti iso riski, pitkä sijoitusaika. Näin on mahdollista jopa saada jotain tuottoa.

Vierailija
2/9 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskorahastot ei hyvä juttu nyt, kun korot alkavat nousta. Jos ostaisin yrityslainaa, sijoittaisin sellaiseen suoraan pankkiiriliikkeen kautta (esim joku ub tai fim).

Osakerahasto on siis mun valinta, mutta ei mitään kaukomaiden osakkeita, koska olen ottanut takkiin bric-sektorilta ja se niistä sitten, kiitos ei enää.

Muista osakkeissa, että horisonttisi on monta vuotta. Ja ota voitot kotiin välillä, jos saat hyviä tuottoja.

Harkitse myös indeksiin sijoittamista eli ns etf:ää. Tarvitset siihen kyllä arvo-osuustilin, muttei se ole kummoinen juttu. Sitten voit ostaa rahastoa pörssistä suoraan, ja tällainen rahasto on edullinen ja hyvin hajautettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ikinä, siis todellakaan IKINÄ, ole rahaston arvo ollut edes plussan puolella.

Harmittaa ihan hirveästi. Odotan, että korot nousevat ja rahastollakin ehkä menee joskus hyvin. Jos olisin laittanut vain tilille, nyt olisi yli 8000 euroa tilillä. Vaan eipä ole, rahaston arvo on 7100 euroa tällä hetkellä.

Minulla matalin riski, Handelsbankenin joku rahasto.

Vierailija
4/9 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuoden ajan laittanut viisi kymppiä kuussa pankin valuuttarahastoon, korkoprosentti on huidellut 15:n paremmalla puolella mutta välillä on vähän notkahtanut.

Nyt siellä on 50€ enemmän kuin mitä olen sijoittanut. Kunhan summa vastaa loppua autolainaa, nostan pois ja maksan lainan. Sitten mietin minne alan seuraavaksi sijoittaa hieman enemmän.

Vierailija
5/9 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis lapselle olen säästänyt 20e/kk osakerahastoon lapsen syntymästä asti. Tuotto on ollut vaihdelleen välillä -10% ja +25%, keskimääräinen tuotto tuossa +8% huiteilla.

Vierailija
6/9 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin ensin pankin suosittelemilla "suosituilla" rahastoilla. Sitten kun vähän selvittelin niitä, niin kävi ilmi, että ne rahastot sijoittivat toisiin rahastoihin. Eli mä maksoin ensin oman rahaston palkkion ja se rahasto maksoi sitten toisen rahaston palkkiot... Vaikka noista saakin ehkä vakaata muutaman prosentin tuottoa, niin lopetin homman nopeasti.

Nyt mä sijoitan sellaisiin rahastoihin, joiden sisällön mä tunnen. Eli suomalaisia ja eurooppalaisia osakkeita. Sen lisäksi olen ostanut muutamalla tonnilla suoraan tunnettujen yhtiöiden osakkeita.

Vierailija
7/9 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommalla riskiluokituksella ja tarkoituksena pitkäaikaissijoitus.

Osakkeita ostettu hajautetusti, joka hieman lieventää riskin suuruutta.

Vierailija
8/9 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sijoittaa indeksiin tai rahastoon, jotka tuottavat keskimäärin 7%/vuosi, kun huomattavasti parempaakin on tarjolla. 12.8.2021 oli Helsingin Sanomissa "Tässä ovat kesän kovimmat kurssiraketit"-juttu, missä sanottiin suoraan lainaten näin:

"Tulikiven osake matelee senttisarjassa, joten nousuprosenteista tulee helposti isoja. Reippaasta noususta huolimatta senttisarjaan vaipunut osake on edelleen kaukana kaukana muutaman vuoden takaiselta tasolta. Kurssinousulla on kuitenkin maata jalkojensa alla. Tulikivi nimittäin ponnisti alkuvuonna tappiolta nollatulokseen ja nosti arviotaan koko vuoden näkymistä hyvän tilausvirran ansiosta. Odotukset käänteestä antavat nyt nostetta kurssille."

Vierailija
9/9 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rahastosijoituksia koska en jaksa itse vahtia osakkeita.

Keväällä tuotto oli 25% luokkaa, kesällä niiasi ja nyt ollasn n 9 prosentissa. Mulla on kohtuullisen tai korkeahkon riskin rahastoja. Toki tuotto on hitaampaa kuin osakkeilla muuta kyllä mulle n 1000e kuukaudessa kelpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi