Tunnetko ihmisiä, jotka käyneet vain peruskoulun?
Mitä he tekevät työkseen vai ovatko työttöminä? Kun noita työpaikkailmoja katselee, niin ihan joka paikkaan tunnutaan vaativan jonkunlainen koulutus.
Kommentit (15)
(Monilla vanhemmilla ei koulutusta ole koska ennen ei "kansakoulua" enempää monikaan opiskellut).
Nuo jotka nuoremmista tiedän jakautuvat kahteen porukkaan:
-Ns. luuseriporukka jotka eivät a) päässeet mihinkään kouluun(eikä töihin) b) koulut jäivät kesken kun oli "parempaa" tekemistä (kännättiin, saatiin lapsia tmv.)
-Sitten osa menestyy ihan hyvin ilman koulutustakin, yhden tutun vei harrastus mukanaan (todella hyvä lajissaan) lukioon meni mutta ei koskaan loppuun käynyt/kirjoittanut, nykyään aktiiviura takana mutta töitä saanut koko ajan lajinsa parissa valmennus- ym. hommissa.
Pari meni töihin heti kun peruskoulusta pääsivät, ja töihin menivät ns. perheyritykseen, tuntuu hyvin menevän eli töitä ja rahaa riittää (ainakin näin sivusta seuraavan vinkkelistä, en tunne sen tark. enää)
Sille monta duunia hommasin. Viimeisimmässä mun hommaamassa työssä taitaa olla vieläkin, ellei oo saanu potkuja.. Bauhaussissa sähköpuolella on/oli ko. työ..
peruskoulun jälkeen kävi puoli vuotta ammattikoulua ja lopetettuaan pääsi HKlle. Nyt on ollut 28 vuotta työelämässä, ei päivääkään työttömänä ja palkka ainakin mun silmääni ihan kelvollinen (neljän tonnin luokkaa). Ikää 45.
peruskoulun jälkeen suorittaneet mitään varsinaista tutkintoa, mutta ovat kyllä työelämässä kouluttautuneet eteenpäin. Esim. myyntijohtajana toimii yksi tällainen, toinen on jonkinlainen myyntipäällikkö, eli myyntihommissa ovat pärjänneet ja saaneet siihen liittyvä koulutusta työpaikan kautta.
Suurin osa peruskouluun jättäneistä tutuista on kyllä suorittanut jossain elämänsä vaiheessa jonkun tutkinnon. Ja olen & suuri osa tutuistani on päälle nelikymppisiä.
Alko- ja mt-ongelmainen, tekee hanttihommia kuten puhelinmyyntiä, mutta ei ole pysynyt yhdessäkään duunipaikassa paria kuukautta kauempaa.
Ensin lorvi kotona. Sitten sekaantui huumeisiin ja sekoli. Sitten tuli raskaaksi, jonka jälkeen päässyt elämään kiinni ja tehnyt erilaisia pätkätöitä monelta eri alalta.
teki teininä ja parikymppisenä jotain hanttihommia tehtaalla, sen jälkeen puhelinmyyntiä ja pyramidihuijauksia. Eteni jopa esimieheksi yhdessä telemarkkinointifirmassa mutta vain lyhyeksi aikaa. Jäi kiinni valheista ja kavallukseen verrattavasta toiminnasta. Alkoholin suurkuluttaja, tupakoi kuin korsteeni, huonot elämäntavat muutenkin, lisäksi väkivaltainen.
Töissä (sama työnantaja useita vuosia). Tunnollinen ja ahkera työntekijä. Työpaikalla on vuosien varrella ollut muutamat yt- neuvottelut, mutta hän on saanut pitää työnsä.
En tiedä palkkaa, mutta hyvin näyttää tulevan toimeen. Ammatti on sen verran erikoinen, että jätän mainitsematta tunnistamisen estämiseksi. Siistiä sisäduunia. Syntynyt 60-luvulla.
en ole käynyt kuin peruskoulun. Tulin raskaaksi 16v.
Töitä on tullut vuosien avrrella tehtyä jos jonkinmoista lajia. Välillä syntynyt lapsia ja taas töitä. Työttömänä en ole ollut elämäni aikana kuin vajaan vuoden yhteensä. Aina on ainakin siivouspaikkoja löytynyt. En ole ikinä elänyt aineellisesti rikasta elämää, mutta nauttinut olen elämästäni ;)
joka taisi käydä 6 luokan vain... Pimeitä hommiä tekee/teki.. Aika selviytyjä, mutta tunnevammainen hylänyt jo kaksi naista ja 3 lasta... Yhden naisen tunsin, joka taitaa vieläkin olla aika naurettavassa duunissa, sai 16 v lapsen josta ei edes kovasti välitä... Aika hauska tyyppi, mutta hirveän kateellinen.. sen mies kylläkin ansaitsee aika hyvin...Jos ovat yhdessä vielä..
Itse kävin vain amiksen ja duunari olen, nyt saan toisen lapsen ja menen sitten kouluun... Olisin aikasemmin käynyt jos olisin tiennyt mikä musta tulee isona... Yksi huono ammatti riitti moneksi vuodeksi, nyt sain inspiksen ja keksin, ikääkin vielä suht vähän...
hyvinkin moni. Tai kai ne on enemmän kansakoulun kuin peruskoulun käyneitä.
Nykypäivänä taitaa olla vaikeampi päästä leivän syrjään, mutta kyllä tiedän ihan onnistuneitakin tarinoita. Tosin nuorimmilla tuntemillani työelämässä olevilla peruskoulupohjaisilla on käynyt niin, että sitä oikeaa opiskelupaikkaa tavoiteltaessa on menty töihin ja päädyttykin onnistumaan/etenemään siellä suunniteltua paremmin. Silti ajatus opintoihin palaamisesta on vielä mielessä.
Sitten tiedän sellaisenkin tapauksen, jolla on peruskoulu jäänyt kesken, mutta josta saisi loistavan työntekijän jonnekin. Taitaa vain olla tosi vaikea päästä työelämään.
Sitten toki tiedän kasan pelkällä peruskoulupohjalla eläviä yli 20, jopa 30 vuotta työttömänä olleita. TAi ehkä muutamalle työllistämiskurssille ja työllistämispätkälle päätyneita.
Eli mun mielestäni se on vähän myös ihmisestä kiinni, miten huonot korttinsa pelaa siitä eteenpäin. Mutta hankalampaa on tietenkin ponnistaa pk-pohjalta, huomattavasti hankalampaa.
On niin kova työntekijä että lopetti koulun kesken mennäkseen töihin. Halu ansaita rahaa ja pärjätä omillaan oli niin kova. Nyt häntä tosin vähän asia harmittaa, samoin minua, kun monesti joutuu asiaa selittelemään. Mutta koskaan ei ole työttömänä ollut ja tienaa varsin hyvin. Täysin on siis ihmisestä kiinni mihin peruskoulupohja johtaa.
Esim. äitini. Hän on Prismassa myyjänä. Pari sukulaista on myös käynyt vain peruskoulun ja molemmat ovat teollisuudessa vuorotyössä linjatyöntekijöinä.