Voi että mä toivon tän vauvan kääntyvän pois perätilasta :(
Alkaa tosin kohta usko loppua koska rv 34 menossa jo..gyne oli silti vielä toiveikas että voisi kääntyä,mä en jaksa siihen uskoa.
Onko jonkun vauva vielä näillä viikoilla kääntynyt?
Kahden viikon päästä on jo synnytystapa-arvio jossa saan sitten sektioajan ellei ole kääntynyt,kai ne sitä käännöstä vielä siinäkin silti yrittää :/
Perätilasynnytystä ei kukaan ole suositellut,onko se sitten niin riskialtista vai miksi näin?
Kommentit (21)
oli napanuora kaulan ympäri. Synnäriltä oltiin jo kotiin lähettämässä kun synnytys ei tahtonut alkaa, ei annettu periksi vaan mentiin sektioon.
Onneksi.
alatietä jos olet itse valmis kokeilemaan? Siellä synnytystapa-arviossa hyvä aika keskustella asiasta. Jos tietyt kriteerit täyttyy niin voihan sitä alatietäkin harkita. Itse valitsin alatien mutta vauva olikin pieni (2800g), en tiedä olisinko yrittänyt nelikiloista.
Kerran yritettiin kääntämistäkin, mutta ei onnistunut, tyttö istui kuin tatti mahassa : )
Mä harkitsin ensin perätilasynnytystä alateitse lääkärin kannustuksesta ( olisi myös tilannut tuvan täyteen innokkaita opiskelijoita seuraamaan synnytystä ). Jänistin kuitenkin ja tyttö syntyi sektiolla ja kaikki meni hyvin.
Täytyy tosiaan kysellä lisää siellä s.tapa-arviossa sitten..blaah,olisipa ihanaa kun vauva vaan kääntyisi ja saisi normaalisti synnyttää!ap
Ja äitini kertoi että minä olin kääntynyt vasta viikolla 38.
Perätilasynnytystä ei suositella ellei synnytystapa-arviossa todeta että vauva on suht pieni ja mahtuu tulemaan kunnolla. Ja kai se on vähän kaupungistakin kiinni. Täällä nuo ovat leikkaamassa pienimmästäkin syystä.
Kun äitiäni jo valmisteltiin sektioon. Viikkoja oli kylläkin vasta 34.
....kätilö joka on myös homeopatian asiantuntija antoi mulle homeopaattista lääkettä ja niin tuo yläkerrassa tuhiseva 3 kk ikäinen käärö kääntyi raivotarjontaan :).... olin vähän skeptinen asian suhteen ja säikähdin jo kun tunti rakeiden ottamisen jälkeen alkoi valtava mylläys vatsassa. Menin parin päivän päästä neuvolaan tarkastamaan asian ja niin oli vauva oikein päin. Onneksi ei tarvinnut mennä ulkokääntöön ja vauva syntyi hienosti ( hyvin lyhyellä napanuoralla tosin ) alakautta.
Laskettu aika oli jo mennyt ja vauva vaihteli tarjontaa muutaman päivän välein. Neuvolassa oli ultra, joten tarjontaa pystyi seuraamaan hyvin. Viimeisen kerran pyörähti raivotarjontaan pari päivää ennen (käynnistettyä) synnytystä. Vauva painoi lähes viisi kiloa. :-)
Meidän esikoinen oli perätilalapsi ja hyvin syntyi alakautta. Sektiosta ei edes puhuttu synnytystä suunniteltaessa.
Ja kaikki on puhuneet lähinnä sektiosta,niin sairaalassa kuin neuvolassakin.ap
Ei se, että sinä HALUAT synnyttää alakautta.
ulkoinen kääntäminen, lääkäri+kätilö, meni hienosti se!
Rv 36 muistaakseni ja iso 4200 g poika.
Kävin aluksi vyöhyketerapiassa, jossa antoi vinkkejä vauvalle korvasta et kannattaa kääntyä ja rentoutti minua, sit esilääkitys sairaalassa, olin ihan rentona ja käännös onnistui hyvin ja lopulta synnytys, tsemppihalit!
Vielä noilla viikoilla, varsinkin kun on vaan se yksi vauva siellä mahassa. Vaikeampaa olisi, jos olisi kaksi :D
Meillä esikoinen oli kääntynyt rv 36 pää alaspäin ja alkanut kiinnittyä lantioon. Siihen asti oli vaan keikkunut ja vääntyillyt, mutta ultrassa totesivat, että tuskin enää tästä kääntyy mihinkään suuntaan :)
Nyt jännitin ihan kauheasti, kun on tulossa kaksoset :D A vauva on pidempään asti ollut joka toisessa ultrassa pää alas päin ja toisessa peppu alaspäin. Nyt on taas pää alaspäin, rv 31 ja totesivat, että tuskin enää kääntyy, kun on niin vähän tilaa liikkua. Pidetään siis peukut pystyssä, ettei käänny enää vaan alatiesynnytys olisi mahdolllista :)
Lääkäritkin kannustivat siihen ja koskaan en ollut saanut parempaa huomiota ja hoitoa (enkä noin hyvin puudutetta =) ), siis oli todella outoa kun en tuntenut mitään, hassua ponnistaa, ei sattunut.
Lapsi oli tosin yli 4kg, ja vaikka mut oli tuhanteen kertaan ultrattu, sekä myöskin magneettikuvattu että vauva mahtuu, ei silti tiedetty että lapsi on noin iso, pääkin oli 36,6cm.
He olivat arvioineet sen max 3kg, ja lääkärikin sanoi että suinkaan he eivät olisi suositelleet synnytystä alateitse jos olisivat tienneet koon.
Kaikki meni todella hyvin, mutta aina voi toki mennä pieleenkin asiat, jo ihan normisynnytyksessä niin kuin myös sektiossa.
että synnytystäni oli seuraamassa lääkäriopiskelijakin ja hän oli todella iloinen tapahtumasta, koska nykyään hyvin harva enää synnyttää alateitse, niin lääkärien ja kätilöiden ihan oikea kokemus puuttuu kun ei koeta normaalia perätilasynnytystä,osataan teoriassa mutta ei käytännössä.
Oli siis arviossa ihan raivotilassa, tulossa oikein päin ulos. Vähän tuon jälkeen neuvolassa huomattiin, että oli kääntynyt perätilaan. Sain ajan sairalaan, missä yritettiin käännöstä. Ei kääntynyt.
Huom! Sain silti ITSE valita haluanko sektion vai yrittää alatiesynnytystä. Halusin sektion, koska mulla oli synnytyspelko muutenkin... Sektio meni ihan hyvin, eikä tullut mitään komplikaatioita, eikä kipuja jälkeenpäin.
Seuraava vauvakin syntyi sektiolla, kun oli raskausmyrkytyksen oireita liiaksi, eikä tippakäynnistys onnistunut.
Kätilö sanoi, että kyllä se ulos sieltä saadaan, vaikka perätilassakin on, ja vaikka on esikoinen, mutta jos haluat sektiot, kyllä sen saat.
Ei kuulemma jäänyt huomaamatta, oli sellainen muljahdus :)
Joten on sulla vielä toivoa, ehtiihän tuo vielä kääntyä.
Minä nyt rv37 menossa ja vauva kääntyi viimeksi 36+4 pää ylöspäin josta kääntyi takaisin pienellä avustuksella. Vauva kuitenkin jo 3kg joten ihmetyttää miten edes mahtuu vielä mutta näköjään mahtuu. Pyörinyt nyt muutoman viikon aikana ainakin kuusi kertaa ympäri.
Kerroin synnytystapa arviossa lääkärille että olen hänet itse takaisin kääntänyt. Sanoi että saan kääntää jos hyvin kääntyy. Hyvin kyllä kääntyy kun ene edes tunne väärinpäin kääntyneenkään.
Sanoin että toki jännittää ettei mene napanuora kaulan ympäri. Kätilö kuitenkin sitä mieltä ettei niin vaan mene.
Ja miten olen kääntänyt? Selälleen makuulle ja oma pylly sohvalle eli oikeasti korkealle. Jos et uskalla kääntää niin auttaa ainakin siihen ettei kiinnity se pylly alaspäin. Saavat helpommin käännettyä sitten kääntöyrityksessäkin.
Voipi helpommin kääntyä sitten vauva itsekin.
Tsemppiä!
synnytystapa-arvion jälkeen.