TYHMÄ kysymys, mutta millä sairaalaaan jos...
Tämä nyt saattaa kuulostaa lähinnä hölmöltä, mutta ensimmäistä tässä siis odotan, ja olenkin miettinyt että mitä jos mies sattuu olemaan töissä ja joudunkin lähteä sairaalaan, niin millä sitä mennään??? Itse nyt ei ainakaan kannata ajaa, ja kun kaverit asuu kaikki toisella paikkakunnalla, yhtä lukuunottamatta joka kyllä asuu lähellä mutta hänellä ei ole autoa.Siis soittaako taksi vai ambulanssi, ja kerkeeekö siinä alkaa soittelemaan tutuille josko sais kyydin??? Alkaa vähän tämmöset jutut pelottaa kun ei yksinkertaisesti vain tiedä!!!!
Tai pitäskö mennä ambulanssilla jos esim: vedet menee, vai??? On kuitenkin ihan raivotarjonnassa lapsi, ei siis perätilassa tai muuten mitään jonka takia se sairaskuljetusauto olis lähinnä pakollinen.
Matkaa kun siis on sairaalaan 25kilometriä, ei siis paljon, mutta mielelläni asuisin vaikka kävelymatkan päässä sairaalasta...*heh*...
Mutta olis tosi mukava jos joku vois vähän valottaa tässä asiasssa, kiitos=)
Kommentit (16)
vesien menolla rv 41+6. Soitin sairaalaan, sanoivat että tule kun kerkeät, koska supistuksia ei ollut. Soitin miehelle töihin, että vedet meni. Kävin kotona odotellessa suihkussa, tiskasin, söin. Kun mies tuli parin tunnin kuluttua, lähdettiin ajelemaan kohti sairaalaa (matkaa muutama kilometri). Tässä vaiheessa alkoi tuntua supistuksia, heti 5min välein, ja poika syntyi illalla (sairaalaan lähdettiin n. klo 16)
Eiköhän miehesi pääse lähtemään töistä synnytyksen takia kesken päivän, jos tarve vaatii. Tai taksillakin pääsee, ja kaverikyydillä. Ei se vauva niin äkkiä yleensä synny. Ambulanssia eivät varmaan edes lähetä, jos ei ole tarvetta, vaan sanovat että tule taksilla.
Tihveröinen rv 33+0
että taksimatkan maksaisi Kela takaisin, jos kerran ei ole ollut omaa autoa mahdollista käyttää.
Joku ehkä tietää tarkemmin?
Samoin oon itse ymmärtänyt, että jos vedet menee niin ainakin kannattaa soittaa synnärille ja kysyä pitäiskö tulla makuuasennossa ja siksi sitten ambulanssilla... Ainakin muistaisin ohjeen, että jos vedet on menneet, niin pitäis matkustaa makuulla. Mutta tätäkään en varmaksi tiedä, jollain on varmasti kokemusta tästäkin.
Eli ei ambulanssi varmaankaan hae ellei ole todella kiire. Ja lapsiveden meno ei vielä tarkoita että on kiire, ellei se ole vihertävää. Varsinkaan kun sinulla ei tuon pidempi matka ole. Eli jos lapsivesi ei ole vihertävää eikä ehdi tulla ponnistuksen tarvetta ehdit melko varmasti taksillakin, harva synnytys niin nopesti etenee. Ja tosiaan en usko että ambulanssi edes suostuu hakemaan jos synnytys on käynnistynyt. ns. normaalisti. Itselläni oli supistusten väli neljä minuuttia kun lähdimme sairaalaan ja silti meni yli neljä tuntia ennekuin siirryimme synnytyssaliin. Ja se siis on ihan normaalia. Synnytysvalmenuksessa sanottiin että vaikka kohdunsuu olisi täysin auki niin ehtisimme todennäköisesti omalla autolla sairaalaan synnyttämään matkaa n. 13km.
että minä olen ymmärtänyt että makuultaan pitää matkustaa sairaalaan nimenomaan silloin jos lapsivesi on tuota vihertävää. Muuten voi istua ihan normaalisti.
Minun päässä pyöri paljon tyhmempiäkin...
Meiltä on matkaa sairaalaan tuo sama 25 km. Mies on tässä kotia lähellä töissä, joten ehti hyvin tulla kotiin. Jos synnytys olisi käynnistynyt niin, että mies olisi ollut jostain syystä kauempana, olisin mennyt taksilla.
Minusta tuon ohje meni niin, että jos vauva ei ole kiinnittynyt, pitää vesien menon jälkeen olla vaakatasossa, koska napanuora voi muuten luiskaahtaa puristuksiin vauvan pään väliin. Mulle ainakin sanoi terkka vielä viimeisessa neuvolassa, että jos vedet menee kotona, menet sitten vaakatasossa sairaalaan, koska meidän lapset ei näköjään ymmärrä laskeutua.
Kahdesta vanhimmasta lapsesta menin ambulanssilla 40 km matkan, koska vedet meni. Eikä ambulanssi kyllä yhtään nikotellut...ei minua mikään taksi olisi kyytiin ottanut sillä veden valumisella :) Maksat taksista ja ambulanssista sen saman 9,25e, muistaakseni. Joissakin takseissa se matka pitää maksaa kokonaan ja joissakin se taksi hakee sen Kela-korvauksen. Onneksi takseissa käy kortti...ambulanssista tulee lasku perästä.
Onnea loppuraskauteen!
kun synnytys tuntuu alkavan. Ambulanssikyyti ja taksi maksaa omavastuuosuutena saman verran. Taksillekin voi hakea synnytysvastaanotosta sen taksilapun suoraan, jolloin siitäkin jää itselle maksettavaksi se sama omavastuuosuus. Ja monikaan taksi ei mielellään ota lapsivesiä valuvaa äitiä kyytiin (vaikka eivät sano sitä ääneen). Sen sijaan ambulanssissa on paareilla muovipäällysteinen patja ja sen päällä ohut vihreä lakana.
Ja ehdottomasti jos lapsivesi on vihreää, niin matkaan ambulanssilla, koska silloin on KIIRE saada lapsi ulos. Ja sano lapsiveden väristä kun soitat ambulanssia.
T: ex sairaankuljettaja
Siis että tulisivat ajoissa tai edes ollenkaan. Jos mies ei pääse, soittaisin ambulanssin.
Mä ajattelin kyllä soittaa miehelleni ja käskeä heti kotiin, kun synnytys käynnistyy. Vaikka sen työpaikalta kotiin olis tunnin matka. Harvoin niin kiire tulee, ettei mies ehtisi kotiin ja kuskiksi.
Ekakertalainen ehtii vielä paremmin kuin uudelleen synnyttäjä. Siis yleensä.
Meille siis tulossa huhtikuulla kolmas.
että jos lapsivesi vihertävää niin pitää mennä automaattisesti ambulanssilla. Minulla menivät vedet kotona ja vesi oli vihreää. Sairaalasta neuvottiin tulemaan sairaalaan ja lähdimme sinne taksilla (meiltä matkaa sairaalaan vajaa 30 km, tilanne tietysti toinen jos matka on todella pitkä). Vauva syntyi 10 tuntia vesien menon jälkeen. Jos vesi ei olisi ollut vihreää olisin voinut jäädä pidemmäksi aikaa kotiin odottelemaan supistusten tihenemistä. Silloin jos vesi on vihreää niin on hyvä lähteä sairaalaan heti jotta vauvan vointia (sykettä yms) voidaan tarkkailla sairaalassa synnytyksen edetessä mutta ambulanssilla ei tarvitse lähteä (ellei sitten sairaalasta nimenomaisesti niin neuvota). Kannattaa soittaa sairaalaan kun siltä tuntuu, sieltä sitten neuvovat kuinka ja milloin pitää lähteä tulemaan.
... jos soittaa ambulanssin ilman että oikeasti on tarvetta. Paikan päällä kätilöt arvioivat tilanteen allekirjoittavat paperin jos ambulanssin tilaamiseen on ollut aihetta. Pelkät supistukset tai vedenmeno ei yksin riitä... eli kannattaa aina soittaa synnärille ennen kuin aikoo soittaa ambulanssin... muuten yllärinä voi olla isokin lasku kun kelan korvauksia ei heru.
Muutenkin ohje on että varsinkin ensisynnyttäjille, että kotona kannattaa olla niin pitkään kuin pärjää, joten harvalla ensisynnytäjällä on niin kiire etteikö ehtisi odottaa sitä että mies palaa töistä tai sitä että saa taxin.
tuntuu nuo käytännöt vaihtelevan paikoittain, mutta varmasti hyvä neuvo on se, että soittaa synnärille ja tietty oman järjen käyttä on sallittua. Tuosta ambulanssista ja sen maksuista sen verran, että täällä on nimen omaan painotettu sitä, että sillä voi aina mennä, eikä tarvitse olla huolissaan siitä onko hälytys turha vai ei, ja vaikka laittaisivatkin sitten takaisin kotiin synnäriltä se maksaa aina vain sen omavastuun 9,25 euroa, mutta se on tosiaan täällä, en tiedä sitten muilla paikkakunnilla. Meiltä matkaa sairaalaan 100 km.
Ohhoh, ovatko oikeasti sairaalassa niin tarkkoja etteivät myönnä ambulanssin tarvetta jos nyt on sattunut sillä tulemaan, varsinkin ensisynnyttäjä?
Ite aion mennä taksilla 35km kun ei ole ukkoa kuskaamassa, eikä sen puoleen omaakaan autoa. Siis jos ei ongelmia ilmene.
Ainakin tässä kylässä taksin saa myös " piikkiin" jonka voi käydä kopilla myöhemmin maksamassa. Itse tosin aion pistää " synnytysrahat" villasukkaan jo hyvissä ajoin :)
Pitkillä välimatkoilla asia varmasti onkin näin ja aihetta varmaan onkin jos välimatkat on pitkät jne.
Mutta ainakin pääkaupunkiseudulla asia on toisin lukuunottamatta Suomenlinnaa jos lähtö tulee sellaisena aikana kun ei ole lauttayhteyttä, silloin vain ambulanssi pääsee tunnelia pitkin.
vaakatasossa(kun vedet menee) ettei käy niin että tulee napanuorakomplikaatioita.Ehkä on syytä olla myös varuillaan jos pää ei ole vielä kiinnittynyt kunnolla.
Itse siis ammattiautoilijana voin vähän valaista taksien käytäntöä synnytys tilanteissa..
Meillä ainakin ja uskoisin, että samoin niissä kaupungeissa ja kunnissa, joissa toimii erillinen kyydinvälityskeskus, synnyttävä äiti saa taksin nopeaankin, jos vain muistaa mainita asiasta keskukselle, ja vielä, että olisi kiire..Autot tulevat niin pian kuin vain kerkiävät..Esim.tällain pikkujoulu-aikaan voin tovin kestää ja se ei todellakaan johdu siitä, ettei kukaan haluaisi muka tulla hakemaan juuri sinua!!Muutamina edellisinä viikonloppuina pikkujoulut ovat olleet vilkkaimmillaan, jolloin meillä vilkkaimpaan aikaan on ollut lähes 300 avointa tilausta ympäri kaupunkia läpi yön..Kannattaapa tuokin ottaa huomioon taksia tilatessa ja sitä odottaessa..Se ei ole kuljettajan vika siis..Kiireellisistä tilauksista keksukset vielä yleensä ilmoittelee erikseen autoihin, jos joku sattuisi olemaan lähellä vapaana/vapautumassa..
Tällaisia sesonkiaikoja on tietysti uuden vuoden-aatto, vappu, juhannus, kesän festari viikot paikkakuntakohtaisesti, pikkujoulut, ja tiestysti joulunpyhät..
Pienemmillä paikkakunnilla tietty kuskit ja autotkin ovat varmaan suht tuttuja ennestään ja niissä yleensä soitetaan suoraan autoon..Ja aina on varmasti joku joka päivystää yölläkin (kannattaa ottaa selvää oman kunnan päivystäjistä).
Maksuista:Kela tosiaan korvaa taksikyydin sairaalaan lääkärintodistusta vastaan, (mutta mennessähän sitä ei vielä kenelläkään ole) josta omavastuu osuus on sen 9,25 ¿.
Ja takseilla on aika yleinen toivomus, että asiakas itse maksaa kyytinsä ja hakee korvaukset kelasta itse myöhemmin..Se säästää meiltä kuljettajilta aikaa ja rahaa. Samoin, kun riskin, että jääkin korvaukset saamatta..Ja me kuljettajat, kun joudutaan useasti myös taistelemaan meille kuuluvista..Vuosien mittaan olen huomannut, että kela korvaa mukisematta yksitiselle henkilölle, joka omissa nimissään korvausta hakee, mutta yrittäjänä saa taistella omien oikeuksiensa puolesta verissä päin..
Ja huomatkaa sekin, että kaikilla autoilla ei ole sopimusta kelan kanssa, jolloin autosta ei löydy välttämättä kelalle tarvittavia kaavakkeita.Jos ei yksinkertaisesti ole enempää rahaa juuri silloin syystä tai toisesta, niin mainitkaa asiasta myös keskukseen, että matkustatte vain omavastuulla, jolloin keskus voi haarukoida teille oikeanlaisen auton..Tällöinkin kuljettaja joutuu tulemaan mukaanne SVO:lle ja odottamaan lääkäriä, jotta saa lääkärintodistuksen kelaa varten.
Omavastuulla matkustamiseen vielä:Perille päästyänne (olettaen vaikka että olette menossa synnyttämään yksin, lapsivedet menneenä) kaikkien lippujen ja lappujen täyttö kestää 5-10 min.
Ja se ei liene kovin mukavaa enään siinä vaiheessa.. :)
Eli lyhyesti vielä!Ota muovipussi ja pyyhkeitä mukaan taksimatkalle (oli vedet mennyt tai ei).Kuljettaja suojaa sillä penkit.Maksa kyyti mieluummin itse.Ja hae korvaukset jälkikäteen..
Tässä mun vinkit!Onnea kaikille synnytykseen!!!Ja mukavaa joulun odotusta!
T: taustaileva pikku_ruu kuumeilijoista
hmm..taksilla, tai sit niin kuin sanoit ambulanssilla. riippuu miten myöhään lähet. joku kaveri voi ehtiä.
my_selene ja Remppa rv 15+