Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kotiopetuksesta? Tokaluokkalainen 2 kk poissa koulusta

Vierailija
24.01.2013 |

Lähdetään koko 5-henkinen perhe miehen työkeikalle jenkkeihin ja lapsi on poissa koulusta tokaluokan lopun eli huhti- ja toukokuun.

Onko kellään kokemuksia kotiopetuksesta? Kirjat taidetaan saada mukaan koulusta, mutta mites kaikki käsityöt ja liikunnat sun muut olette järkänneet?

Paikalliseen kouluun ei kielitaidottoman kannata mennä kahden kuukauden takia mun mielestäni, siksi kotiopetusta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo nimittäin tarkoittaa, ettei lapsesi saa tokaluokan todistusta eikä näin ollen voi siirtyä kolmoselle seuraavana syksynä - siis jos oli tarkoitus, että lapsi jatkaa koulunkäyntiä syksyllä Suomessa?

Eli äkkiä sopimaan menettelystä koulun kanssa, jotta lapsi saa sen todistuksen kesäkuussa ja siirtyy näin kolmoselle. Luultavimmijn joutuu "tenttimään" huhti- ja toukokuun jutut siis kesällä, käsitöistä ja liikunnasta varmasti kannattaa kysyä opelta (jotta voit sitten opettaa ne taidot, mitkä muut oppivat koulussa sinä aikana - seuraavana syksynä on se oletus, että lapsi ne osaa).

Vierailija
2/10 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tottakai pääseen kolmoselle, jos on tähän asit suorittanut koulun hyvin. Kyllähän kaikki paluumuuttajienkin lapset pääsevät oman ikäryhmänsä kanssa samalle luokalle, vaikkei ole vertailukelpoista kevään todistusta.

Hyvää reissua teille! Olisipa ihana lähteä vastaavalle pitkälle matkalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovit koulun kanssa miten osoitatte että lapsi on opiskellut vaaditut asiat ja voit vaikka itse pitää kokeet, jos ope on kiltti saattaa antaa valmiit koepohjat (kuuluvat kirjasarjoihin) eikä niitä ole itsekään tokaluokkalaiselle vaikea pitää. Jos lapsi pärjää hyvin koulussa ei ole mikään ongelma. Käsityöt nyt ei mitään hirmu vaativia tuossa vaiheessa ole eikä liikunnatkaan, käytte uimassa ja jotain, 2 kk ei merkitse yhtään mitään.

Vierailija
4/10 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu koulun kanssa on asia hoidossa jo, mutta minua itseäni jännittää tuo koulun pito, vaikka kai sitä nyt itse yliopistokoulutettuna pitäisi osata tokaluokkalaiselle koulua pari kuukautta pitää :-D Mutta ei ne aina ole niin helppoja, ykskin päivä mietin mikä hemmetti on murtoviiva, ja pakkohan se oli googlettaa, että osasin auttaa läksyissä. Oli unohtunut sitten jo...

Hyvä että ei kuulosta muidenkaan mielestä karmealta jutulta, mä olen itse sitä mieltä, että tää reissu (yht. 5 kk) on varmasti joskus vuosien päästä lapselle isompi juttu kehityksen kannalta kuin ne pari kuukautta peruskoulun kakkosluokalla.

Se todistus minuakin mietityttää, eivätkä heti osanneet koulussakaan sanoa siitä mitään varmaa, mutta eiköhän ainakin kolmoselle suoraan syksyllä pääse, tosiaan tullaan sitä pidempienkin poissaolojen jälkeen takaisin. Kyseessä on kuitenkin tosiaan vasta tokaluokkalainen.

Muita mielipiteitä? Kokemuksia ihan siitä kotikoulun pidosta tilapäisesti?

Vierailija
5/10 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tottakai pääseen kolmoselle, jos on tähän asit suorittanut koulun hyvin. Kyllähän kaikki paluumuuttajienkin lapset pääsevät oman ikäryhmänsä kanssa samalle luokalle, vaikkei ole vertailukelpoista kevään todistusta.

Hyvää reissua teille! Olisipa ihana lähteä vastaavalle pitkälle matkalle.

ap:n tapauksessa lapsella ei ole mitään todistusta.

Vierailija
6/10 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa opittavat asiat päiville tasaisesti, siis montako sivua käytävä läpi. KOulunpitoon ei tule menemään varmaankaan paria tuntia enempää päivässä, jos lapsesi on normaali oppija. Pidä kokeet joka aineessa lopuksi. Keksi itse mukavia liikuntatuokioita, vaikka retkiä, yhteistä jumppaa, riippuen kuinka lämmintä ja mitä mahdollisuuksia siellä kohdemaassanne on. Dokumentoi koulunpitosi ja tee siitä jonkinlainen portfolio, johon liität lapsen tekemät piirustukset, käsityöt, kuvaukset liikuntahetkistänne, pidetyt kokeet. Luulisi että tämä riittää, kun se riitti aikanaan meillä tutkiville opettajille tai vähempikin. Kyseessä vaivaiset 8 viikkoa.

Vierailija
7/10 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin vaan oltuaan 2 kk poissa (muun kuin sairauden takia). mutta suomessa tämäkin kai sitten onnistuu.

Vierailija
8/10 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tolla perusteella kuka tahansa vois olla kuukausitolkulla pois milloin haluaa

Vierailija
9/10 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen oppiminen dokumentoidaan, ei tuossa ole mitään sinun oikeusturvaasi horjuttavaa seikkaa. Kotiopetus on täysin laillista Suomessa.

Vierailija
10/10 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy näyttämään että on oppinut niin ei ole mitään hätää luokalta siirtymisessä. Yleensä koulussa ongelmia aiheuttaa paikalla olevat "huonomman aineksen" oppilaat kuin ulkomailla työskentelevien perheiden lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi