Vinkkiä tulevaan yöhön! Superräkäinen 1½v, miten saa nukuttua?!
Viime yö oli hirveä. Vieressä nukutan, pari tyynyä pään alla, keittosuolaa ja nasolinia illalla nenään, sipulisilppua vierelle. Silti nukkumisesta ei tullut oikein mitään, vähän väliä yski ja köhi limaisuutta, piti nostaa kokonaan istumaan ja useampaan kertaan oksensi limaa pois. Nyt alkamassa uusi yö ja yhtä räkäinen lapsi, miten selvitä ensi yöstä?! Itse olen aivan tokkurassa jo viime yön jäljiltä.. Huolettaa myös että menee korviin tuo räkämäärä.
Kommentit (20)
Ibuprofeiini voi pahentaa astman oireita ja/tai aiheuttaa pahan astmakohtauksen.
irrottaa limaa, mutta ei kannata hyöryhengitellä ennen nukkumaan menoa vaan jo aiemmin päivällä, että ehtii yskiä limat pois ennen nukkumaan menoa!
Ja otrivin nenäsuihke auttaa meillä, käy yli 1 v. lapsille.
Astmaatikolla voi pahentaa astman oireita ja/tai aiheuttaa pahan astmakohtauksen.
No onko tuo vain jos on ko. lääkkeelle allergia? Kun tosiaan on sairaalassakin buranaa pojalle annettu, eikä kukaan hoitohenkilökunnasta ole tuollaisesta meille sanonut...
-nro 15
http://www.unesta.fi/fi/tietoa-hengityshaeirioeistae/astma.html
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1818&i=ORION+PHARMA_BURA
Astmaatikolla voi pahentaa astman oireita ja/tai aiheuttaa pahan astmakohtauksen.
No onko tuo vain jos on ko. lääkkeelle allergia? Kun tosiaan on sairaalassakin buranaa pojalle annettu, eikä kukaan hoitohenkilökunnasta ole tuollaisesta meille sanonut...
-nro 15
Tulehduskipulääkettä lapselle. Helpottaa hengitystä.
Flunssaiselle lapselle ei saa KOSKAAN antaa esim. Buranaa!
Kannattaa laittaa päälle flanellipaita.
omassa pinnasängyssä ja siitä pääpuoli reilusti koholle esim. kirjojen avulla. Niistä nenää pikkuniistäjällä useasti yön aikana (inhottavaa vauvalle, mutta auttaa paljon). Keittosuola ja nasolin sulla olikin jo käytössä. Apteekista taitaa saada myös sellaista rintaan hierottavaa salvaa, joka hajullaan avaa hengitysteitä. Tästä olen vain kuullut, ei kokemuksia. Tuo on rankkaa, yritä jaksaa. Jos pahenee, vie lääkäriin. Voimia!
Omassa sängyssä lapsi kääntyy väärin päin vaikka/jos on koholla ja sitten onkin pää lähes alaspäin..Plus kun herää niin itkeskelee, tahtoo turvaa.
Meillä tehdään nuhaisten lasten kanssa niin, että illalla annetaan ensin kipulääke (vähentää myös lapsen räkäisyyttä). Sitten pitkään iltakylpyyn, että kaikki vanha räkä tulee varmasti pois. Sitten Otrivinia ja Rometor-yskänlääkettä. Makuuhuoneessa meillä on ilmankostutin, ja sitä suosittelen lämpimästi, se on pelastanut meiltä jo kymmeniä öitä, ja kun näitä räkäisiä öitä tulee olemaan edessä vielä pahimmillaan satoja, niin toi vempele on jokaisen euron väärti.
Eli jos et ole vielä antanut kipulääkettä, niin anna. Lisää myös makuuhuoneen ilmankosteutta laittamalla vaikka vedenkeitin makuuhuoneeseen ja keittämällä siinä muutaman kerran vettä. Hirveästi enempää et voi tehdä, mitä nyt olet jo tehnyt. Jospa tuo tauti kohta tuosta helpottaisi ja saisitte nukkua.
Pitkässä kuumassa suihkussa..sen jälkeen kaikki mahdolliset niistämiset, rään töristämiset ym. Ennen unia.
Itse nukuin joskus sängyllä istuen, lapsi puoli-istuvassa asennossa sylissä jalkojen välissä.
Joo ollaan myös höyryhengitetty ennen nukkumista. Meillä on ilmankostutinkin täällä, mutten huomaa siitä ikinä apua. Ei tunnu missään vaikka selvästi säiliöllisen tyhjentää yön aikana. Mikä ilmankostutin teillä on? Varmaan löytyisi tätä parempia..
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far12…
omassa pinnasängyssä ja siitä pääpuoli reilusti koholle esim. kirjojen avulla. Niistä nenää pikkuniistäjällä useasti yön aikana (inhottavaa vauvalle, mutta auttaa paljon). Keittosuola ja nasolin sulla olikin jo käytössä. Apteekista taitaa saada myös sellaista rintaan hierottavaa salvaa, joka hajullaan avaa hengitysteitä. Tästä olen vain kuullut, ei kokemuksia. Tuo on rankkaa, yritä jaksaa. Jos pahenee, vie lääkäriin. Voimia!
Meillä sama homma ensi yöksi tiedossa. Meillä ei nuo keittosuolatipat ole oikein auttaneet (aiheuttavat vain kamalan huutokonsertin, kun koitetaan laittaa) ja nasolinia en ole edes tajunnut vielä koittaa (luulin että vasta vanhemmille lapsille saa antaa). Meillä toimii parhaiten pinnasängyn päädyn nostaminen ja nenän niistäminen harsoon. Lapsi osaa jo itse puhaltaa nenästä, kun harson tuo nenälle. Niin ja tietysti annamme buranaa ja panadolia ennen nukkumaanmenoa.
Meillä tosin tuota tukkoisuutta pahempi juttu on se, että joudutaan pelkäämään hengenahdistusta, kun lapsella on astma. Täytyy aina kuulostella, ettei ala rohinat. Onneksi siihen on sitten tuota avaavaa lääkettä olemassa, niin ei välttämättä tule sairaalareissua.
Vicks Vaborub. Toimii! <a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far12…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far12…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far12…;
Tuota vaporubiahan ei saa laittaa alle 2-vuotiaalle. Ja höyryhengittääkään sitä ei saa kuin vasta 6-vuotiaana.
esim. astmaatikkojen pitää Ibuprofeiinia välttää. Muista märät pyykit huoneeseen kostuttamaan huoneilmaa.
Meillä on perinteinen ufo-malli. Sen höyryröörin täytyy olla lähellä lasta (siis niin lähellä kuin sen turvallisesti ilman palovamman riskiä voi asettaa) ja mielellään ei ihan lattianrajassa. Ilmastoinnin pistän aina vähän pienemmälle, koska muuten ilmastointi vetää ne höyryt huoneesta samoin tein.
Vicksin voidetta ei saa laittaa suoraan iholle, mutta sitä voi hieroa harsoon ja laittaa harson lapsen viereen (neuvolan ohje). Itse olen sitonut sen pinnasängyn laitaan niin ettei lapsi pääse koskemaan rättiin, mutta kieltämättä olen sitten sata kertaa yössä käynyt tarkistamassa, ettei lapsi esimerkiksi nuku kasvot vasten rättiä ja saa voidetta silmään tms, joten minun yöuniani se ei ole parantanut. :)
Nasolinin lapsille tarkoitettuja tippoja sai vielä vuonna 2008 käyttää yli kolmekuisille lapsille. Joku uusi säädös nosti ikärajaa, mutta kun apteekissa tarkistin vanhan ja uuden pakkauksen sisältöä yhdessä apteekin työntekijän kanssa, niin ne ovat ihan samaa tavaraa. Itse käytän lapsille Otrivinia, jota saa antaa yksivuotiaille ja sitä isommille.
Ihanko totta mieluummin Buranaa kuin Panadolia flunssaiselle lapselle? Mä olen antanut tuota Panadolia kun ei ole ollut kivualias, tosiaan ajatellut että se olisi ensisijainen flunssassa.
Häh? Miksi? Meidän poika on astmaatikko ja sairaalassakin hänelle annettiin ibuprofeiinia. Eikä astmalääkäri ole mitään sanonut, että pitäisi välttää...