Onko lapsilla valokuvamuisti, joka sitten häviää myöhemmin?
Muistelen jostain joskus lukeneeni, mutta nyt en googlettamalla löytänyt oikein tietoa.. Ihmettelen vaan kun meidän 2,5v muistaa esim kirjoitettuja sanoja ulkoa, vaikka ei siis tunne edes kirjaimia. Esim muistaa logoja (joissa pelkkää tekstiä), jotka on saattanut nähdä kerran aikaisemmin. Puhumattakaan kuvista ym ym... Muistaa siis sellaisia asioita joita en itse kyllä muistaisi.
Autismin kirjossa näyttäisi olevan yleinen piirre. Toivottavasti ei viittaa siihen kuitenkaan..
Kommentit (9)
Lapset muistaa tapahtumia jopa 1 vuotiaasta asti. 4 vuotiaana lukevat eivät ole harvinaisia, mikset auttaisi lasta lukemaan oppimisessa?
Täytyy myöntää että en ole tullut ajatelleeksikaan että voisi oppia lukemaan vielä vuosiin... Mutta eihän siihen neljään vuoteen pitkä aika ole. Toki ollaan joskus kirjaimia katsottu (aapinenkin löytyy, minun vanha), mutta lapsi ei silloin vaikuttanut erityisen kiinnostuneelta. Tosin siitäkin on jo puolisen vuotta aikaa.. No kiitos vaan vinkistä, pitänee kokeilla uudestaan!
Tuo on ihan normaalia lapsella. Monet lukevat jo 3 vuoden iässä.
Itse en ole tavannut yhtäkään lasta joka olisi oppinut lukemaan ennen eskaria.
n. 2-vuotiaana. Hän saattoi vilkaista kerrostalomme alakerran nimitaulua ja todeta saman tien, että "yksi nimi on vaihtunut". Minä sain tiirailla pitkään, ennen kuin kekkasin, että joo-o, yksi nimihän oli tosiaan muuttunut! Samaten, kun purin muovipussissa säilytettävät palapelin palat olohuoneen lattialle, lapsi vilkaisi niitä ja kommentoi, että "yksi pala puuttuu". Siis silloin kun ne useat kymmenet palat olivat aivan sekaisin siinä lattialla! Ja toden totta - kun palapeli oli koottu, huomattiin, että yksi pala puuttui!! Ja tämä lapsi oppi lukemaan 2-vuotiaana. Mutta nämä "autismipiirteet" hävisivät - esim. kun lapsi oli 3-vuotias ja tiesin, että uusi perhe oli muuttanut rappuumme, testasin uuden sukunimen huomaamista nimitaulusta - nyt lapsella meni jo huomattavasti pitempään, ennen kuin hän äkkäsi, mikä nimi sillä kertaa oli muuttunut. Ihan normaali, suht fiksu teini tuo on nykyään :)
sattui olemaan kai joku herkkyyskausi. Tavasi isoveljen kanssa ja hups, kohta osasi lukea.
Täytyy myöntää että en ole tullut ajatelleeksikaan että voisi oppia lukemaan vielä vuosiin... Mutta eihän siihen neljään vuoteen pitkä aika ole. Toki ollaan joskus kirjaimia katsottu (aapinenkin löytyy, minun vanha), mutta lapsi ei silloin vaikuttanut erityisen kiinnostuneelta. Tosin siitäkin on jo puolisen vuotta aikaa.. No kiitos vaan vinkistä, pitänee kokeilla uudestaan!
Itse en ole tavannut yhtäkään lasta joka olisi oppinut lukemaan ennen eskaria.
Opin lukemaan 4-vuotiaana enkä edes ollut tarharyhmässäni ainoa. Opetin samalla 3-vuotiaan pikkusiskoni lukemaan. Myös äitini oppi kuulemma lukemaan 3-vuotiaana.
Hanki aapinen, auta lasta.