Suunympärykseni on aivan keltainen!!
Huomasin valokuvasta juuri asian! En juo alkoholia ollenkaan mutta syön mitä sattuu. Onko kellään vinkkejä mitä kannattaisi tehdä?
Alan heti tällaiselle kuurille:
Miten maksan toimintaa voi tukea?
Ruokavalion tulisi olla mahdollisimman kevyt ja etenkin vähärasvainen. Suosittelen kasvisvoittoista ruokavaliota, jossa on mahdollisimman vähän eläinrasvoja ja myös lihaa. Konditoriatuotteet eivät sovi maksaa hoitavaan ruokavalioon. Ruoan tulisi lisäksi olla mahdollisimman puhdasta eli mielestäni ainakin pääosin luomulaatuista.
Vettä olisi hyvä juoda runsaasti, samoin sellaisia mehuja, jotka eivät ärsytä maksaa. näitä ovat mm. luomulaatuinen porkkanamehu ja mustikkamehu. Maksaa on hyvä myös tarpeen tullen tukea latva-artisokkavalmisteilla ja lääkärin määräämillä homeopaattisilla lääkkeillä. MR
Kommentit (10)
ehkä syöttänyt itsellesi porkkanasosetta.?
porkkanaa!
Syön liikaa karkkia, ja juon liikaa lightlimppareita. Luulen että maksa ei kestä näitä myrkkyjä. Ja alan maksanpuhdistuskuurille:
Rasvaiset ja rasvassa kypsennetyt ruoat jätetään kuurin ajaksi pois ruokavaliosta. Näin myös makkarat, rasvaiset juustot, koviksi keitetyt munat, makeiset ja makeat leivonnaiset. Rasvana voi käyttää tilkan kylmäpuristettua luomulaatuista kasviöljyä (esim. Merum-oliiviöljy).
Alkoholi ei kuulu maksaa suojaavaan dieettiin. Alkoholipohjaisen latva-artisokkauutteen (Cynara) sisältämä alkoholimäärä on niin vähäinen, ettei siitä kuitenkaan ole haittaa. Jokainen poltettu savuke lisää maksan rasitusta sisältämiensä myrkkyjen vuoksi, joten ainakin tupakointia olisi tärkeää vähentää merkittävästi, ellei siitä onnistu kokonaan luopumaan.
Tuoreita hedelmiä, lukuunottamatta marjoja, papaijaa ja banaania, kannattaa karttaa. Kaalit, pavut ja herneet voivat myöskin ärsyttää maksaa. Mustaherukka ja mustikka ovat erittäin hyviä maksalle.
Ruokavalioon sopivat kuorineen keitetyt perunat, luomulaatuinen täysjyväriisi ja höyrytetyt kasvikset. Kaikki täysjyväviljavalmisteet, mysli ja seesaminsiemenet ovat hyviä.
Päivittäin olisi hyvä syödä joitakin seuraavista: hitunen raastettua retikkaa tai tilkka retikkamehua (mm. Biottan), luomuporkkanaraastetta tai höyrytettyä porkkanaa ja hiukan Biottan porkkanamehua, punajuuriraastetta tai Biottan punajuuritäysmehua, kitkeriä salaattikasviksia (voikukanlehtiä, rucolaa, endiiviä).
Kolme kertaa päivässä aterian jälkeen otetaan annos Cynara-latva-artisokkauutetta. Valkuaispitoisen aterian jälkeen otetaan lisäksi 1–2 Papayaforce-papaijatablettia, jotka edistävät valkuaisaineiden sulamista.
Tavallisen maidon sijasta käytetään hapanmaitotuotteita eli piimää, jugurttia, rahkaa ja viiliä.
Hyviä juomia ovat maksakatkeroita (sikuria, tammenterhoja) sisältävä Bambu-viljahedelmäjuomajauheesta valmistettu lämmin juoma, maitohapponen herajuoma (Molkosan) ja mm. piparminttua, vadelmanlehtiä ja sitruunamelissaa sisältävä Vogelin yrttitee (mietona). Kuurin aikana juodaan paljon myös vettä.
Vähintään kerran päivässä suihkutetaan maksan aluetta (oikealla heti kylkikaaren alapuolella) ainakin 5–10 minuuttia mahdollisimman lämpimällä vedellä kunnes iho alkaa punoittaa. Tämä lämminvesihoito vilkastuttaa maksan alueen verenkiertoa ja laukaisee mahdollisia kouristuksia. On myös erinomainen ensiapu sappikipuun. Saunominen on hyväksi, sillä se saa aikaan puhdistavaa hikoilua.
Päivässä tehdään ainakin pari vaikka lyhyehköäkin kävelylenkkiä ulkona. Aamulla kannattaa heti herättyä avata ikkuna ja hengittää joitakin minuutteja syvään sen ääressä. Näin saadaan elimistöön tuhti annos happea heti yön jälkeen. MR
Huomasin valokuvasta juuri asian! En juo alkoholia ollenkaan mutta syön mitä sattuu. Onko kellään vinkkejä mitä kannattaisi tehdä?
Alan heti tällaiselle kuurille:
tapa korjata tuo tilanne? Tuo kuulostaa ongelmalta valkotasapainossa. Jos kuvaat RAWina, silloin photoshopissa valkotasapainoa voi säätää. Jos et kuvaa RAWina, sitten kannattaa säätää valkotasapaino kohdilleen muutamilla kuvilla.
Sain ähkittyä itselleni mojovan pallomahan ja kaksoisleuan viime viikolla, ihan vain leipomalla herkkuja ja syömällä hyvin, ja viikonloppuna lisäämällä ruokavalioon sipsit, suklaan ja salmiakin. Olen siis muutenkin hieman ylipainoinen.
Olen tänään syönyt aamupalaksi raakaa porkkanaa, (joka on kuulemma tehokkaampi kuin mikään kaupan detox-tuote)
haaleaa sitruunavettä, ja riisipuuroa ihan pienellä voinokareella. Harmi että laitoin puuroon liikaa suolaa. Vettä ja vihreää teetä olen myös juonut, ja kylläpä saa juosta vessassa. Ihan koko ajan! Maha litistyy silmissä ja naaman turvotus laskee, vaikka muutama tunti vasta kulunut!
Kvinoan heitin kompostiin, koska luin että se on vielä viljojakin pahempi suoliston ärsyttäjä. Tilalle keitän porkkanaa ja perunaa. Linssit on jo keitetty ja salaatti on valmiina, pavut tarvii vain lämmittää. Odottelen meganälkää, aion syödä vain kovaan nälkään.
Meinasin aamulla ottaa vitamiiniporejuoman tuttuun tapaani, mutta kun luin tuoteselostetta, lensi putkilo roskiin. Uuteen ruokavaliooni ei kuulu makeutusaineet. Olen alkanut uskoa, että ihoni keltaisuus johtuu noista vitamiineista!
En ole saanut mitään tehtyä keltaisuus asialle, se olikin uskottua vaikeampaa, nimittäin tehdä elämäntapamuutos. Nyt uutta yritystä!
Olen sikaillut ruuan kanssa nyt oikein toden teolla ja mitta on täysi, joten huomenna alkaa detox-kuuri. Koska taival tulee olemaan hankala, päivitän tänne edistymistäni. Toivoisin että ihmisiä lähtisi mukaan tähän! Muita keltanaamoja? Finninaamoja? Pulleroita?
Ja muuten ei ollut kamerassa vikaa, kun kuvassa kaverilla vieressä ihan normaali naama, ja nykyajan kamerat on niin tarkkoja että jokainen punoitus ja näppy näkyy, ja kyllä mun iho on muuten huonossa kunnossa...!
Tämmöistä ruokaa alan nyt soveltamaan itselle sopivaksi, sori ei ole linkkiä tähän hätään:
"...täysjyväriisiä, kvinoaa, ruista ja amaranttia.
gluteenittomia ja vehnättömiä viljatuotteita sekä kaura- ja riisipuuroa.
erityisesti tummanvihreitä vihanneksia, ristikukkaisia vihanneksia (kukka-, parsa- ja ruusukaalit), retiisejä, endiivejä ja karvaan makuisia salaatteja, kuten rucolaa.
porkkanaa ja punajuurta.
greippiä, limettiä ja sitruunaa kohtuullisesti käytettynä.
merilevää ja umeboshi-luumuja, joita saa luontaistuotekaupoista. Merilevällä on todettu olevan erityisen puhdistavia vaikutuksia, ja sitä käytetään myös kauneudenhoidossa ulkoisesti kuona-aineita ja myrkkyjä poistamaan.
hapankaalia.
mausteyrttejä.
munia, mutta syö niitä enintään 3–4 viikossa.
hyvälaatuista, helposti sulavaa proteiinia, kuten kanaa, kalkkunaa ja kalaa, erityisesti rasvaisia kaloja, esimerkiksi lohta, sardiineja ja makrillia.
linssejä, papuja ja kikherneitä.
itsepuristettuja vihannesmehuja. Älä sekoita vihanneksia ja hedelmiä samaan mehuun, koska ne saattavat aiheuttaa ruoansulatuskanavan rasitusta ja ilmavaivoja.
soijatuotteita ja tofua. Käytä mieluiten luomua. Tarkista, ettei tuotteita ole valmistettu geenimanipuloidusta soijasta.
aloe vera- ja vehnänorasmehua.
soija-, riisi- ja kauramaitotuotteita. Tarkista, ettei tuotteessa ole lisättyä sokeria tai keinotekoisia makeutusaineita.
maustamatonta luonnonjogurttia, jossa on luonnollisessa muodossa hyviä maitohappobakteereita.
vuohenmaitojuustoa ja vuohenmaitoa, joissa on runsaasti kivennäisaineita ja vitamiineja (A, B6 ja niasiini).
Vältä:
alkoholia.
hiilihappoisia juomia.
ketsuppia, sinappia, chutneyta ja valmiita kastikkeita.
sokeria, hunajaa, punaista lihaa, keinotekoisia makeutusaineita ja lisäaineita ja pitkälle jalostettuja elintarvikkeita.
suuria määriä maitotuotteita.
paistettuja ruokia.
juomista ruoan kanssa. Mikäli pureskelet ruokasi hyvin, huomaat, ettet edes kaipaa vettä ja ruoansulatuksesikin toimii paremmin. Jos kuitenkin vettä on aivan pakko saada, juo aterialla huoneenlämpöistä vettä vain pieni kulaus kerrallaan ja enintään yksi lasillinen.
Muita apukeinoja:
ihon kuivaharjaus
sauna
säännöllinen liikunta
jooga, meditaatio ja rentoutusharjoitukset
riittävä lepo
ruoansulatuksen tehostaminen
negatiivisten tunteiden käsittely ja stressin välttäminen
Viisi vinkkiä
Herätä kehosi ja ruoansulatuksesi aamulla nauttimalla tyhjään vatsaan lämpimän veden kanssa sekoitettua, juuri puristettua sitruunamehua.
Pureskele ruokasi hyvin, vähintään 8–12 kertaa. Ruokaile hitaasti. Kiinnitä huomiota siihen, mitä syöt, ja nauti syömisestä. Syö noin 5–6 pientä ateriaa päivässä, jotta verensokerisi pysyy tasaisena ja ruoansulatus mahdollisimman hyvänä.
Juo runsaasti, noin 1,5–2 litraa vettä tai yrttiteetä päivittäin aterioiden välillä.
Suosi tuoretta ruokaa, kauden kasviksia ja laadukasta proteiinia. Vältä jalostettuja elintarvikkeita ja vaaleita viljatuotteita.
Liiku ja lepää tarpeeksi. Vältä kiirettä ja stressiä.
Kippis detoxille!
Voit puristaa mehusekoitukset itse ja lisätä niihin vehnänorasjauhetta tai aloe vera -täysmehua.
Vatsan turvotus ja polttelu: inkivääri, kumina, fenkoli ja selleri
Maksan puhdistus: porkkana, punajuuri, selleri ja inkivääri
Ummetus: selleri
Detox: vehnänorasmehu
Päänsärky: selleri, porkkana, persilja ja pinaatti
Ruoansulatuksen edistäminen: punajuuri, inkivääri ja porkkana
Maksan detox-juoma
Valmista brittiläisen detox-gurun, tohtori Nish Joshin suosittelema juoma kerran viikossa kolmen viikon ajan. Juoman sanotaan vilkastuttavan kuona-aineiden poistumista kehosta ja siten parantavan maksan toimintaa. Se myös puhdistaa verta ja lymfanestettä.
300 ml itse puristettua greippi- ja sitruunamehua
200 ml vettä
1–2 raastettua valkosipulinkynttä
2 cm raastettua tuoretta inkivääriä
2 rkl kylmäpuristettua oliiviöljyä
Sekoita mehu ja vesi.
Raasta valkosipulinkynnet ja inkivääri.
Sekoita ainekset tehosekoittimella ja juo rauhallisesti.
Nauti juoman jälkeen yrttiteetä, johon on käytetty 3–4 erilaista yrttiä. Suosi erityisesti maksalle hyviä kasveja.
Pyri rauhoittumaan muutamaksi tunniksi."
Tuossa jotain, mutta aion syödä tuoreita hedelmiä ja salaatteja, vuohenjuustoa en voi sietää, hyh hyh. Ei kai nyt kukaan keitä vuohenmaitoon riisipuuroa...sitä teen heti aamulla.
Nostin jo pöydälle valmiiksi puuroriisipussin, kvinoaa, linssejä ja papuja. Meillä on kyllä tällaisia ruokia, minä en vaan syö niitä. Kaikki herkut talosta on hävitetty (syöty). Olen niin innoissani.
Ruokavalio menee aivan uusiksi. Tämän lupaan ja vannon ja huomenna voin käydä tästä lukemasta mitä tuli luvattua. Nyt en voi perääntyä.
Nälkä kurisee hieman vatsassa, mutta mitäs muuta voi odottaakaan kun raskas kaloriruoka vaihtuu yhtä-äkkiä kasviksiin ja papuihin (no tunnustan, lisäsin ruokaan vähän jauhelihakastiketta kun pavut ja linssit maistui ja tuntui suussa oudolle).
Kaikki salaatitkin on syöty, huomenna tehtävä uusi satsi.
Vettä olen juonut pitkin päivää, ja pari mukia vihreää teetä. Olen supermaistaja, eli mun suuhun tuo vihreä teekin maistuu hieman kitkerälle. Teen siitä siksi tosi laimeaa.
Onko muita supermaistajia? Eli kahvi, alkoholi, hapanmaitotuotteet, greipit ym. tuntuu pahoilta syödä. Ennen luulin että olen vain nirso, ja en ole tottunut syömään esim. luonnonjugurttia. Nyt ymmärrän, maistan liian hyvin.
jos olet oikeasti keltainen, menet lääkäriin. Tuommoiset detox-kuurit on höpöä. Mitä jos sulla on maksasyöpä?
Se on nuo vitamiinit tai voisiko olla vaikkapa itseruskettava voide. Mitä höpöä on jättää valmisruuat, turhat sokerit, lisäaineet ja lihavalmisteet pois ja yrittää syödä terveellisemmin?
En ole huolissani maksastani, enemmänki polvistani jotka joutuu kantamaan tätä ruhoa.
Nyt paino alas ja vähän äkkiä! Ihokin paranee siinä samalla.
Keltaisuus suun ympärillä merkitsee haiman, pernan ja vatsalaukun ongelmia. Maksan aiheuttama keltaisuus on yleensä silmänvalkuaisissa ja ihossa tasaisesti.
Jonkinlainen puhdistuskuuri ensin ja sitten sokerit, perunat, riisi, viljat ym pois ja kasviksia tilalle, kalaa ja öljyjä, pähkinöitä ja kokonaisia hedelmiä. Sokerijuomat ja kaikki mehut ja limskat pois.