Miten kätilöt suhtautuvat jos kertoo haluavansa synnyttää luomuna?
Kokemuksia miten toiveeseenne on suhtauduttu? Vihamielisesti vai hyvin?
Kommentit (7)
ja ei ne mitään sanoneet,
viimeisin oli syöksy (kätilö oli laittamassa mua kotiin ja lähti itse viemään osastolle jotain toista äitiä ja vauvaa,lapsi syntyi sillävälin).
keskimmäinen oli pitkittynyt,silloin ei annettu mitään lääkettä ja
ensimmäinen oli nopea..en ehtinyt saada
ja ei ne mitään sanoneet
Ap kysyi, miten kätilöt ovat suhtautuneet jos joku HALUAA synnyttää "luomuna". Sinä et halunnut, kuten itse otsikossa sanoit.
Oma kokemukseni on, että Haikaranpesässä Helsingin Kätilöopistolla suhtauduttiin erittäin hyvin, siellä suorastaan toivotaan että synnyttäjät tulisivat lähtökohtaisesti luomusynnyttämään, vaikka toisenlaisiakin synnytyspolkuja siellä koetaan eikä puudutusta tai toimenpiteitä mitenkään tarkoituksella pihtailla jos ne ovat asiakkaan toivomus.
Kätilöopiston normisynnytysosastolla toivomustani kunnioitettiin tiettyyn pisteeseen, mutta vaistosin kyllä että hyvin hövelisti oltaisiin oltu toimenpiteisiin ryhtymässä jos olisin itse vähänkin antanut merkkiä että sittenkin. Sieltä siis puuttui se tsemppi minkä luomusynnyttäjä tarvitsee: "sinulla menee hyvin näin! voimasi riittävät".
Enemmän se oli sellaista passiivista hyväksymistä kuin aktiivista tukemista luonnolliseen synnytykseen.
Kätilöopiston normisynnytysosastolla toivomustani kunnioitettiin tiettyyn pisteeseen, mutta vaistosin kyllä että hyvin hövelisti oltaisiin oltu toimenpiteisiin ryhtymässä jos olisin itse vähänkin antanut merkkiä että sittenkin. Sieltä siis puuttui se tsemppi minkä luomusynnyttäjä tarvitsee: "sinulla menee hyvin näin! voimasi riittävät".Enemmän se oli sellaista passiivista hyväksymistä kuin aktiivista tukemista luonnolliseen synnytykseen.
Hyvä noin. Parempi, että "tavallisissa" sairaaloissa ei liikaa painosteta luomuilemaan, vaan voi hyvin mielin ja paheksuntaa kohtaamatta pyytää kipulääkitystä, jos sille on tarve!
Hyvä noin. Parempi, että "tavallisissa" sairaaloissa ei liikaa painosteta luomuilemaan, vaan voi hyvin mielin ja paheksuntaa kohtaamatta pyytää kipulääkitystä, jos sille on tarve!
Kyse oli siitä, miten toimitaan jos synnyttäjä on ITSE ILMAISSUT HALUAVANSA LUOMUSYNNYTYSTÄ. Ihme, että hänen tuen toiveensa tulkitaan muiden synnyttäjien painostukseksi??
Kyse oli siitä, miten toimitaan jos synnyttäjä on ITSE ILMAISSUT HALUAVANSA LUOMUSYNNYTYSTÄ. Ihme, että hänen tuen toiveensa tulkitaan muiden synnyttäjien painostukseksi??
No näin sanoi ap:
"Kätilöopiston normisynnytysosastolla toivomustani kunnioitettiin tiettyyn pisteeseen, mutta vaistosin kyllä että hyvin hövelisti oltaisiin oltu toimenpiteisiin ryhtymässä jos olisin itse vähänkin antanut merkkiä että sittenkin. Sieltä siis puuttui se tsemppi minkä luomusynnyttäjä tarvitsee: "sinulla menee hyvin näin! voimasi riittävät"."
Hän siis "vaistosi", että toimenpiteisiin olisi ryhdytty, jos hän olisi antanut merkkiä siihen. Mielestäni hyvä asia!
Ja tuo voimien riittävyyteen tsemppaaminen -> mielestäni on painostusta luomusynnytykseen, jos synnyttäjä alkaa asiaa itsekin epäillä.
Haikaranpesä oli täynnä ja normi puolella mulle tehtiin selväksi ettei ole aikaa odotella mua. Sielläkin oli hirveet ruuhkat. Kesä 2010. =(
Ensisynnyttäjänä en tiennyt/tajunnut mitä se käytännössä tarkottaa kun laitetaan oksitosiinitippa. Se kun kerran laitettiin kätilöiden ehdotuksesta niin sekunnissa alkoi hirveet avautumiskivut ja kaikki meni liian nopeasti. Koskaan en saa tietää pystyisinkö synnyttämään luonnollisesti kehon itse tuottamilla supistuksilla.