Vero% työttömyyskorvauksesta 18% koko vuoden tulot n. 10 000€
Onko mielestäsi kohtuullinen vero%?
Samalle ihmiselle samoilla muilla tiedoilla palkkatuloa saisi olla yli 13 000E/vuosi, ja silloin vero% 5. Onko ok?
Maksan työttömänä ollessani veroja n. 2000€ vuodessa, jos olisin töissä ja tienaisin vähän enemmänkin maksaisin n. 650€.
Onhan se noin pienestä palkkatulosta ihan hyvä että on pieni veroprosenttikin, mutta se menee aika lailla suhteessa myös isommista palkoista, mieheni tienaa vähän yli 40 000 vuodessa ja nyt oli vero% noussut 23 vai 24. Viime vuonna taisi olla vielä 20% kun tulot oli ehkä tonnin pari pienemmät.
Ottaa päähän nämä ihmiset jotka jatkuvasti muistuttavat meikäläisen loisivan veronmaksajien rahoilla, ja minä sentään hoidan tässä kahta lastani kotona, ei tarvi heidän päivähoitoaan yhteiskunnan maksaa 1500€/kk/lapsi.
Minä olen myös veronmaksaja!
Kommentit (10)
Ei, sinä et todellakaan ole veronmaksaja. Saat valtiolta vastikkeettomasti rahaa ja siitä palautat osan takaisin. Olet elätti, jonka kotona oloa me oikeat veronmaksajat maksamme. Vaikka kuinka vetoaisi hoitokuluihin niin tämä se tilanne on.
Jos olen töissä, ja laitan lapset päiväkotiin? Pienipalkkaisessa työssä en ansaitsisi edes sen vertaa veroja valtiolle ja kunnalle mitä kunnallinen päivähoito maksaa. Mutta olisin silti "oikea" veronmaksaja? Vaikka te muut paremmin palkatut "oikeat" veronmaksajat maksaisitte lasteni hoidosta suurimman osan? Missä menee se raja koska on "oikea" veronmaksaja, eli tarpeeksi arvokas elämään?
Ei, sinä et todellakaan ole veronmaksaja. Saat valtiolta vastikkeettomasti rahaa ja siitä palautat osan takaisin. Olet elätti, jonka kotona oloa me oikeat veronmaksajat maksamme. Vaikka kuinka vetoaisi hoitokuluihin niin tämä se tilanne on.
Jos olen töissä, ja laitan lapset päiväkotiin? Pienipalkkaisessa työssä en ansaitsisi edes sen vertaa veroja valtiolle ja kunnalle mitä kunnallinen päivähoito maksaa. Mutta olisin silti "oikea" veronmaksaja? Vaikka te muut paremmin palkatut "oikeat" veronmaksajat maksaisitte lasteni hoidosta suurimman osan? Missä menee se raja koska on "oikea" veronmaksaja, eli tarpeeksi arvokas elämään?
Pienipalkkainenkin työssäkäyvä on todellakin arvokkaampi kuin yhteiskunnan elättinä makaava loinen. Annat silloin panoksesi yhteiskunnalle etkä vain makaa kotona ja itke veroprosentistasi.
Jos haluat pienemmän prosentin niin mene töihin tai lopeta nostamasta työttömyyskorvausta. Naurettavaa itkeä kun vastikkeettomasta tulosta joutuu vähän antamaan veroina takaisinkin. Juuri tuollaisia ihmisiä työssäkäyvät inhoavat.
No mikä järki on siinä että minulle maksetaan kymmenen tuhatta mutta kaksi tuhatta pitää antaa takaisin? Eikö olisi kaikille helpompaa että valtio antaisi vain sen kahdeksan tuhatta minulle? Kummallista rahojen siirtelyä taskusta toiseen. Tosin samoin käy miehellä vaikka on töissä, koska on valtion virkamies, valtio maksaa palkan ja saa verot takaisin.
Vai onko sulla siistyötuloja tuo 10000 ja työkkärirahat päälle? Vai pelkät työkkärirahat tekee 10 000 vuodessa?
Mä oo saanu kelan etuuksia(äitiyspäivärahaa) joinain vuonna 30000 ja silti veroprosentti on ollu n 20%.
No mikä järki on siinä että minulle maksetaan kymmenen tuhatta mutta kaksi tuhatta pitää antaa takaisin? Eikö olisi kaikille helpompaa että valtio antaisi vain sen kahdeksan tuhatta minulle? Kummallista rahojen siirtelyä taskusta toiseen. Tosin samoin käy miehellä vaikka on töissä, koska on valtion virkamies, valtio maksaa palkan ja saa verot takaisin.
Kuten kaikki hyvin muistamme mm. työttömyyskorvaus muutettiin verolliseksi 80-luvun lopulla, niin että nettomäärä pysyi ennallaan.
Tämä tehtiin siksi, että parannettaisiin kuntien taloudellista tilannetta. Pienistä tuloista menee vain kunnallisvero, joten nämä "verot" ovat vain tulonsiirtoa valtiolta kunnille.
Sinä olet siinä onnellisessa asemassa, että sinun verosi maksaa valtio.
ja aamen, kun et ole yhtään euroa tuonut valtion kassaan.
ansiotulovähennys, työtulovähennys, työmatkavähennys yms. Esim. mulla oli seitsemän erivähennystä, osa kunnallisverotukseen ja osa valtionverotukseen. Kuus vähennyksistä liittyi suoraan työssäkäyntiin, yhden olisi saanut mistä tahansa tulosta, eli asuntolainan korot.
Se että onko tästä vähennysviidakosta mitään yhteiskunnallista hyötyä on toinen asia. Jos kaikki vähennykset poistettaisiin, verotettavaa olisi muutama miljardi enemmän ja kaikkien veroprosenttia voitaisi alentaa.
Tulotaso ei kerro kenenkään veroprosenttia, siihen liittyy loputtomien vähennysten lisäksi myös tulon muoto, asuinkunta, uskonto yms.
Työttömyyskorvauksesta ei voi tehdä sellaisia vähennyksiä, jotka palkasta saa, esim. matkavähennykset pienistäkin tuloista. Siksi sen vero on korkeampi.
Pelkät työkkärirahat. Ennen olikin niin että etuuksista meni aina 20% veroja, nykyään sentään saa jotain vähennyksiä, joillakin menee silti nykyäänkin ylikin 20%