Kestääkö suhde opiskelijavaihtoa?
Kommentit (28)
tosin ovatkin lähteneet vaihtoon aikuisemmalla iällä.
ja vielä monta kesääkin ollessani toisella paikkakunnalla töissä.
En pettänyt, ei käynyt edes mielessä. Ei edes tullut ketään vastaan, jonka kohdalla olisi tarvinnut tapella houkutusta vastaan.
Kesti sen, että mies oli lukukauden Ruotsissa. Olimme seurustelleet runsaan vuoden. Ei mitään ongelmia. Biletimme tahoillamme, kävin kerran miehen luona ja mies pari kertaa Suomessa. Puolisen vuotta miehen paluun jälkeen muutimme yhteen ja kihlauduimme.
Tuttavapariskunta oli kihloissa, nainen lähti 6kk vaihtoon. Löysi sieltä uuden miehen. Riippuu ihan tilanteesta, tässäkin kai oli naisella mennyt pupu pöksyyn jo ennen lähtöä muttei ollut kehdannut ottaa asiaa esille.
Miksei voi lähteä yhdessä? Toki kestää, jos on kestääkseen, mutta miksei samantien jakaa tuo kokemus yhdessä?
Omassa tuttavapiirissä kaikki ovat eronneet, yhtä pariavlukuunottamatta. Tästä parista mies oli n. 4 kk vaihdossa ja nainen kävi puolessa välissä miehensä luona. Riski se on parisuhteelle.
Omassa tuttavapiirissä kaikki ovat eronneet, yhtä pariavlukuunottamatta. Tästä parista mies oli n. 4 kk vaihdossa ja nainen kävi puolessa välissä miehensä luona. Riski se on parisuhteelle.
Mä sanoisin, ettei vaikuttava tekijä ole niinkään vaihdon/eron pituus, vaan vaihto kokemuksena. Siinä aukeaa NIIN uusi maailma, ettei kotiin jäänyt voi ymmärtää.
(Oma suhde siis ei kestänyt, tosin sitä toivoin itsekin vaihtoon lähtiessä. Mies sitten jossain vaiheessa kysyi, että erottaisiinko. Mulle sopi. Sen JÄLKEEN ehdin vielä säätää paikallisen pojan kanssa. )
Meillä tyttäreni paras ystävä oli vaihdossa 3kk. Oli seurustellut poikaystävänsä kanssa kaksi vuotta. Päättivät erota ennen tytön ulkomaille lähtöä. Kuitenkaan kumpikaan ei pystynyt toista unohtamaan vaan poika oli lentokentällä vastassa tytön palattua ja suhde jatkui heti entistä vahvempana. Ikää heillä oli 17v ja 19v.
Olin itse opiskelijavaihdossa puoli vuotta 20-vuotiaana ja viidestä tuttavastani neljällä löytyi uusi rakastettu ulkomailta (se viides ei seurustellut). Kaikilla näistä neljästä ei ollut pahempia kriisejä parisuhteessaan.
Tämän kokemuksen jälkeen harkitsisin kaksi kertaa ennen kuin päästäisin mieheni ulkomaille kuukautta pitemmäksi aikaa. Toisaalta nyt vanhempana ja perheellisenä tilanne on osittain toinen.
Kuulehan sitä juttuja mutta juttuja ne vain ovat!
Oma suhteeni ei kestänyt, vika ei tosin ollut mussa vaan mies oli löytänyt toisen sillä välin Suomessa. Ensimmäisenä vaihtoaikana minä taas itse jätin silloisen poikaystäväni. Monet vaihtarikaverit jättivät seurustelukumppaninsa, vaikka suhde kotimaassa olikin ollut pitkä.
Toisaalta asia on aina hlökohtainen, mutta kuukausien saatossa ehtii tapahtua vaikka mitä.
Olin vaihdossa ollessani sinkku, ja opiskelujen ohessa luonnollisesti myös biletin ja deittailin. Mulla oli kolme mainittavampaa säätöä/suhteenpoikasta tuona aikana. Eka oli molemminpuolinen, "tahaton" valtava ihastus. Pojalla oli tyttöystävä kotimaassaan, joten lopulta hän lopetti juttumme alkuunsa koska ei halunnut vaarantaa suhdettaan. Tämän jälkeen deittailin toista poikaa. Tällä kertaa minä lopetin jutun, kun noin kuukauden jälkeen sain tietää että hänellä on tyttöystävä kotona. Kolmas poika oli paikallinen, jolla ei tietääkseni ollut tyttöystävää :)
Kaikki on siis mahdollista. Tilaisuuksia ja ihastuksia varmasti tulee, riippuu sitten miten niihin suhtautuu. Omassa kaveripiirissäni taitaa olla niin että suunnilleen puolet suhteista on kestänyt vaihdon, puolet ei.
Kestihän tuo ja kestää vielä edelleenkin :) Olin itse vaidossa 3 kuukautta, mutta olisi mennyt vielä pidempikin aika. Jos suhde tosiaan on terveellä pohjalla ja kunnossa, niin yksi ulkomaanvaihto ei sitä riko. Oli järkyttävää kuunnella joitakin opiskelijakavereita, jotka ei voinut ajatellakaan vaihtoon lähtöä poikaystävän takia. Surullista.
Ehdottomasti opiskeluajan mahtavin kokemus! Kannattaa lähteä :)
meidän suhde kesti minun 6 vuoden opiskelut ulkomailla, nähtiin sentäs 2-3 kertaa kuussa, viikonloppuisin. Nykyään ollaan jo naimisissakin..
Eli kestää se vaihdotkin jos on kestääkseen.
Minun suhteeni kesti neljän kuukauden vaihtoni. Olimme siinä vaiheessa tunteneet vasta neljä kuukautta kun lähdin, joten ajattelin, että ero saattaisi kyllä tulla vaihdon aikana.
Suhde kuitenkin vain vahvistui. Kirjoitimme kumpainenkin noin 500 sivua meiliä toisillemme, jopa kymmenen sivun mittaisia sepustuksia kerrallaan. Kun palasin Suomeen tuntui kuin olisin tuntenut miehen jo vuosia.
(Niin, sitähän en koskaan voi tietää varmasti pettikö hän minua poissaollessani. En ole kysynyt, eikä kiinnosta. Nyt jo vuosia naimisissa yhdessä :) )