Uskotko sanontaan: Kyllä tekevälle työtä löytyy?
Kommentit (39)
jos suostuu tekemään ihan mitä vaan.
Jos "tekevä" on todella työhaluinen ja valmis tekemään melkein mitä laillista tahansa, mihin vain kykenee, niin eiköhän työtä löydy.
ei maailma ole koskaan valmis. Mutta sellaista työtä josta joku maksaa sinulle palkkaa, niitä ei todellakaan löydy. Kaksi ihan eri asiaa.
Mutta en silti lähde tekemään ihan mitä tahansa tai hinnalla millä tahansa. Sen verran arvostan itseäni, ammattitaitoani ja vapaa-aikaani. Töissäkäymisessähän on viime kädessä kyse vain ja ainoastaan kahden viimeksimainitun antamisesta työnantajan käyttöön. Halutessani voin antaa ne ilmaiseksi, mutta tällöin saaja on joku ihan muu kuin voittoa tavoitteleva pörssiyhtiö.
Pk-seudulla nuorena aikuisena on tullut huomattua, miten firma toisensa perään käyttää väärin työharjoittelijoita ja palkkatuettuja: heidät pitäisi työllistää ihan oikeasti jakson lopussa, vaan aniharva näin tekee. Tilalle vaan seuraava samanlainen ja homma jatkuu...tähän sortuvat kaikki perheyrityksistä eettisiin pikkufirmoihin sekä suuriin ulkomaisiin ketjuihin. Loppua ei näy.
Voihan sitä jokainen käydä vaikka huvikseen keräämässä roskia kadulta tai mitä ikinä, tai varmaan laitoksiinkin pääsee vanhuksia ulkoiluttamaan. Eri asia, maksaako siitä kukaan.
Palkkatöitä ei ole kyllä jokaiselle tekevälle. Senhän todistaa jo se tilastollinen tosiasia, että työttömien määrä on tällä hetkellä suurempi kuin avoimien työpaikkojen. Eli vaikka jokainen työtön menisi töihin, työttömiä jäisi silti yli (ja suurella osalla työllistyneistä työ olisi vain osa-aikaista).
Provikkahuijauspuhelinmyyntiä tai näitä pyramidihuijaus ovelta ovelle -kaupitteluja en laske palkkatyöksi (tiedän kyllä, että puhelinmyynnissä tms. on oikeitakin työpaikkoja, joissa normaali palkkaus ja mahdollisesti sen LISÄKSI provikat, ne ovat eri asia, mutta niihin ei otetakaan ketä tahansa!). Toki noihin firmoihin, joissa ei ole kunnon lähtöpalkkaa vaan ansio koostuu täysin myynnistä, voi päästä töihin melkein kuka tahansa, mutta harva siitä taloudellisesti hyötyy (mikä mun mielestä on se edellytys, että sitä mitä tekee, voi kutsua työksi).
Minusta tuollaisilla ei pitäisi olla mitään asiaa edes ilmoitella työkkärin sivuilla.
Esim vammaiset tai mielenterveysongelmaiset ovat työmarkkinoilla todella heikoilla. Myös esim yli 50-vuotiaat, maahanmuuttajat, reilusti ylipainoiset voivat kohdata aiheetonta syrjintää työmarkkinoilla. Töihin otetaan hanakimmin alle 35-vuotiaita hoikkia, kauniita hakijoiota.
Koska kun tekee jo jotain työtä, on paljon helpompi siirtyä paikasta toiseen ja näin nostaa vähitellen työtehtävien tasoa ja palkkaa, kuin kotona vänisemällä yksin työttömänä.
Ja kyllä, olen elämässä pari kertaa joutunut aloittamaan alusta nollasta, ja nimenomaan toiminut noin.
Pk-seudulla nuorena aikuisena on tullut huomattua, miten firma toisensa perään käyttää väärin työharjoittelijoita ja palkkatuettuja: heidät pitäisi työllistää ihan oikeasti jakson lopussa, vaan aniharva näin tekee. Tilalle vaan seuraava samanlainen ja homma jatkuu...tähän sortuvat kaikki perheyrityksistä eettisiin pikkufirmoihin sekä suuriin ulkomaisiin ketjuihin. Loppua ei näy.
Jotakin pitäisi tehdä tälle työharjoittelusysteemin väärinkäytölle! Nykyisellään se on ihan työttömien kusetusta ilmaisena työvoimana, vähän kuin ennen tehtiin maaorjille. Jos kieltäytyy näistä tarjotuista orjatyöpaikoista, tulee kuukausitolkulla karenssia.
Jos on valmis tekemään mitä vaan, millä tahansa palkalla tai mielellään ilmaiseksi. Sekä jos on valmis muuttamaan minne tahansa. Jostain löytyy jotain ihan varmasti.
mutta kuten jo sanoikin, niin palkkaahan niistä töistä ei välttämättä makseta.
enää ei ole kuin työkokeilu ja sinne ei niin helposti enää pääse. uusi systeemi kai tähtää juuri tuohon, että systeemiä ei väärikäytettäisi.
Jotakin pitäisi tehdä tälle työharjoittelusysteemin väärinkäytölle! Nykyisellään se on ihan työttömien kusetusta ilmaisena työvoimana, vähän kuin ennen tehtiin maaorjille. Jos kieltäytyy näistä tarjotuista orjatyöpaikoista, tulee kuukausitolkulla karenssia.
Mutta se, että löytyykö mieluisaa työtä mieluisalla palkalla, onkin sitten toinen juttu. Mutta töitä löytyy ihan varmasti.
Se on just sitä että tietyillä aloilla niitä tekijöitä tarvitaan aina. Ja jos on valmis vaihtamaan sen paljon palkatun, mutta huonosti työllistävän oman alan, niin töitä kyllä on. Mutta toisaalta miksi käydä monta vuotta kouluja päätyäkseen siivoojaksi tai grillinmyyjäksi. Edellämainitut työt on tietyn tyyppisille ihmisille ja opiskelijolle.
Itse olen alalla jossa töitä riittää, mutta vakituista työtä saa hakea aika kauan. Ainakin meidän alueella. Vuosi sitten palasin töihin ihan vieraaseen kaupunkiin jossa minulla ei ollut työhistoriaa ollenkaan, mutta viikkoa pidempään en ole työttömänä ollut.
ehkä joskus on ollutkin noin mutta enää ei ole
niin ei riitä työt.
Mutta kuten jo moni sanoi, palkatonta työtä kyllä riittää ihan varmasti!
Valmistuin v. 2011 keväällä ammattiin ja olin jo opiskeluaikana viikonloput töissä alallani. Vaihdoin kokopäivätyöhön kesäksi, sitten reilun vuoden määräaikaisuuteen jossa olin viime vuoden lokakuuhun saakka. Kuvittelin löytäväni helposti töitä, vaan kuinka kävikään: missään ei ollut paikkaa auki, työkaverini olivat työttöminä tai vaihtaneet alaa...jotain outoa oli tapahtunut puolessatoista vuodessa ja työpaikat, joista ennen sai valita mieluisen, kaikki hävinneet ja useampi alan firma lopettanut tai ulkoistanut palvelunsa.
Nyt olen töissä kaupan kassalla ja tämä oli muuten AINOA paikka, johon pääsin edes haastatteluun asti, sekin puhtaasti suhteilla. Vaikka saan työstäni pelkkää kiitosta, olo on lievästi sanottuna hölmistynyt: otin opintolainaa neljä tonnia ja yhteiskunta tuhlasi ties kuinka monta kymmentä tuhatta minun kouluttamiseeni useamman vuoden ajan...ja nyt minulla on työ, joka ei vastaa koulutustani ollenkaan ja jota voisi tehdä kuka tahansa ilman mitään opiskelua. Näin Helsingissä.
Olin pitkään työttömänä kun oman alan töitä ei vaan löytynyt, asuttiin Helsingissä, mies töissä Keravalla. Muutettiin keravalle, minä marssin autokouluun ja vähän laajensin ajokorttia. Otin lainaa, ostin monitoimi kaivinkoneen ja perustin toiminimen. Talvisin auraan naapuruston isompia pihoja, kesäisin on paljonkin ojankaivuuta ja muuta kaiveluhommaa, yms.. Ja myös oman alan töitä on tätä kautta alkanut tulla (puuseppä)
Paitsi jos tekee mitä vaan ja jollain parinsadan kuukausipalkalla.
Jotain puhelinmyyntiähän löytyy aina.