Voi jessus tätä rahanmenoa!!
Miten näitä voi olla kuussa näin paljon, saakeli!? 4-henkinen perhe:
- nettiyhteys 40 eur
- tv-kanavat 30 eur
- vakuutus 120 eur
- käyttölaina 350 eur
- vastike 380 eur
- asuntolainan lyhennys 950
- rahastoon 100 eur
- koko perheen puhelinlaskut 160 eur
- autolainan lyhennys 160 eur
- Minun Visa 100 eur
- Miehen Visa 50 eur
- matkakulut (julkisilla), minä + lapset 60 eur
Lisäksi tässä kuussa:
- Sähkölasku 120 eur
- henkivakuutus 360 eur
- Lääkärikulut 140 eur
- lasten harrastukset yht. 400 eur / kevätkausi
- Lehdet (kestotilaus, tämän vuoden osuus) 150 eur
Päälle firman kulut / kk (olen freelancer / yksityisyrittäjä):
- työhuoneen vuokra 200 eur
- Yrittäjäeläke 250 eur
- Tietokoneen leasingmaksut 100 eur
- firman Visa (työhön liittyvien välttämättömien nettiostosten takia) 150 eur
Sitten vielä nämä ei-laskut mutta muut menot:
- ruoka+vessapaperit+saippuat ym ruokakaupasta ostettavat 800 eur
- bensat (puoliso töissä toisessa kaupungissa, ei toimivaa julkista yhteyttä) 200 eur
- koiran allergiaruoka 80 eur
- sekalaiset muut menot (vaatteet, yllättävät lääkärikulut jne) ??? eur
Hurraa..... ja sit vielä palkka-aleen pitäisi ryhtyä :D :D ei helkkari.
Kommentit (82)
- nettiyhteys 40 eur
Vaihtakaa halvempaan
- tv-kanavat 30 eur
Katsokaa ilmaisia - ei kun siis veroillasi maksettuja kanavia ja keksikää jotain muutakin kivaa kuin tv
- vakuutus 120 eur
Joka kuukausi? Mitkä ovat niin hirmuisen kalliita vakuutuksia?
- käyttölaina 350 eur
Tälle ei kai nyt mitään voi
- vastike 380 eur
Kallis on teidän asuntonne
- rahastoon 100 eur
Anteeksi, nyt en ymmärrä, millä tavalla tämä olisi tarpeellinen meno
Jos yrityksen puhelut vielä erikseen, on todella suuri. Meillä 4 henkeä + netti on nyt noin satasen, kun on viilattu useamman kerran alaspäin.
Kallis on autokin, ja tästä laskelmasta puuttuvat vielä kaikki muut auton kulut.
- Minun Visa 100 eur
- Miehen Visa 50 eur
Paljonko ovatkaan miinuksella?
- matkakulut (julkisilla), minä + lapset 60 eur
Siis teillä on kallis auto ja silti vielä kuluja julkisilla?
Lisäksi tässä kuussa:
- Sähkölasku 120 eur
- henkivakuutus 360 eur
- Lääkärikulut 140 eur
Käyttäkää terveyskeskusta, siellä on maksukatto.
- lasten harrastukset yht. 400 eur / kevätkausi
Jos muita kuluja ei tule, niin ok.
- Lehdet (kestotilaus, tämän vuoden osuus) 150 eur
Onko tarpeellinen, vai pelkkä tapa?
Päälle firman kulut / kk (olen freelancer / yksityisyrittäjä):
- työhuoneen vuokra 200 eur
- Yrittäjäeläke 250 eur
- Tietokoneen leasingmaksut 100 eur
- firman Visa (työhön liittyvien välttämättömien nettiostosten takia) 150 eur
Sitten vielä nämä ei-laskut mutta muut menot:
- ruoka+vessapaperit+saippuat ym ruokakaupasta ostettavat 800 eur
- bensat (puoliso töissä toisessa kaupungissa, ei toimivaa julkista yhteyttä) 200 eur
- koiran allergiaruoka 80 eur
Luopukaa siitä koirasta ja hankkikaa tilalle terve yksilö.
- sekalaiset muut menot (vaatteet, yllättävät lääkärikulut jne) ??? eur
Hurraa..... ja sit vielä palkka-aleen pitäisi ryhtyä :D :D ei helkkari.
Sinulle voi olla yllättävä tieto, että useimmat meistä joutuvat elättämään isompaakin perhettä pienemmillä tuloilla. Teillä niitä sentään on aika paljon, jos vielä rahastoonkin liikenee.
Jos toinen lapsi menee kouluun niin mihin se toinen menee? Päiväkotiin? Ja jos menee niin sen ikäinen ei varmaan puhelinta tarvitse?
Mikset maksa visaa kerralla pois? Siinä maksat siis ihan turhia korkoja.
Jättäisin rahastosäästämisen tauolle ja lyhentäisin sillä rahalla joustoluottoa, koska siinäkään tuskin kovin matala korko on.
Ja miksi valitat palkka-alesta jos olet yrittäjä??
Pikkukommentti vielä. Joo, olen ammatinharjoittaja. En tiedä mitä laskuria käytit, mutta mun työtulo on laskettu 14000 euron mukaan, ei kymppitonnin. Eli vähän reilu 250 euroa kuussa siihen.
Ja olen ollut alalla yrittäjän (ammatinharjoittajana) kohta 15 vuotta, eli aika hyvin pystyn tietämään missä kuussa minkäkin verran rahaa suunnilleen tulee. Jostain syystä vuosittaiset erot ei ole suuria -- lukuunottamatta sitä ikävää ajanjaksoa jolloin suurin yksittäinen asiakkaani meni lähes nurin ja vietti hiljaiseloa melkein vuoden = olin useita kuukausia käytännössä työtön. Siitä Visalasku, kuten olen aiemmin maininnut.
Muoksis. Tarkistin. Sun työtulot YEL:n mukaan on laskettu 10. 000 euron vuositulon mukaan, vaikka tienaat yli sen summan yksistään tässä kuussa. YEL-minimi on yli 7000 vuodessa, joten hyvin lähellä minimiähän tuo on. Olethan huomioinut, että sairaspäivärahakin tulee YEL-tulon mukaan? Jos kerran terveytesi on siinä tilassa, että tarvitset terapiaa, niin YEL voisi olla paljon henkivakuutusta järkevämpi investointi.No tämäpä tästä, itseään miellyttävä elämähän meidän pitää elää. :) Itseni on aina ollut jotenkin vaikea ymmärtää sun kaltaisia "hetkessä eläjiä", jotka ottaa ennemmin sen nautinnon hetitännenyt. Stressaisin varmaan itseni ruvelle, jos yli kolmikymppisenä pitäisi ottaa lainaa. :D Voi olla, että "heinäsirkka"-ap ja "muurahais"-vastaajat tässä ketjussa eivät voi kovin syväluotaavasti ymmärtää toistensa sielunmaisemaa. :D
En tiedä kenen lapsista puhut, mutta AP ei ole maininnut omien lastensa ikiä missään. Teinejä ovat.
Jos toinen lapsi menee kouluun niin mihin se toinen menee? Päiväkotiin? Ja jos menee niin sen ikäinen ei varmaan puhelinta tarvitse?
Mikset maksa visaa kerralla pois? Siinä maksat siis ihan turhia korkoja.
Jättäisin rahastosäästämisen tauolle ja lyhentäisin sillä rahalla joustoluottoa, koska siinäkään tuskin kovin matala korko on.Ja miksi valitat palkka-alesta jos olet yrittäjä??
Äh, pakko vielä kommentoida tätä aloittamaani ketjua. En siis ollut valittamassa talouden ahdingostani, vaan taivastelin sitä miten voi yhdessä kuussa mennä ihan tolkuttomasti rahaa, kun isot menoerät osuu kaikki samaan ajankohtaan. En taas muistanut miten arka aihe talous tällä palstalla on :-/
Ihmettelen noita pirunmoisen kalliita vakuutuksia.
Mitä järkeä niissä ylipäätään on, voisiko joku kertoa? Ainakaan tilastojen valossa niihin rahan syytäminen on melkein yhtä järkevää kuin vaikka saman summan laittaminen lottoon.
Normaalin terveellisillä elintavoilla ja -tottumuksilla nykysuomalainen elää miltei varmasti eläkeikään asti, ja vielä pitkään sen jälkeenkin. Terveydenhuoltokin pelaa edelleen varsin hyvin, ja ainakin työssäkäyville ihmisille riittää tavallinen työterveyshuolto yleensä aika pitkälle.
Lainan ehtona EI saa olla henkivakuutus tai rahastosäästäminen. Ja jos sellaiset hankkii, ei ne tarvitse olla kyseisestä pankista.
Jonkinlaista taloudenhallintaa kannattaa alkaa tekemään. Miehesi tulot ovat kovin pienet, entä jos sinä oletkin yhtäkkiä työkyvytön? Millä elätte?
Ja kumma juttu kun mieheni firma vähentää parin vuoden välein verotuksessa uuden tietokoneen, ja ihan kokonaan. Ehkä yhtiömuodolla on väliä?
Uskallatko kertoa sen teidän "edullisen" lainan marginaalin ja koron? Pankki ilmeisesti Nordea?
- vastike 380 eur
Kallis on teidän asuntonne- autolainan lyhennys 160 eur
Kallis on autokin, ja tästä laskelmasta puuttuvat vielä kaikki muut auton kulut.- matkakulut (julkisilla), minä + lapset 60 eur
Siis teillä on kallis auto ja silti vielä kuluja julkisilla?- Lääkärikulut 140 eur
Käyttäkää terveyskeskusta, siellä on maksukatto.
En näköjään osaa olla vastailematta. Tähän vastaan vielä. Asunto Helsingissä, 4 h + k, vajaa 100 m2, velaton myyntihinta 175 000 euroa. Ettei ei se nyt niin kallis ole ;P jos tiedät pk-seudun hintatason noin yleensä.
Auto maksoi käytettynä muutama vuosi sitten 10 000 euroa, vaihdossa saatiin vanhasta 3000. Eli onpa tosi kallis.
Terveyskeskusta käytetään aina kun tarvis on, mutta nyt oli pakko mennä yksityiselle.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille :)
Mun miehellä on iso henkivakuutus jonka maksaa firma. Ihan siksi, että elämme mieheni tuloilla, jos sattuu kuolemaan, en minä jää ihan puille paljaille.
Myös minulla on henkivakuutus, vähän pienempi, maksaa n. 280e vuodessa, ei iso raha ollenkaan kun jakaa sen per kk. Onpahan sitten meiehllekin jotain jos satun kupsahtamaan liian aikaisin. Maksaa sitten vaikka asuntovelan pois vakuutusrahoilla.
n. 5500 e???? Ihan hirveästi?? Meillä nelihenkinen perhe ja meillä menee ruokaan n. 400 euroa kuukaudessa, sisältäen siis vaipat, ja piltit 1-vuotiaalle, pesuaineet, shampoot ym. kemikaliotuotteet, + wc-paperit, pyykinpesuaineet jne. Missäpäin Suomea, millainen talo/asumismuoto? Anteeksi mutta teillä on ihan HIRVEÄT menot. Meillä mies tienaa 1900 e käteen, asutaan Helsingissä asuminen maksaa kuussa 750 (kerrostalo) €, ja autolaina 120 e/kk, minun tulot lapsilisineen yhteensä 700 euroa, eli koko perheen nettotulot lapsilisien kanssa yhteensä 2600 e, ja meillä siis myös kaksi lasta! Minulla tapaturmavakuutus, miehellä henkivatuutus ja lapsilla lapsivakuutus, ja kodissa kotivakuutus, autossa kevyt kasko, lisäksi Helsingin Sanomat tulee joka päivä. IsompolLapsi käy uimakoulua ja partiota. Silti pärjätään.
--- tuostakin karsisin edelleen nuo vakuutukset.
Kertokaapa, hyvät ihmiset, minkä vuoksi te maksatte pakollisten vakuutusten lisäksi vielä vapaaehtoisesti kalliita henki- ym. vakuutusmaksuja, vaikka Suomi on turvallisempi paikka kuin koskaan? Jos esim. lapsi sairastaa paljon, ymmärrän lapsivakuutuksen. Jos asuu hirveän levottomalla alueella rivi- tai ok-talossa, ymmärrän kotivakuutuksen. Autovakuutuskin on vielä ymmärryksen rajoissa, jos on kallis auto.
Mutta henkivakuutus? Miksi ihmeessä??
Mun miehellä on iso henkivakuutus jonka maksaa firma. Ihan siksi, että elämme mieheni tuloilla, jos sattuu kuolemaan, en minä jää ihan puille paljaille. Myös minulla on henkivakuutus, vähän pienempi, maksaa n. 280e vuodessa, ei iso raha ollenkaan kun jakaa sen per kk. Onpahan sitten meiehllekin jotain jos satun kupsahtamaan liian aikaisin. Maksaa sitten vaikka asuntovelan pois vakuutusrahoilla.
..jos elää riskialtista elämää. Vaikka 280€/vuodessa ei tunnu paljolta, niin on se minusta silti suuri raha heittää täysin hukkaan.
Eri asia, jos suvussasi on vaikeita perinnöllisiä sairauksia, harrastat laskuvarjohyppyä, ralliautoilua tai jotakin vastaavaa.
Miettikää vähän?!?
Siihen nähden, että asunto on puoli-ilmainen.
Teillä on hyvät tulot, halpa asunto ja halpa auto. Ja silti pitää ottaa kulutusluottoja, kun rahat ei riitä.
Mutta henkivakuutus? Miksi ihmeessä??
Siksi, että äkillisen kuoleman varalta toisen ei tarvitse muuttaa pois kodistaan. Ei tässä terästä olla, jos vaikka joku onnettomuus sattuu. Olisi aika hirveää sen kaiken surun keskellä vielä huomata olevansa puilla paljailla :(
Miten niin? Laina-aika 20 vuotta, vastike sisältää 4 hengen vesimaksut, autopaikan (pihalla), kaasun (kaasuhella), saunamaksun. Lyhennys on mitä on, kun ei haluttu ottaa mitään loppuelämän kestävää lainaa.
Siihen nähden, että asunto on puoli-ilmainen.
Teillä on hyvät tulot, halpa asunto ja halpa auto. Ja silti pitää ottaa kulutusluottoja, kun rahat ei riitä.
meillä
- lainan lyhennyt (talo, autot, asuntovaunu) 1000e
- sähkö talvikuukausina 150 e
- sähkön siirtomaksu 80 e
- Welho 30
- Jäte 30
- vesi 50
- auton huolenpitosopinus 52
-kotivakuutus 72
-kiinteistövero 25
-Securitas 40
-Dieselvero 60
-sanomaLehti 25
- Puhelut 80
- bensa 300
- autojen vakuutukset 80
- uuden auton kasko 100
-säästöön 400
eli laskut 2500 e
ruokaan 800 e
siihen ne palkat sitten meneekin ja EI, emme luovu Tv korteista, emmekä kahdesta autosta !!
Ja vielä palkka-ale, ei ikinä.
meillä
- lainan lyhennyt (talo, autot, asuntovaunu) 1000e
- sähkö talvikuukausina 150 e
- sähkön siirtomaksu 80 e
- Welho 30
- Jäte 30
- vesi 50
- auton huolenpitosopinus 52
-kotivakuutus 72
-kiinteistövero 25
-Securitas 40
-Dieselvero 60
-sanomaLehti 25
- Puhelut 80
- bensa 300
- autojen vakuutukset 80
- uuden auton kasko 100
-säästöön 400eli laskut 2500 e
ruokaan 800 esiihen ne palkat sitten meneekin ja EI, emme luovu Tv korteista, emmekä kahdesta autosta !!
Ja vielä palkka-ale, ei ikinä.
Jos haluat elää kuin rikas niin älä valita siitä että maksaa.
- tv-kanavat 30 eur
- käyttölaina 350 eur
- Minun Visa 100 eur
- Miehen Visa 50 eurPäälle firman kulut / kk (olen freelancer / yksityisyrittäjä):
Tossa mun mielestä noi pahimmat rahasyöpöt. Teillä on aika paljon ostettu lainalla jos käyttö- ja autolaina vie 410 euroa ja visat päälle. Maksakaa noi äkkiä pois. Kannattaa muuten laskea, että saatteko paremman koron laittamalla noihin rahastoihin menevät rahat lainoihin.
Sitten tv-kanavat eivät ole pakollisia, Viaplayn tai netflixin saa 8e/kk.
Puhelinlaskut saa kuriin ottamalla edullisemmat liittymät ja jonkin "kotisoittorinki-palvelun" tms. 40e/per nokka on liikaa.
Firmasta sulla on varmaan enemmän kuitenkin tuloja kuin menoja, joten niitä ei pidä laskea tähän.
- vastike 380 eur
Kallis on teidän asuntonne- autolainan lyhennys 160 eur
Kallis on autokin, ja tästä laskelmasta puuttuvat vielä kaikki muut auton kulut.- matkakulut (julkisilla), minä + lapset 60 eur
Siis teillä on kallis auto ja silti vielä kuluja julkisilla?- Lääkärikulut 140 eur
Käyttäkää terveyskeskusta, siellä on maksukatto.En näköjään osaa olla vastailematta. Tähän vastaan vielä. Asunto Helsingissä, 4 h + k, vajaa 100 m2, velaton myyntihinta 175 000 euroa. Ettei ei se nyt niin kallis ole ;P jos tiedät pk-seudun hintatason noin yleensä.
Auto maksoi käytettynä muutama vuosi sitten 10 000 euroa, vaihdossa saatiin vanhasta 3000. Eli onpa tosi kallis.
Terveyskeskusta käytetään aina kun tarvis on, mutta nyt oli pakko mennä yksityiselle.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille :)
on paljon vanhasta autosta. Ymmärrätkö että elät kuin rikas? Sinä valitat kuluista vaikka tuhlaat kuin mielipuoli. Todella harvalla on 10 000 euron autoa.
4-henkinen perhe täälläkin, Helsingissä asutaan, tässä mun vastaavat, sulkeissa AP:n luku: - nettiyhteys 10 eur (40) - tv-kanavat 0 eur (30) - vakuutus 30 eur (120) (pakollinen liikenne+koti) - käyttölaina 0 eur (350) - vastike 0 eur (380) -> vuokra 900 - asuntolainan lyhennys 0 eur (950) - rahastoon 0 eur (100) - koko perheen puhelinlaskut 50 eur (160 eur) - autolainan lyhennys 0 eur (160 eur) (ostettiin käteisellä) - Minun Visa 0 eur (100) - Miehen Visa 0 (50) - matkakulut 40 eur (60) - Sähkölasku 83/kk tai 1000 eur/v (120) - henkivakuutus 0 (360) - Lääkärikulut 0 (140) - lasten harrastukset yht. 20 eur / kevätkausi (400) - Lehdet 0 eur (150) - ruoka+vessapaperit+saippuat ym ruokakaupasta ostettavat 800 eur (800) - bensat 50 eur (200 eur) - koiran allergiaruoka 0 (80 eur), mut ei koiraa - sekalaiset muut menot (vaatteet, yllättävät lääkärikulut jne) ehkä jotain 0-50 eur (???) Tietokoneen leasing maksu? Toimivan toimistokoneen saat ilmaiseksi Huuto.netistä tai roskalavalta, eikä tarvitse edes hitaaseen tyytyä.
...onko se laina oikeasti edullinen, jos sen lisäksi on pakko maksaa saman puljun muita tuotteita kuten rahastoa ja älyttömän hintaista henkivakuutusta? ;) Eihän mitenkään ole mahdollista, että kannattaisi ottaa lainaa, josta sitten osa sijoitetaan johonkin rahastoon. Tiedän kyllä, että tuollaisia lainoja mielellään kaupataan, jos vain voidaan. Mutta "edullinen laina" on tässä yhteydessä ihan vedätystä.
Ehkä ei yrittäjänä myöskään kannattaisi elää ihan kädestä suuhun? Jos olet ammatinharjoittaja, niin sun veroprosenttisihan selviää vasta kun vuoden tulot selviävät. Joten kuukauden "nettopalkat" ovat selvillä vasta vuoden lopussa. Tämähän pitää osata huomioida, ettei tarvitsisi taas loppuvuodesta visaa vinguttaa ja ostaa kytkypuhelimia.
Aika kädestä suuhun elämistä on myös se, jos firmalle ei "missään nimessä" kannata ostaa edes omaa tietokonetta, kun liisausmaksun saa heti vähentää. Ihan höpöähän tuo on, omasta talouden hallitsemattomuudesta maksat jollekin paljon ekstraa. Nämä on tietysti suhteellisia käsityksiä, ei se liisaaminen tietysti ole sen tyhmempää kuin maksaa 30 % vuosikorolla jotain viime kesänä visalla ostettuja elintarvikkeitakaan, jota myös harrastat. Näistä jotenkin aistii sen, että sun "normaali" poikkeaa useimpien ketjuun vastanneiden normaalista. :)
Mun vuosiansion mukainen YEL samalle summalle kustantaisi muuten yli 20 000 € vuodessa, enkä todellakaan saa seitsemän tonnin nettopalkkaa. Joten mille summalle mahtaa saada YEL:n parilla sadalla kuussa?
Muoksis. Tarkistin. Sun työtulot YEL:n mukaan on laskettu 10. 000 euron vuositulon mukaan, vaikka tienaat yli sen summan yksistään tässä kuussa. YEL-minimi on yli 7000 vuodessa, joten hyvin lähellä minimiähän tuo on. Olethan huomioinut, että sairaspäivärahakin tulee YEL-tulon mukaan? Jos kerran terveytesi on siinä tilassa, että tarvitset terapiaa, niin YEL voisi olla paljon henkivakuutusta järkevämpi investointi.
No tämäpä tästä, itseään miellyttävä elämähän meidän pitää elää. :) Itseni on aina ollut jotenkin vaikea ymmärtää sun kaltaisia "hetkessä eläjiä", jotka ottaa ennemmin sen nautinnon hetitännenyt. Stressaisin varmaan itseni ruvelle, jos yli kolmikymppisenä pitäisi ottaa lainaa. :D Voi olla, että "heinäsirkka"-ap ja "muurahais"-vastaajat tässä ketjussa eivät voi kovin syväluotaavasti ymmärtää toistensa sielunmaisemaa. :D