Voiko olla raskausdiabetes, vaikka neuvolan virtsanäytteissä ei näkyisikään sokeria?
Kommentit (10)
se vaan on, ja sen saa selville ainoastaan sokerirasituskokeessa.Se voi olla salaakin, jos testiä ei tehdä. Lopputulos ihan sama, tekipä testiä tai ei.
Minulla se todettiin ja elin ihan samanlaista elämää senkin jälkeen. Ei kiinnostanut ne dieetit....Äitipolilla hössöttivät ja mun piti soitella sinne tuloksia jakuvasti. Käydäkkin piti.
Siis oliko mitään oireita, mistä olisi voinut päätellä että diabetes onkin, vaikka virtsassa ei näy?
Jos BMI on normi, niin silloinhan lähdetään siitä liikkeelle että mitään rask.diabetestä " ei voi olla" ...
jos on synnyttänyt yli nelikiloisen lapsen tai bmi on tarpeeksi korkea tai lähisuvussa diabetesta.
Silti raskausdiabetes voi olla myös laihalla, ilman sukurasitusta.
Miettikääs , mikä logiikka on tutkia vain lihavat ja isoja lapsia tehneet.Laihat sairastaa sitä tietämättään. Mun hoikka tuttukin teki 5,5 kiloisen lapsen...(olikohan diabetes)
Vierailija:
Lopputulos ihan sama, tekipä testiä tai ei.
Tottakai sikiö voi huonommin ja kasvaa liikaa, jos äidillä hoitamaton raskausdiabetes!
lapsen painon perusteella... Pitääkö olla vielä jotain lisäperusteita (oireita) että epäiltäisiin?
Mulla oli oireena jatkuva jano ja makeanhimo.Jano oli sellaista että yölläkin heräsi suu kuivana.Passitettiin sokerirasitustesteihin vasta vk .30 ainoastaan jatkuvan janon takia jota satuin neuvolassa valittamaan.Kokeessa sitten arvot oli yli sallitun mutta saatiin sitten loppuraskauden ajan ruokavaliolla kuriin...tosin synnytys käynnistettiin 2 vk yliaikaisena ja lapsi oli ihan kivan kokoinen: 55 cm pitkä ja painoi 4.5 kg.Huh !Huh!
Jos virtsassa ei ole sokeria voi epäilys herätä esim. jos kohdun korkeus kasvaa yläkäyrillä tai äidin paino nousee enemmän kuin 500g viikossa. Mutta nämäkään eivät ole mitään mustavalkoisia juttuja. Voivat olla ilman diabetestäkin.
Itse ole synnyttänyt 4,4 sekä 4,1 kiloiset lapset.. molemmista oli virtsassa sokeria mutta sokerirasitus oli normaali.
Itsekin loppuraskaudessa sitten jäin kiinni eli sokeriarvot nousivat.
Joissain kunnissa ylipainoiset pannaan sokerirasitukseen tai jos on synnyttänyt yli 4,5 kiloisen lapsen.
Vierailija:
lapsen painon perusteella... Pitääkö olla vielä jotain lisäperusteita (oireita) että epäiltäisiin?
t. ei ap