Vauva ei ala imeä
Menen kyllä neuvolaan ensi viikolla, mutta osaisiko joku auttaa. Mitään vinkkiä?
Mulla on kuuden viikon ikäinen keskosvauva, painaa nyt 2,5 kiloa. Syö ja kasvaa hyvin (pelkästään mun maidolla, osin rikastettuna). Pääosin syö pullosta, imetän 4-5 kertaa päivässä, kokonaisen aterian saa rinnalta 1-2 kertaa päivässä.
Ongelma on se, että vauva ei ala imeä, kun pääsee rinnalle. Hällä on nälkä, syö nyrkkiään, mutta kun pääsee rinnalle, ottaa kumin suuhun (käytän rintakumia, ei osaa syödä ilman) ja on tyytyväinen ja voi olla siinä puoli tuntia syömättä. Jos otan pois (röyhtäytän yms) suuttuu ja alkaa syödä nyrkkiään. Jos vaihdan pulloon, niin syö hyvällä ruokahalulla.
Olis kiva jos imetys onnistuis, niin ei tartteis lypsää...
Kommentit (11)
on todella pieni vielä ja saisi ruoan helpommin pullosta. Joten lypsä ja anna pullosta.
Keskosvauvojen kanssa joutuu luopumaan periaatteistaan.
Saattaa olla että sinun rinnoista ei maito tule helpolla, meissä naisissa on eroja (lehmissäkin on eroja miten kovan työn takana lypsäminen on)
Pienokaisesi on tottunut pulloon joten vaikea tilanne. Sinuna lypsäisin ja olisin onnellinen että vauva on selvinnyt.
Paljonko vauva painoi syntyessään?
ja minä en saanut imettää heikkoa vauvaa, vasta sitten kun vahvistui. Nenä-mahaletkulla ruokittiin.
ja sitten "huijaat" ja vaihdatkin rintaan lennossa?
jos vain jaksat, niin jatka samaan malliin kuin tähänkin asti. Kyseessä on kuitenkin erikoistilanne, kun on keskoslapsi. Häntä ei voi verrata täysaikaisena syntyneeseen.
Tuossa tuo nyt imee tunnin haaveilun jälkeen. Suu lienee vielä pieni mun tissille ilman kumia, mut pitää vaan yrittää. Ja kokeilla eri asentoja, sitä ei olekaan tehty. Lapsi kasvaa varmasti hyvin pullollakin, mut itse pääsisin vähän helpommalla jos ei tartteis kaikkea lypsää ja pulloja steriloida yms. Kiitti sulle.
Ap
Painoi syntyessään 1,6 kg. Maitoa tulee hyvin (rintakumista näkee helposti). En oikein usko et rasittuu rinnalta syömisestä, ei vaan aloita sitä. Nenä-mahaletkulla on aloitettu sairaalassa, mut jaksoi pian syödä pullosta ja tissiltäkin.
Ap
Kaikin puolin parempi.
mitä nyt äidinmaito on parempaa ravintoa kuin korvike.
Ap:lle sinnikkyyttä. Mullakin (täysiaikainen) vauva söi ekat kaksi kuukautta rintakumin avulla, sitten oppi vasta syömään ilman. Pullosta on helpompi syödä kuin rinnasta, aika auttanee kun imulihakset vahvistuvat.
Korvike nyt ei ole mikään vaihtoehto, niin kauan kun maitoa tulee enkä ole liian väsynyt lypsämään. :)
Ja maitoakin heruu heti kun ensimmäiset imut ottaa. Kunhan ottaa. No, äsken söi mahan täyteen ja nukahti. :) Kai me vaan yritetään ma toivotaan et sitkeys palkitaan. :)
ap
Kannattaa kuitenkin jatkaa harjoituksia, voi olla että hän hoksaa jutun juonen jossain vaiheessa. Hämäystekniikoita kannattaa kokeilla, kuten joku ehdotti. :) Missään nimessä älä lopeta rinnan tarjoamista.
Oletko rekisteröitynyt Keskosvauvojen vanhempien foorumille? http://forum.kevyt.net/ Sieltä voisi löytyä vinkkejä ja vertaistukea muutenkin.
Onnittelut vauvasta!
Terveisin keskosen äiti
Tarjoa rintaa kumin kanssa ja ilman; vaihtele imetysasentoa jos jossain asennossa onnistuisi. Tsemppiä! ( ja pullollakin kasvaa täydellisiä ihmisiä!)