Ihmettelen miksi kommentin perään pitää laittaa omien lapsien määrä.
Onko se joku kuviteltu auktoriteettijuttu? Että mitä enemmän lapsia, sen uskottavampi ja luotettavampi vastaus on? En ihan ymmärrä.
Siis esimerkiksi jos vastaat lapsen nukuttamiseen liittyvään aiheeseen, niin miksi laitat vastauksesi perään T: neljän äiti tms? Ihanko totta täällä nyt pädetään lapsien määrällä? :D
Kommentit (7)
Juu, kun on monta lasta, kokee kaytannossa etta jokainen lapsi on erilainen vaikka kaikki kasvavat suurin piirtein samassa ymparistossa. Nuorimmalla on aina tietty enemman sisaruksia kun vanhemmilla lapsilla, mutta muuten iska ja aiti pysyy samoina, mita nyt heillakin on sitten enemman kokemusta.
T: viiden aiti, kenka 39
JOku viiden äiti on voinut selvitä helpolla tietystä vaiheesta eikä siis kykene antamaan mitään apua tai tukea asiaan. Päinvastoin kuvittelee vain, että se on täysin hänen erinomaisen kasvatustyönsä tulosta eikä tajua, että lapset ovat erilaisia niin persoonina kuin ihan tietyiltä rytmeiltäänkin.
Sitten taas se yhden äiti voi hyvinkin tajrota parempaa vertaistukea, kun oma lapsi on ollut niin samanlainen.
Siis pelkkää pätemistä, että uskokaa minua, kun on enemmän lapsia kuin tuolla.
Kun minä kamppailin esikoisen äitinä erilaisten suositusten viidakossa, neuvoi kaksi ystävääni minua hyvin erillä tavalla. Päätin noudattaa tämän kahden lapsen äidin tapaa, koska se tuntui luontevammalta itselleni, ja tämä kolmen äiti suuttui minulle ja puhisi, että hänellä on sentään kokemus kolmesta lapsesta... Just. Ei se silti tee hänestä yhtään sen erinomaisempaa äitiä kuin tämä kahden äiti eikä todellakaan edes parempaa neuvojaa.
JOku viiden äiti on voinut selvitä helpolla tietystä vaiheesta eikä siis kykene antamaan mitään apua tai tukea asiaan. Päinvastoin kuvittelee vain, että se on täysin hänen erinomaisen kasvatustyönsä tulosta eikä tajua, että lapset ovat erilaisia niin persoonina kuin ihan tietyiltä rytmeiltäänkin.
mutta niin on myös yhden lapsen äideissä. Koska heillä on se yksi helppo lapsi, he luulevat, että se on heidän erinomaisen kasvatuksensa tuotosta :)
Mä en ainakaan sano sitä päteäkseni, enkä edes ryhdy neuvomaan asiassa josta minulla ei ole mitään kokemusta asiasta, mikäpä silloin olisin neuvomaan tai vertaistukea antamaan. Mutta kyllä monen lapsen kanssa väkisinkin tulee kohtaamaan enemmän tunteita ja vaikeuksia kuin yhden lapsen kanssa, varsinkin jos se yksi on helppo lapsi. Ei vaan voi mitään, näin se vaan on.
-2-
Ja sellaiselta nokittelulta. Katso sinua ressukaa kun et selviä edes yhden kanssa ja minulla on sentään viisi ja silti ei koskaan ole ollut ongelmia.
esim. joku kysyy nukuttamisesta/syömisestä/temppuilusta/itkuraivareista/yökastelusta tai ihan mistä vaan, niin kohta on jo "viden äiti" vastaamassa että "ei meillä ole koskaan ollut tuollaista kun on kaikkien viiden kanssa lasuta asti ja blaa blaa blaa..."
Tai jossain "miten säästän ruokakuluissa" joku ihmettelee miten 400 g jauhelihaa riittää kolmeen ateriaan 4-henkiselle perheelle, niin kas, kohta on "neljän koululaisen äiti" julistamassa että ko. perheellä täytyy olla mielettömät annoskoot, kyllä heidän perheessä siitä tehdään ainakin 4 ruokalajia ja aina on lapset olleet luokkansa pisimpiä ja lihaksikkaita ja urheilullisia.
Terveisin kolmen äiti ;)
tullut mielipide tai asia ohitettua asiattomilla ja epätosilla henkilöön menevillä kommenteilla ("helppo jonkun yhden pienen äidin sanoa", "taidat olla läski luuseri" jne.).
jos lapsia on useampi niin kokemusta on silloin enemmän, ei se ole pätemistä, ihan simppeliä matematiikkaa vaan.
Juuri nukkumisasiassa vaikkapa on mukava lukea, että jollakin monen lapsen äidillä on ollut erilaisia tilanteita eri lasten kanssa. Ja kaikki on kuitenkin normaalia ja lapset on yksilöitä vaikka olisikin sama äiti ja isä.
Tuskin pointtina on päteä lasten määrällä vaan ilmoittaa, että "kokemusta löytyy, kysy toki lisää jos haluat?" Sulla lienee jonkin sortin itsetunto-ongelmia jos tuon koet pätemisen tarpeena.
T. Noh, kolmen äiti, se tulee jotenkin luonnostaan.