Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaalle takaisin

Vierailija
04.01.2013 |

Tietääkö kukaan onko minun mahdollista palata takaisin hoitovapaalle jos olen jo palannut takaisin töihin? Ymmärsin, että ennen kuin palaa töihin voi kahteen kertaan siirtää paluutaan töihin. Mutta entä jos olen äitiyslomalle lähtiessäni ilmoittanut palaavani varsinaisen äitiysloman jälkeen ja sitten olen siirtänyt paluuta kerran. Ja tämän jälkeen vielä ilmoittanut myöhemmin, että teen nelipäiväistä viikkoa.

Onko nämä kaksi kertaa nyt jo käytetty?

Tilanne on se, että palasin syksyllä töihin nelipäiväisesti. Ilmoitin työhön palatessani, että voin siirtyä vähemmän aikaa vieviin projekteihin, jos vanhojen hommien hoitaminen ei onnistu lyhennetyllä viikolla. Esimies oli sitä mieltä että onnistuvat. Ensimmäisen kuukauden jälkeen tilanne kuitenkin meni siihen, että olen tehnyt oikeasti töitä viiden päivän edestä, joskus enemmänkin. Surettaa, että lapseni, joka on vasta 1,5 v saa illalla kotiin väsyneen ja muissa maailmoissa olevan äidin. Viikonloppuna mies on sunnuntait hoitanut lasta. Minä teen töitä. Projektini vetäminen vain vie tämän ajan, vaikka pomoni muuta sanoisi.

Olen miettinyt kotiin jäämistä jo useamman kuukauden. Sinänsä mielelläni tekisin töitä, jos saisin niitä ilman stressiä tehdä sovitut neljä päivää. Mutta työt seuraavat vähintään mielessä kotiin. Meillä ei juuri kiitellä, vaan esim.tänään sain ihan kohtuutonta haukkumista osakseni. En tosin omalta esimieheltä, mutta ymmärtänette, ettei juuri motivoi tehdä pitkää päivää ja laiminlyödä lasta tällaisessa ilmapiirissä.

Ajat ovat sen verran huonot, etten uskalla irtisanoutua. Ja alallani hommat pukkaavat olemaan kuormittavia, vaikka töitä vaihtaisinkin. Jos uusi työ edes löytyisi. Lisäksi uuden työn myötä saisin unohtaa osittaisen hoitovapaan.

Mitä teen? Olen ihan rättipuhkipoikki. Lisäksi vielä surullinen, kun poikani on olevinaan, ettei enää äidikseen huoli.

En edes tiedä, miten hoitovapaa rahallisesti onnistuisi. Taloudellisista syistä töihin näin aikaisin palasinkin.

Ymmärrän kyllä nyt täysin sen keskustelun, ettei Suomessa kannusteta pienten lasten äitejä osa-aikatyöhön. Harva työnantaja sitä lähtee jonkin porsaanreiän turvin kieltämään, mutta lopputulos taitaa olla tämä. Lupauksista huolimatta työkuorma on sama kuin täysipäiväisellä.

Ja pliis, ei niitä syyllistäviä kommentteja siitä, että olen hirviöäiti jo siksi, että käyn töissä. Täyssä on jo nyt lyöty lyötyä.

Nimimerkki Työpaikan vessassa tänään spiidannut

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Vierailija
2/7 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot ensin ilmoittanut palaavasi hoitovapaalta x päivänä, mutta myöhäistänyt töihin paluutasi ja palannut päivänä y? Silloinhan sä olet pitänyt jo hoitovapaata kahdessa jaksossa eli et voi enää hoitovapaata pitää.

Mut mä olen pitänyt hoitovapaan kolmessa osassa eli riippuu varmaan aika paljon työpaikassa, kuinka joustavia siellä ollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä työssäkäynti tee sinusta huonoa äitiä.

Vierailija
4/7 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ilmoitin ensin pitäväni vain äitiysloman, mutta ennen sen loppumista kerroin jääväni hoitovapaalle/lomalle ja palaavani vasta syksyllä. Palasin siis tuolloin, mutta ennen paluuta ilmoitin, että tulen vain nelipäiväisesti.

Esimies vaihtui näiden ilmoitusten välissä, joten hän tuskin on tietoinen siitä, montako kertaa olen paluuta siirtänyt.

Esimiehen kanssa en voi työkuormasta neuvotella. Ehdottaisi varmasti, että tee asiat huonommin. Mutta sitä tuskin voin tehdä. Jo nyt saan moitteita, vaikka annan kaikkeni. Tuulinen homma kaiken kaikkiaan.

Vierailija
5/7 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pitää vielä toisen.

Itse olen monasti miettinyt tuota nelipäiväistä viikkoa, mutta kuvaamistasi syistä olen tehnyt aina täyttä päivää.

Mutta juttele tosiaan ensin esimiehesi kanssa. Jos se ei auta, niin voit jäädä hoitovapaalle, pitää ilmoittaa 2 kk ennen.

Tsemppiä!

Vierailija
6/7 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajan ei tarvitse suostua kuin kahteen pätkään, mutta jos työnantaja suostuu niin voi pitää vaikka kymmenen pätkää. Jokatapauksessa olet pitänyt vasta yhden niin voit pitää toisen.

Vierailija
7/7 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työmäärä EI riitä nelipäiväiseen työhön, niin lopeta se lyhennetty työaika, ja palaa takaisin normaaliviikkoon, koska tilanne on nyt se, että

saat vain osan palkkaa, vaikka teet kokoviikkoisen työn... Jos ymmärsin oikein.

Tässä systeemissä häviäjä olet sinä!

Älä ala kyselemään pomoltasi mitään, vaan ilmoita vain kylmästi jääväsi kahden kuukauden jälkeen hoitovapaalle, tai sitten tosiaan alat tehdä normiviikkoa.

Ei kannata alkaa selitellä, tai perustella ratkaisuja, ilmoitus riittää. Pomoasi ei yhtään helpota omat intressisi päätöksiisi. Työntekijänä sinulla on oikeus tehdä omat ratkaisusi. Mitä vähemmin puhuttu sitä parempi (tämä on valtioviisautta, pomo tai työyhteisö ei saa perusteluistasi mitään lyömäasetta...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi