Kerava, kokemuksia muuttamisesta helsingistä?
Harkitaan muuttoa keravalle, mutta kaupunki ei ole kovin tuttu.
Kertokaapa kokemuksia lapsiperheet.
Kommentit (20)
Mutta ei missään nimessä minnekkään muualle keravalle... Itse asun keraval ahjossa ja haluan pois täältä, täynnä juoppoja, ei uskalla päästää lasta yksin ulos ku ihmiset ajelee autoilla siellä minne vaan sen auton saa tungettuu myös leikkipaikalla... Keskusta on sinänsä ok jos siel asuis vaan päivisin ei iltasin eikä viikonloppusin... Kaleva ehdottomasti paras vaihto ehto jos haluaa keravalle...
keravalle.
20 minuuttia Helsingin keskustaan - ei paha. Julkinen liikenne toimii todella hyvin. Lisäksi pääsee nopeasti Jumboon ja Selloon ostoksille, jos ei oman kaupungin Prisma- ja cittarikeskukset riitä. Kaikki löytyy, kivat koulut, kivat päiväkodit, hyvät kaupat, uusi ihana kirjasto, ja terkkarikin on palvellut mukavasti.
Hintataso on kuitenkin asunnoissa kova! Kovin halvalla ei Keravalla asuta... Mutta syrjemmille alueille, hieman kauemmas keskustasta on tulossa ja on tullut paljon uusia asuinalueita!
tehkö sitä virhettä. Kaukana kaikesta.
Olen muuttanut Helsingistä Keravalle, enkä ihan helpolla enää muuta täältä pois. Junalla Rautatieasemalle pääsee 20 minuutissa, nopeammin kuin Helsingin lähiössä asuva siskoni bussilla.
Kerava on ihanan rauhallinen, yhtä isoa nukkumalähiötä koko kaupunki. En tiedä, mistä huono maine johtuu, itse en ole ainakaan törmännyt mihinkään levottomuuksiin tai vastaavaan. Fiilis on kivan pikkukylämäinen, kaikki paikat ovat kävelymatkan päässä (jos ei nyt ihan Saviolle asti muuta) ja keskustan kävelykadulla järjestetään kaikenlaisia markkinoita ja muita tapahtumia. Keskustassa on kaksi isoa automarkettia ja hyvät valikoimat. Ainoa miinus on kunnon vaatekauppojen ja ravintoloiden puuttuminen (paitsi jos haluaa ostaa vaatteet pelkästään Anttilasta ja Lindexiltä...). Itseäni tämä ei haittaa, koska tilaan vaatteet netistä ja ulkona syödään lähinnä Helsingin ravintoloissa.
Itse en voi muuta kuin suositella, olen viihtynyt todella hyvin.
Et selvästikään tunne Keravaa! Ahjossa ahjontien alue ei ole mikään kovin hyvä! Samoin Saviolla ja Kannistolla on hieman heikot maineet, mutta hyviä alueita on paljon:
- Sompio
- Sarjolanmäki (keskusta)
- Kurkelan tietyt alueet (keskusta)
- Kaleva
- Lapila (ei se aseman seutu)
- Ali-kerava
- Sorsakorpi
- Pihkaniitty (uusi alue)
- Päivölänlaakso
Kerava on melkoisen turvallinen! En ole joutunut täällä itse pelkäilemään viimeisen 20 vuoden aikana. Ei kukaan normaalisti lapsia laitakaan yksinään yömyöhään pyörimään viikonloppuisin mihinkään yleisille alueille.
sieltä pääsee 20 minuutissa keskustaan! Itse asun Helsingissä ja matka kestää kauemmin...
Niin, ja me tosiaan asumme Kalevassa, mikä ehkä osaltaan selittää tuon rauhallisuuden. Täällä eniten häiriötä ovat aiheuttaneet naapurin ajotiellä sählyä pelaavat lapset. :)
Kerava kuuluu HSL:n joten Keravalta pääsee vauvan kanssa, eli kärryjen ihan ilmaiseksi Helsinkiin saakka junalla ja bussilla.
Niin, ja me tosiaan asumme Kalevassa, mikä ehkä osaltaan selittää tuon rauhallisuuden. Täällä eniten häiriötä ovat aiheuttaneet naapurin ajotiellä sählyä pelaavat lapset. :)
teidän ansiosta Kalevassa on rauhallista :D
Mä muutin Pohjois-Helsingistä Keravalle ja takas en enää lähtisi.
Totta että kaikissa kaupungeissa on ne "huonot" asuinalueet joten Ahjoa välttelisin ainakin.
itse asumme Kalevassa ja todella rauhallista aluetta. Löytyy puistoja ja harrastusmahdollisuuksia.. jos puistoilusta miinuksen haluaa löytää niin täällä ei ole kesäisin puistoruokailua niinkuin Helsingissä.
Kun katselee Keravan katukuvaa, ei täällä ole läheskään niin paljon maahanmuuttajia, Romaneja tai Juoppoja kuin Helsingin lähiöissä.. Ja lähiöönhän sitä on mentävä kaupoille yms vaikka asuisikin hieman syrjemmässä omakotitaloalueella Helsingissä.
Keravalla on palvelut ja kaupat kohdillaan. 2 isoa markettia Ja Lidl. On ravintoloita (tosin yöelämä aika kuihtunutta) Urheiluseuroja monista lajeista, Päivähoito toimii, kuntalisää saa jos jää kodinhoidontuelle..
Ja tosiaan että sinne Helsinkiin pääsee nopesti kun valitsee oikean junan :)
sieltä pääsee 20 minuutissa keskustaan! Itse asun Helsingissä ja matka kestää kauemmin...
On todella nautinto pyyhkäistä pahimpaan ruuhka-aikaan kohti Helsinkiä 150 km/h. Nopeita junia kulkee 3 tunnissa ja hitaampia vielä lisäksi.
Ollaan asuttu Helsingissä, ja välissä muuallakin, mutta nyt pari vuotta Keravalla asuneena täytyy sanoa, että ihan mahtava paikka. Varsinkin näin lapsiperheen näkökannalta.
Keskustasta löytyy Prisma, iso Cittari, vaatekauppoja(mm. Lindex, Seppälä, Vero Moda, Aleksi 13), Intersport, iso, monipuolinen kirjasto sekä paljon muuta. Kävelykadulla on tosi paljon tapahtumia ja markkinoita, kuten myös Aurinkomäellä, joka on ihan keskustassa.
Lisäksi Keravalla on HopLop, Pikku Hurmuri-lastentarvikeliike (erittäin monipuolinen), Vekaravintti-lastentarvikeliike, HongKong, iso uusi Tarjoustalo, Rautia, RTV ja paljon paljon muuta.
Lapsille on paljon harrastusmahdollisuuksia, 1-vuotiaan pojan kanssa käydään vaikka missä harrastuksissa. Paljon löytyy myös ilmaisia kerhoja yms ja valinnanvaraa löytyy.
Puistoja on joka kulman takana. Ollaan ihan ihmeissämme siitä, miten paljon täältä löytyy puistoja, ja tosi siistejä, ei pultsareita näy. Monessa leikkipuistossa on leluvarastot, joihin saa avaimen käsittääkseni kaupungilta, mutta yleensä puistosta aina löytyy joku jolla on avain, joten sitä pakosti tarvitse.
Uimahalli on ihan ok, siihen kai on suunnitteilla remontti, mutta ihan toimiva on nytkin.
Helsinkiin pääsee junalla 20 minuutissa, ja autollakin nopeasti joko Lahden motaria tai Tuusulan väylää. Jos haluaa merta edemmäs kalaan, Itis ja Jumbo on molemmat suht helpon ajomatkan päässä. Jumbossa käydään leffassa, saa autonkin helpommin parkkiin kuin stadissa. ;)
En oikein ymmärrä mistä Keravan huono maine johtuu, täällä keskustan ympäristössä on tosi siistiä ja rauhallista. Saviolle en kyllä muuttaisi Korson läheisyyden takia, vähän slummimaisen oloinen alue, ja Ahjokin on vähän kaukana. Mutta kuten edellä sanottu, Kaleva on ihan luksusaluetta. ;)
Ollaan asuttu keskustassa, ja nyt asutaan toista vuotta Ahjossa omakotitalossa. Itselläkin oli suuret ennakkoluulot Ahjoa kohtaan ennenkuin tänne muutettiin. Olin ajatellut aina, etten ainakaan radan itäpuolelle suostu muuttamaan.
Täällä omakotitaloalueella ainakin on rauhallista. Ilmeisesti Ahjontien kerrostalot on levottomia (kaupungin vuokratalot), mutta en ole kyllä törmännyt täällä minkäälaisiin häiriköihin. Tosin lapsiperhe kun ollaan, niin harvemmin tulee kovin myöhään oltua liikkeellä.
Ahjossa on aivan mahtava lähikauppa tuo K-market. Harvemmin käydään isoissa marketeissa, kun ei hintatasossakaan ole mitään ihmeempää eroa. Postikin löytyy tuosta lähikaupasta. Bussit kulkee Keravan keskustaan ja Helsinkiin.
Ja nimenomaan lapsiperheen kannalta. Puistoja, tapahtumia, kerhoja ja harrastuksia yllin kyllin. Pieni omavarainen kaupunki, kaikki kävelyetäisyydellä. Ajatuksena on palata tuonne vielä joku päivä.
Periaatteessa radan itäpuoli on huonompaa/levottomampaa aluetta, mutta kuten tuossa yllä todettiin, pitää vain osin paikkansa.
Me asuimme ihan ydinkeskustan tuntumassa ja kaikki oli kohdallaan. Itse kuljin päivittäin junalla töihin ja sekin toimi ihan kohtuullisen hyvin. Tai oikeastaan oikein hyvin muutamaa ääriolosuhdepäivää lukuunottamatta.
Kannattaa mennä ja kokeilla!
Keravalla on perinteisesti ollut kaksi aluetta johon halutaan muuttaa, eli Kaleva ja Sompio. Ei muissakaan vikaa ole, mm. Ahjo on siistiytynyt paljon takavuosista.
"Slummimainen", "Korson läheisyys"... Saviolla on enimmäkseen rivi- ja omakotitaloja. Se on rauhallinen alue, paljon lapsiperheitä. Ja Korso nyt ei vaikuta Savioon sitä eikä tätä eikä Korsokaan taida olla huonon maineensa veroinen.
Että tuo 21 minuuttia on vain ne nopeat junat, hitaampi juna on 36 minuuttia.
Mulla on vähän huonoja kokemuksia junien pysymisestä ruuhka-aikana aikatauluissa, mutta meno on ehkä muuttunut?
Jos työpaikka ei ole aivan asemalla ja päiväkoti ihan aseman vieressä, hoitopäivästä voi tulla yllättävän pitkä. Kannattaa laskea matka-ajat ihan realistisesti ruuhka-aikoina, niin osaatte arvioida.
Me muutettiin aikanaan pois juuri matka-aikojen vuoksi. Olis ollut pakko pitää kahta autoa, mutta sillä toisen auton kuluilla lyhentää ihan hyvin asuntolainaa Helsingissä. Etuna sitten tuntua lyhyemmät hoitopäivät. Meillä oli työpaikat niin, että saattoi vaihtaa rantaradan lähijunaan, mutta käytännössä ongelmia oli usein joko rantaradalla tai pääradalla. Hyvällä tuurilla yhteys oli nopea, mutta huonoa tuuria oli liian usein.
Lastentarvikkeita ei toki tarvitse ostaa uutena, onhan meillä 2 huippukirppistä Oliver ja kävelykadulla Kyläkirppis. Korsoon tuli myös uusi kirppis SUN joka on nyt toiminut viikon. Sielläkin oli mukavasti lastentarvikkeita.
Ja sitten on vielä second hand shop Pikku Piipero, josta saat melkein mitä vain. Itse olen ostanut sieltä aivan priimakuntoiset Emmaljungat ja kolmasosahintaiset verrattuna uusiin!
Kesällä meillä on mahtava maauimala ja meillä on jalkapallotoimintaa 3-vuotiaista lähtien. Keravalla on paljon tapahtumia ajatellen nyt ihan näitä lapsiperheitä. Huomenna mennään Aurinkomäelle laskiaisriehaan!
Vielä jäis kirjoitettavaa, mutta täytyy mennä..!
arvoalueelle. On ihania vanhoja puutaloja ja joukossa uusiakin moderneja taloja, puistoja, kauniita isohkoja pihoja ja rauhallista - vain 400 metrin päässä keskustasta ja juna-asemasta! Kaikki palvelut vieressä; kaupat, kirjasto, ulkoilumahdollisuudet, ostosmahdollisuudet, päiväkodit, puistot ja ennen kaikkea harrastusmahdollisuusksia niin aikuisille kuin lapsillekin :)
Meillä harrastetaan balettia, showtanssia, uintia , zumbaa , jumppaa , jousiammuntaa ja suunnistusta - kaikkia Keravalla. Uskallan siis suositella lämpimästi, ihanan napakan kokoinen ja mukava kaupunki!
ja menet harvemmmin kulkevaan Z ja H junaan, pääsee sinne kyllä tuossa 30 minuutissa. Jos taas haluat mennä asemalle miten sattuu ja menet K tai N-junalla, on matka-aika 40 minuttia.
Ja siitä tietysti sitten asemalta vielä kotiin.
tehkö sitä virhettä. Kaukana kaikesta.