raskaus- panacod
Minulle määrättiin nyt raskauden aikana tk-lääkärin toimesta panacodia koviin päänsärkyihin.
Olen niitä ottanut ehkä kerran viikossa yhden.
Jouduin Gynen polille kovien vatsakipujen takia, keskenmenoepäily oli. Minulta kysyttiin olenko ottanut mitään kipuun, sanoin että kaksi kertaa tuota päänsärkyyn määrättyä panacodia. Gynekologi oli ihan järkyttynyt, sanoi että sitä ei saa syödä raskauden aikana eikä sitä pidä enää ottaa edes päänsärkyyn.
Nyt kotiin tuli epikriisi jossa kolmessa kohtaa mainitaan tuo panacodin syöminen, "ottanut kipuun jopa panacodia" "suositellaan panacodin sijaan panadolia"..
Onkohan musta nyt sitten jäänyt joku narkkarivaikutelma papereihin? Jotenkin siellä tuli sellainen olo, yritin sanoa että panadolista ei päänsäryissä ole ollut apua, selässä on skolioosia joka aiheuttaa niskaan jumit ja siitä pahat päänsäryt jne, sanoivat vain että no panadolia silti. No ei siinä olen nyt sitten ottanut vain panadolia ja kärsinyt mutta voiko olla että olenkin nyt joku hemmetin päihdeäiti?
Miksi tk-lääkäri kirjoitti panacodia ja Gyne sanookin että ei missään nimessä?
Tuo epikriisi jonka sain, onko sama teksti siellä lääkärin koneella vai voiko siellä olla jotain lisätekstiä että seurataan äidin lääkkeiden käyttöä synnytyksen jälkeen tms?
Kommentit (10)
Niin minäkin.. Siksi aloinkin pelkäämään että kielsikö se sen siksi että piti minua päihdeäitinä kun kerroin ottaneeni vatsakipuun vaikka oli määrätty päänsärkyyn.. Vauva siis on elossa eikä ollut keskenmeno vaikka epäilyt oli.
Tiedän monia joilla tuota on määrätty varsinkin migreeniin raskausaikana
oli määrätty päänsärkyyn, mut nyt käyttää sitä ihan yleisenä särkylääkkeenä mahakipuun ja varmaan muihinkin kipuihin. Ei kai sinne nyt sentään päihdeäitileimaa ole tullut, mut kyllä mun mielestä on ihan hyvä vähän muistuttaa mihin sitä vahvaa särkylääkettä käytetään tuossa tilanteessa...
No minusta on vähän outoa, että otit Panacodia vatsakipuihin, koska ne tuskin ehtivät kovin kauaa kestää? Itse söin niitä migreeniin raskausaikana, mutta kynnys niiden syömiseen oli TODELLA korkea. Panacodia ei määrätä kevyesti, eikä reseptiä uusita helposti. Vakuutusyhtiö ei ainakaan minulla myöntänyt vauvavakuutusta syntymättömälle lapselle tuon lääkkeen takia eli ei ole mikään ensisijainen lääkevaihtoehto.
En nyt ymmärrä mitä toi gyne panikoi.
Ja jos on KOVAT kivut, niin kai sitä ottaa sitten sitä lääkettä josta on eniten hyötyä?
Ja muutenkin lääkkeistä, kyllähän raskaanaoleville annetaan ihan tujut lääkkeet kuitenkin tarvittaessa, Multa esim leikattiin umppari ja kyllä pistettiin lihakseen Oxinormia mikä luokitellaan vissiin ihan huumeeksi... Eikä edes vain kerran tai kaksi, vaan aika paljonkin!
Otin sitä panacodia siihen vatsakipuun kun ei panadol auttanut jo töissä piti silti olla. Se oli aika kovaa vatsakipua mutta olisi kovempaakin voinut olla ja olisin varmaan pärjännyt ilmankin jos olisi ollut pakko. Oli kestänyt useamman päivän ja ei olisi pitänyt ottaa. En vain ajatellut että siitä voisi olla jotain isoa haittaa kun kerran päänsärkyyn oli sallittu lääke. Ei sille enää mitään voi ja nyt en ole ottanut edes päänsärkyyn mutta siitä tuo lääkäri sitten ilmeisesti ns panikoi, että otin sitä liian kevein perustein?
Varsinkin kun vatsakivuille ei ollut tosiaan syytä ja ne tulkittiin lopulta ihan vain raskauteen kuuluviksi, joskaan en käsitä miten raskaus voi tehdä semmoset kivut.
Onko minulla nyt leima tuon takia?
Tuota en tiennyt että vauvavakuutusta ei saada, oli se tarkoitus ottaa :/
Itselläni on neljä lasta ja heistä kolmen raskausaikana olen syönyt Panacodia yhden kpl:n kerralaan n.5krt/viikko. Mitään ei ole lapsille niistä tullut eikä niitä ole kertaakaan kauhisteltu. Joka kerta olen saanut niitä eri neuvolalääkärien tai erikoislääkärien määrääminä. Annostuksena 1kpl on niin vähän ettei siitä mitään vaaraa tulisi olla. Älä huoli.
Se epikriisi on tarkalleen sama kuin lääkärin koneella. Sinun versiosta ei ole poistettu mtään.
Jatkossa jos et sillä Panadollla pärjää, niin voit kysyä neuvolan lääkäriltä lääkeohjeita, tai sitten neuvolan kautta äityspolilta, jossa paras osaaminen raskausajan lääkehoitoon.
Tuskimpa vaikuttaa vakuutusten ottamiseen. Voit huoletta hakea lapsiturvavakuutusta.
Ja ei tämä varmast sinua jatkossa leimaa.
panacodia. Kivut oli sietämättömät enkä syönyt tai nukkunut 3 päivään. Otin panacodia ja se olikin sitten ainut mikä auttoi. Ei kukaan moittinut kertaakaan vaikka paljon kävin lääkärissä alkuraskaudesta. Eihän sitä suositella tietenkään otettavaksi MUTTA eihän mitään lääkettä saisi ottaa raskaana. Minulla oli myös stressistä johtuvia alavatsa- ja rintakipuja joten panacod toimi myös rauhottavana. En sitten tiedä olisiko joku toinen lääke ollut parempi, mutta otin sitä jonkuaikaa kunnes tilani parani. Ei ne lääkärit muuta keksineet.
Tiedän monia joilla tuota on määrätty varsinkin migreeniin raskausaikana