Te, joilla koneellinen ilmanvaihto kodissanne?
Tuntuuko huoneilmanne liian kuivalta? Oletteko huomanneet tämän myötä jotain oireita perheellänne?
Kommentit (23)
Onneksi edes ilma vaihtuu.
t. atoopikko
kuten meidän 6v. pojalla. Muilla ei tällaisia oireita ole. Lisäksi mulla on kuiva yskä.
Minulla myöskin silmät kuivuu, yskää ja aivastelua. Onko ilmanvaihdon syytä vai ei. Vaikea sanoa. Meillä veto ilmanvaihtokanavista käy kyllä aika kovalla. Ihan huomaa, kun nukkuu makkarissa.
Minulla myöskin silmät kuivuu, yskää ja aivastelua. Onko ilmanvaihdon syytä vai ei. Vaikea sanoa. Meillä veto ilmanvaihtokanavista käy kyllä aika kovalla. Ihan huomaa, kun nukkuu makkarissa.
Tuntuuko huoneilmanne liian kuivalta? Oletteko huomanneet tämän myötä jotain oireita perheellänne?
Se kuivaa ilmaa jonkinverran. Talvella on ilmankierto tästä syystä minimissään. Kuivuus tuntuu korostuvan lämmössä ja niinpä jotain 17 astetta lastenhuomeissa helpotti oleellisesti ihon raapimistarvetta.
Koneellisesta ilmastoinnista laski myös sietokyky siitepölyaikana. Ilmastointi onkin minimillä kesäisin ja pidämme ikkunoita auki.
On kyllä pidettävä päällä, muuten kosteus taitaapi siirtyä rakenteisiin.
ollaan asuttu tässä hirsirakenteisessa talossa, eikä olla pidetty ilmanvaihtoa päällä kuin vain suihkun tai saunan jälkeen. Tuleekohan sisäilmaongelmia? Kuka tietää?
Meillä uusi omakotitalo ja ilmankosteus asunnossa pakkasten alettua alle 10%, ei edes mittari näytä. Oireena nenän limakalvojen kuivuminen ja karhea kurkku aamuisin. Hankittiin illmankostutin ja nyt on huoneilman kosteus 30%, talviaikana suositeltava on 20-40%. Oireet helpottaneet selvästi. Suosittelen hankkimaan kuumahöyrystävän ilmankostuttimen (esim. Ufox) ja ilmankosteusmittarin.
Meillä uusi omakotitalo ja ilmankosteus asunnossa pakkasten alettua alle 10%, ei edes mittari näytä. Oireena nenän limakalvojen kuivuminen ja karhea kurkku aamuisin. Hankittiin illmankostutin ja nyt on huoneilman kosteus 30%, talviaikana suositeltava on 20-40%. Oireet helpottaneet selvästi. Suosittelen hankkimaan kuumahöyrystävän ilmankostuttimen (esim. Ufox) ja ilmankosteusmittarin.
Meillä tupruttaa yötä päivää kaksi ilmakostuttajaa talossa, ilman niitä oltais pulassa, eikä nuokaan meinaa itse asiassa riittää.
huippuimuri huolehtii ilmanvaihdosta. Korvausilma tulee kuitenkin suoraan ulkoa ilman mitään kuivatusta joten tilanne olisi sama manuaalisella tuuletuksellakin. Nyt kun tuli loskakelit niin kosteus lähti heti nousuun. Pakkasilla on kyllä aika kuivaa.
Lapselle myös verenvuotoa nenästä. Miehellä yöyskää..
Nuo ilmankostuttimen on tosi nopsaan homepesiä, paljon ekologisempaa on kuivata pyykit makuuhuoneessa.
Voiko kuivasta huoneilmasta tulla hengen ahdistusta?
Meillä myös jopa nenäverenvuotoa lapsella. Itse yskin ja silmät kuivuu.
Onko mitään keinoa asiaan, paitsi pois muutto?
Pelottaa jo, tuleeko astma tässä asunnossa?
Jatkuvaa yskää kaikilla! Koneellinen ilmanvaihto pitää myös liian kovaa ääntä.
Ei ole ongelmia kuivuuden kanssa. Ilmanlaatu on paljon parempi kuin aikaisemmassa kasarikerrostalossa.
Termejä pässeille:
Ilmanvaihto on kaikilla.
Koneellinen ilmanvaihto on melkein kaikilla.
Ilmastointi on harvojen herkkua.
Ilmankostutin on harvalla.
Ilmankostuttajia ovat kaikki.
Aiheuttaa erityisesti mulle ihon ja silmien kuivumista. Ilmankostutin meillä on makuuhuoneessa ja se vähän autttaa. Mutta kosteuttavia silmätippoja ja ihovoiteita saan lotrata talvikauden jatkuvasti.