Joka neljäs vuonna 1987 syntynyt on kärsinyt toimeentulo-ongelmista tai jäänyt kiinni rötöstelystä.
Kommentit (7)
En olisi aavistanutkaan että nuorilla tilanne on noin huono nyky-Suomessa...
ei varmaan ole työ-elämän muuttumisella? En lukenut juttua, mutta se että vanhemmat eivät jaksa työn tai muiden syiden vuoksi huolehtia lapsistaan kunnolla, heikentää lasten mahdollisuuksia pärjätä huoattavasti. Toinen asia on se että työelämä on tänä päivänä tyly. Kaikki ei ole ihmisen omassa hallinnassa. Tänä päivänä on tosi vaikea pärjätä, varsinkin jos kotioloissa on häikkää. Ja todella monilla on. Lisäksi tämä netti-kulutus-yms maailma jonka vanhemmat ovat lapsilleen suoneet, vieraannuttaa todella pahasti elämän realiteeteista. Ne joilla on ollut vastuulliset, turvalliset ja realistiset vanhemmat, pärjänevät parhaiten.
jopa ihan "normaaleista" oloista lähtöisin oleville. Ei siis minua ainakaan yllätä nuo luvut. Olisi ollut hyvä jos olisi mainittu erikseen rötöstely prosentit. Se kun kertoo enemmän varsinaisesta pahoinvoinnista kuin toimeentulovaikeudet. Talousvaikeuksiinhan riittää vain että on täysi-ikäinen opiskelija, ei saa kesätöitä (ja vanhemmat ei maksa aikuisen lapsen vuokria) ja joutuu kesän ajaksi toimeentulotuelle.
Mulla on suht hyvin toimeentulevat vanhemmat ja olen silti kokenut talousvaikeuksia. Niin kuin moni muukin tuttavani opiskeluaikoina.
eli silloin kun nämä nuoret ovat täyttäneen 21 vuotta.
Älkää naurattako, ei tuon ikästen elämään vielä työmarkkinoiden muutos ole vaikuttanut mitenkään. Sen sijaan on itse asiassa ihme, että tuota suurempi osa ei ole kokenut taloudellisia ongelmia, ottaen huomioon, että toisen asteen opiskelija ei opintotuella elä - eli siis käytännössä kolmea neljästä tuon ikäisestä elättää vielä isä ja äiti!
Mikä mua hieman hämmentää, on, että viidennes ei ole saanut vielä toisen asteen tutkintoa kasaan, mutta toisaalta jos on käynyt kymppiluokan, pitänyt välivuoden tai jättänyt kesken yhden tutkinto-ohjelman, voi 21-vuotiaana hyvinkin olla vielä valmistumatta siitä, mihin sitten päätyi.
VÄhän ihmettelen, että mikä tämän jutun idea nyt oikein oli.
Tuostahan on ollut ihan tutkimuskin että me -87 syntyneet olemme ihan virallisestikin väliinputoajia. Itsekin kuulun siihen porukkaan joka on rahallisesti vaikeuksissa, luottotietoja ei enää ole. Itselläni taustalla masennusta ja päihteitä. Onneksi pääsin molemmista eroon ja nyt maksankin sitten nuoruuden holtittomuutta takaisin pienistä tuloistani.
No, me ollaan tälläinen luuserisukupolvi (ei tietenkään kaikki, mutta hemmetin iso osa meistä). Lapsena kun mitään ei saatu laman takia, piti hommat sitten heittää överiksi nuoruudessa. Jossain tutkimuksessa oli että juurikin lama oli se mikä vaikutti meihin. Mene ja tiedä, mutta jossain se syy on kun näin iso osa -87 syntyneistä on väliinputoaja ja voi pahoin.
että eri vuosiluokissa on selkeitä eroja. 87 oli tosi levoton vuosiluokka ja seuraava kammottava on ollut 96. Kaikki kuulemma odottivat vain, että tämä vuosiluokka saadaan peruskoulusta pois niin rauhoittuu koko koulu. Tätä on kuulunut muualtakin, joten ei ole vain tämän yhden opettajan sanoma. Samaa sanoi erään toisen koulun rehtori vanhempainillassa. Ei nyt ihan näin suoraan, mutta sanoi, ettei koko koulun historiassa ole ollut niin vaikeaa ikäluokkaa kuin 96. Että heille piti aloittaa seiskalla ihan alusta sanan ei opetus, että mitä se meinaa. Kun tämä vuosiluokka lähti pois, sanoi, että koulu rauhoittui ihan ihmeellisesti.
Se on huomattu, että oma sukupolveni on jakaantunut kolmeen porukkaan: ekassa ovat ne, jotka opiskelivat itselleen hyvän ammatin eikä rahahuolia ole näkyvissäkään. Tokassa taas lähärit ym. matalatuloiset, jotka ovat perustaneet perheen aikasin, mutta elättävät sen kuitenkin vielä itse. Kolmas ryhmä on alkoholisoituneet, työttömät ym., joukossa myös huumeidenkäyttäjiä. Ikuinen nuoruus näyttää vaan jatkuvan, iso osa porukasta miehiä.