Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hahtuvahousut ja sisävaipat-kosteusongelma, APUA

05.12.2005 |

Voisiko joku ystävällien sielu auttaa?

Sain lahjaksi parit itsetehdyt hahtuvavillahousut (ruskovilla) tai mikä niiden virallinen nimi onkaan. Nyt olen kokeillut niitä sisävaippojen kanssa, mutta tuntuu että kosteus tulee niistä kuitenkin ihan liikaa ja liian nopeasti läpi. Siis käyttämäni siävaipat ovat heti pissan tultua läpimärät ja aika nopeasti se tulee myös hahtuvahouisuistakin läpi. Sisävaippojen sisällä olen käyttänyt kuivaliinoja. Onko tämä normaalia vai missä mahtaa vika olla. Luulin että hahtuvahousut + sisävaipat pitäisivät kosteuden paremmin. Auttakaa. Pian jää muuten homma tähän...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahtuvavillahousut pitävät kyllä hyvin, kunhan ne ovat aavistuksen huopuneet ja ne on käsitelty lanoliinilla. Itse teen käyttöönottopesun marseillesaippualla. Hankaan housujen haaraosaa hieman voimakkaammin, niin että ne huopuvat kevyesti. Kaksesäikeisestä langasta neulottuja ei tarvitse huovuttaa kovinkaan paljon. Yksisäikeisestä langasta neulottuja reilummin. Jos housut ovat Ruskovillan hahtuvalangasta neulottuja, niin ovat vamasti niitä paksumpia. Rv:n lanka on nimittäin valmiiksi kaksisäikeistä. Pesun jälkeen housut laitetaan lanoliinikylpyyn. Pito-ongelmat saattavat johtua myös liian runsaasta lanoliinista tai sisävaipan riittämättömästä imukyvystä. Nämä asiat nyt tulivat ensimäiseksi mieleen.

Vierailija
2/8 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sisävaippojen sisällä olet käyttänyt kuivaliinoja? Mitä sinulla on ollut imuna? Ja minkälaiset sisävaipat, mitä materiaalia siis? Kuivaliinahan ei ime mitään, vaan pitää vaipan kuivan tuntuisena. Imuksi pitää laittaa froteeta, flanellia, hamppua, bambua tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä! Pesin housut yhden kerran, mutta taidan seuraavaksi kokeilla tuota marseilles-saippuaa ja lanoliini kylpyä. Lanoliinista en tienytkään mitään. öö, siis mistä sitä sitä saa ja millaista se on? Anteeksi tietämättömyyteni.

Sisävaippoina mulla on ollut sellaisia froteisia kissaluvs -vaippoja sekä froteisia yhdenkoon lotties vaippoja. Näitä olen pessyt ennen käyttöönottoa. Kuivaliinana on ollut fleeceä. Jos sinne vielä tunkee jotain hamppuimuja, tuntuu, että vaipat ovat isompia kuin lapsi niiden sisällä;) Täytyy nyt tosiaan kokeilla tota huovuttamista. Jäävätkö siis teillä sisävaipat märiksi ja villavaipat pitävät paketin kuivan tuntuisena ulospäin? Vai imeekö imut niin hyvin, ettei sisävaipatkaan tunnut märille? Kiitos vielä!

Vierailija
4/8 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villavaippahousut tarvitsevat sen lanoliinikäsittelyn, jotta alkavat pitää kosteutta. Villahousuja kannattaa lanoliinittaa suunnilleen joka kolmas pesu. Alkuun käsittelyn voi tietenkin tehdä sen pariinkin kertaa peräkkäin, jos tuntuu siltä etteivät housut ole pitävät. Lanoliinipitoista villanhoitoainetta on esim. Sonet. Sitä saa mm. Ruohonjuuresta, joistain luontaistuotekaupoista ja Ruskovillan tuotteita myyvistä kaupoista. Apteekitkin taitavat myydä lanoliinia, ainakin voiteen muodossa. Kestovaippoja myyvät puodit myyvät yleensä myös villanhoitoaineita. Jos villahousujen kevyestä huovuttamisesta ja lanoliinikäsittelystä ei ole apua, niin koita lisätä vaippaan hieman imua.

Vierailija
5/8 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Olen käyttänyt Ruskovillan villahousuja tyytyväisenä. Nyt kuitenkin tein hahtuvat, kun niitä on niin kovasti kehuttu ja ajttelin, että ne pitävät kosteuden paljon paremmin. Olen huovuttanut ja lanoliinattanut, mutta mielestäni kosteus tulee läpi ihan selvä' sti nopeammin kuin samoilla harsoilla Ruskovillan villiksistä. Onko hahtuvissani jotain vikaa, vai pitäisikö huovuttaa lisää? Tehty on Ruskovillan kasinkertaisesta hahtuvasta ja haaroista ja pepusta selvästi huopuneet, mutta... Luulin näistä saavani yövillikset, mutta toistaiseksi taidan jatkaa kertiksillä :(

Vierailija
6/8 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

MugSkab:

...Olen käyttänyt Ruskovillan villahousuja tyytyväisenä. Nyt kuitenkin tein hahtuvat, kun niitä on niin kovasti kehuttu ja ajttelin, että ne pitävät kosteuden paljon paremmin. Olen huovuttanut ja lanoliinattanut, mutta mielestäni kosteus tulee läpi ihan selvä' sti nopeammin kuin samoilla harsoilla Ruskovillan villiksistä. Onko hahtuvissani jotain vikaa, vai pitäisikö huovuttaa lisää? Tehty on Ruskovillan kasinkertaisesta hahtuvasta ja haaroista ja pepusta selvästi huopuneet, mutta... Luulin näistä saavani yövillikset, mutta toistaiseksi taidan jatkaa kertiksillä :(

Minullakin oli jostain syystä ensimäisissä hahtuvissa samaa ongelmaa. Nykyisin kaikki hahtuvat toimivat, kuten pitää. Eli ovat tosi varmoja. Poika nukkuu öisin mahallaan ja pissaa tietty eteen. Hahtuvat eivät ole kertaakaan pettäneet. Yksi syy villahousujen falskaamiselle saattaa olla liian runsas lanoliinitus. Epäilen, että minun ongelmani johtuivat alkuun siitä. Tein nimittäin lanoliiniliuoksen vahvimman mukaan ja annoin housujen liota PITKÄÄN. Toistin myös lanoliinituksen joka pesun yhteydessä, eli noin kolmen viikon välein. Nykyisin olen alkanut lanoliinittaa housujani paljon laimeammalla liuoksella ja paljon harvemmin ja ne pitävät paljon paremmin. Oman kokemukseni mukaan kaksisäikeisestä langasta neulottuja hahtuvia ei tarvitse kovin paljoa huovuttaa. Huopuvat kyllä käytössä. Uudet housut voi sisäänajaa päiväkäytössä ja ottaa yökäyttöön, kun on varma niiden pitävyydestä. Tietty voit kokeilla myös lisätä harsoon hieman lisäimua kriittisiin paikkoihin. Jos ruskovillat on tosi hyvin sisäänajettu, niin ovat varmasti paljon pitävämmät, mitä sisäänajamattomat hahtuvat. Hahtuvien pito on kyllä sisäänajon jälkeen aivan omaa luokkaansa.

Vierailija
7/8 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsellaan sitten vielä - en menetä ihan vielä toivoani... Olen tosiaan käyttänyt pitkää lanoliinikylpyä, ehkä vika siis on siinä. Nyt myös hieman hankasin lisää vaippaosaa hahtuvista, katsellaan huomenissa, miten toimivat.

:)

Vierailija
8/8 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuloin ruskovillan hahtuvat, pesin marseilla, huovutin ja uitin Sonetin lanoliinissa (1,5 rkl/ litrassa) noin viisi minuuttia samalla housujen pintaa vähän sivellen. Housut olleet viikon käytössä ja aina tulee kosteus bodyn ja sukkisten läpi viimeistään parissa tunnissa. Sisällä käytän harsoa pötkönä ja kaksinkertainen frotee tai froteen tilalla 6 kertainen flanelli. Imut ei ole edes kunnolla märät kun kosteus tulee vaatteisiin asti.

Onkohan hahtuvissa nyt liikaa vai liian vähän lanoliinia? Vai onkohan liian vähän vasta huovuttuneet /pidetyt?

Emmi ja poika 6kk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän