Kokemuksia kävelytuolista
Poika 5,5 kk:tta sai lainaksi kävelytuolin ja voi sitä riemua kun pääsee sillä paikasta toiseen. Kertokaa kokeneemmat hyvät ja huonot puolet kyseisestä vempeleestä.
Kommentit (8)
Milloin kävelytuolia voi alkaa käyttää? Me saatiin se jo pari kk sitten mutten ole vielä kaivanut kaapista kun en tiedä mitään suosituksia. Vaikka tokihan se on yksilöllistä. Olen luullut et lapsen tarvii osata nousta tukea vasten ensin..olen siis ilmeisesti väärässä? Meillä tyttö siis jo 8kk, ryömii ja istuu tuetta ja harjoittelee konttausasentoa. Voin siis huoletta kaivaa kävelytuolin esiin?
-miuqu ja nti näpsä 8kk-
Lapsen voi siihen laittaa kun osaa itse istua. Tosi paljon helpottaa arkea, kun lapsi pääsee edes hiukan itse liikkumaan. Eikä meillä ole mitenkään vaikuttanut kävelyn oppimiseen, esikoinen kun lähti kävelemään jo 9kk iässä ja toinen kaksi viikkoa myöhemmin. Siis jotkuthan ovat sitä mieltä, että tuo tuoli hidastaa kävelyn oppimista.
Äskettäin olin hierojalla, joka varoitti minua kävelytuolista ja hyppykeinusta. Sanoi ettei kannata laittaa liian aikaisin vauvaa niihin koska voi olla vaikutusta lapsen myöhempään selän lihaksistoon ja selän asentoon. Hänen piti ekaa lastansa kävelytuolissa vauvana ja on selkävikainen, toinen ei ollut ja ok. Että vasta sitten kun sitä ohjeissa suositellaan. No toki perintötekijät vaikuttavat myös ja tässäkin asiassa se tasapaino ettei koko aikaa istuta siinä. Olen myös kuullut että vauvan kantaminen rintarepussa voi aiheuttaa selkävikaa myöhemmin, kuitenkin olen sitä uhmannut koska se on mielestäni oiva tapa antaa läheisyyttä vauvalle ka yehdä samalla " omia hommia" . Enkä siinä ole koko aikaa kantanut, muutaman tunnin päivässä korkeintaan, en välttämättä edes joka päivä. No tämä sivusi jo asiaa...
tuosta 5.5 kuisesta lähtien. On ihan ok apu arjen pyörityksessä mutta mielestäni lasta ei saa pitää siinä paljoa. Liikunta kuitenkin minun mielestäni kehittyy sieltä lattialta. Tarkoitan siis sitä että minä pidin aluksi ehkä " liikaa" eikä tyttö meinannut enää muualla viihtyäkään.
En tiedä onko kävelytuolin " syytä" vai ei mutta meidän tyttö ei vielä edes kunnolla ryömi, taaksepäin vain. Puhumattakaan konttaamisesta tai muuten ylöspäin nousemisesta.
Ei onneksi varvasta vaan " kävelee" ihan kunnolla.
Suosittelen, vauva pääsee siinä liikkeelle ja meidän typy olisi hermostunut sata kertaa enemmän kun ei vielä tosiaan liiku.
T: Noora 9kk ja Nasulina
..että kävelytuoli on ehdottomasti pannassa. Se haittaa normaalia kehitystä ja se tekee ns. varvasastujia. Eli ihminenhän kävelee niin että kantapää koskettaa ensimmäisenä maata ja paino siirtyy jalalle kantapää ensin. Koska kävelytuolissa riittää päkiällä hipaisu liikkeelle pääsyyn, normaalin kävelyn oppiminen viivästyy ja vaikeutuu.
Tiedä häntä, mutta mielestäni tuo kuulostaa loogiselta..
J.
Meillä kyllä poika viihtyy hyvin kävelytuolissa, on nyt 6, 5 kk. Helpottaa kummasti arkea, kun pysty itse tekemään vähän kotitöitä sillä aikaa kun poika ajelee autollaan. En tietenkään pitkiä aikoja siinä pidä kerralla. Ja jos nämä kävelytuolit olisivat kovin vaarallisia, niin ei niitä saisi myydä. Uskon kyllä, että suomessa testataan tarkasti kaikki lasten lelut ja vempaimet.
käytön varovasti, eli ei pidä vauvaa siinä pitkiä aikoja. Meillä oli myös käytössä ja lienekö siitä johtuen tyttö otti ensiaskeleet 9,5kk:n ikäisenä... Tai no yksi huono puoli on, että sillä saa kulmat rikki seinistä ja meteli on ainakin parketilla melkoinen, eli jos alakerrassa on asukkeja niin vähän voi miettiä milloin sillä ajelee.