Laitoin tänään 40€ ravintolassa ruokaan, vaikka
tilillä vain 160€ ja seuraava palkka 23.1. Mutta nautin joka hetkestä lempiravintolassani. Laitoin miehelle viestiä, että joudutaan varmaan lainaamaan rahaa tässä kuussa,mut haluan mennä siskoni kanssa syömään hyvin. Onneksi on niin ihana mies, että vastasi menkää vain, kyllä neraha asiat aina jotenkin järjestyy, älä huoli. ja niinhän ne on tähänkin asti järjestyneet vaikka eletäänkin aika kädestä suuhun. Toisaalta se on vaan meidän tapa, näin ollaa aina eletty. Onko muita jotka ei elä aina järkevästi ja eivät ahdistu jos rahaa ei jää säästöön?
Kommentit (15)
ei, ei minulla ole tuollaista huolettomuutta. Inhoan sitä, että raha tuo turvallisuuden tunnetta. Minusta olisi sietämätöntä, että tilillä olisi tuon verran vain rahaa ja palkkapäivä tuolloin. Koska minä en osta mitään velaksi, paitsi tietysti asunnon, mutta en mitään muuta. En yhtään mitään muuta. Jos ei ole rahaa ruokaan, sitten syödään sitä, mitä kaapista löytyy, mutta visaa ei käytetä. Se on ihan periaate.
en kyllä säästäkkään mitään. Tuhlailen loput palkastani mihin sattuu, esim kasvohoitoihin, lasten leluihin tms.
Jos mulla on vaikka kuun lopussa 300 euroa tilillä niin päätän yhtäkkiä että lähdetään junalla moikkaa siskoa Jyväskylään että varmaan menee viimesetkin:D
Sinulla taitaa olla heikko impulssikontrolli
Se voi olla myös puhdas aito arvovalinta. Että valitsee nautinnon nykyhetkessä ennen kuin oletetun sijoituksen tulevaisuuden turvallisuuteen tai nautintoon.
Itse ainakin osaan hyvinkin impulssikontrollin, mutta en vain halua kontrolloida impulssejani tässä asiassa, vaan nautin elämästä tässä ja nyt niin paljon kuin tuloillani on siihen varaa. Velaksi en sitä harrasta kylläkään.
t. 2
tämä kuvastaa asennettani rahaan,onneksi ajattelemme molemmat samoin miehen kanssa niin ei tule tästä riitaa. Kaikki mikä tulee niin menee ja kun palkka tulee niin maksan laskut päältä pois, mutta mulle ei ole katastrofi jos jätän jonkin laskun maksamatta, siksi että jää rahaa johonkin mukavampaan. ap
Nauttinut arjen nautinnoista murehtimatta rahasta. Ja aina on asiat järjestyneet, koskaan ei ole multa luottotiedot menneet tai mitään dramaattista. Säästänyt en ole koskaan, ei huvita. Nykyisin tulot noin 50 000 euroa vuosi mutta kaikki menee mikä tuleekin ja hyvä niin!
Ja nautin elämästä täysillä =)
kyllä tosiaan haluan nauttia elämästä nyt enkä vasta tulevaisuudessa. Ihana kuulla ett on muitakin. ap
mutta nautintoani murentaa lasku, joka tulee maksettavaksi jälkikäteen. Inhoan visa-laskuja, koska olen jos nauttinut sen aiemmin, eikä laskun maksamisessa ole mitään nautittavaa. Inhoan sitä, että olen laskukierteessä: nyt maksan lentolippuja, vaikka lennolla olin jo 2 kk sitten. En saa siitä nyt nautintoa, vaikka sainkin silloin.
Saan siitä nautintoa, ettei mikään lasku odota minua nurkan takana.
Mun mies on vähän samanlainen ja on tartuttanut muhunkin sitä. Mä ennen ajattelin, että jos tulot on hyvät niin on jotenkin "pakollista" laittaa rahaa säästöön ja haalia omaisuutta. Edelleen kyllä harkitsen ostoksiani paljon tarkemmin kuin mies, mutta en enää pitkään aikaan ole ravintoloissa valinnut annostani hintaa katsoen tai murehtinut laskujen eräpäiviä. Kaikki laskut kuitenkin tulee hoidettua ja hyvin pärjätään, vaikka tili tyhjeneekin säännöllisesti. Turha murehtia mistään pikkujutuista. :) ja mä muuten kans todella nautin niistä ravintolakäynneistä... ah!
mutta nautintoani murentaa lasku, joka tulee maksettavaksi jälkikäteen. Inhoan visa-laskuja, koska olen jos nauttinut sen aiemmin, eikä laskun maksamisessa ole mitään nautittavaa. Inhoan sitä, että olen laskukierteessä: nyt maksan lentolippuja, vaikka lennolla olin jo 2 kk sitten. En saa siitä nyt nautintoa, vaikka sainkin silloin.
Saan siitä nautintoa, ettei mikään lasku odota minua nurkan takana.
Se elämästä nauttiminen ilman murheita edellyttää, että sitä rahaa on sen verran, että jää tuhlattavaksi. En minäkään voisi nauttia niistä säännöllisistä ravintolakäynneistä, jos en tietäisi että isolla tähtäimellä siihen on rahaa; eli vaikka tili on välillä nollilla ja visaakin käytän välillä, niin se ei ole mistään muusta pois ja visaakin lyhennän sitten seuraavassa kuussa taas enemmän kuin olen käyttänyt.
Vielä pari vuotta sitten rahatilanne oli meilläkin enemmän teidänlainen, eli matkustaakin pystyi vain jotenkuten luottoa käyttämällä eikä jäänyt ylimääräistä. En silloin olisikaan voinut syödä ulkona hyvillä mielin kuin vain harvoin. Eli tilanteen mukaan on mentävä.
sillä hetkellä, mutta kova luottamus siihen että asioilla on tapana järjestyä ja onneks laskuja voi aina järjestellä kiireellisyys järjestykseen:) ap
tuolla "kiireellisyysjärjestykselläsi". Hän kun voi olla moninkertaisissa ongelmissa sinunkaltaistesi takia. Ymmärrätkö edes?
tuolla "kiireellisyysjärjestykselläsi". Hän kun voi olla moninkertaisissa ongelmissa sinunkaltaistesi takia. Ymmärrätkö edes?
vaan soitan ja sovin milloin maksan, en usko että esim. puhelinyhtiöt tai helsingin energia menee konkkaan mun viiveellä maksaman laksun takia. ap
eikä tarvitse stressata, kun vältän tuhlaamasta viimeisiä rahojani. Ei koskaan tarvitse miettiä onko tilillä rahaa tai siirrellä laskujen eräpäiviä. Ja kun yleensä elää säästeliäämmin eikä elä vain tässä hetkessä, voi helposti mennä sinne ravintolaan ja syödä vaikka kuinka kalliisti, eikä tarvitse edes soittaa miehelle tai katsoa onko tilillä rahaa.
Minusta hetkessä eläminen on paljon helpompaa, kun ei järjestä itselleen tuleville hetkille tilanteita, joista täytyy jotenkin luovia ja järjestellä.
Nauttinut arjen nautinnoista murehtimatta rahasta. Ja aina on asiat järjestyneet, koskaan ei ole multa luottotiedot menneet tai mitään dramaattista. Säästänyt en ole koskaan, ei huvita. Nykyisin tulot noin 50 000 euroa vuosi mutta kaikki menee mikä tuleekin ja hyvä niin!