Kokemuksia Tampereen keskustan kouluista?
Olemme muuttamassa Tampereelle ensi kesänä ja esikoiselle pitäisi koulupaikkaa varata. Tällä hetkellä suunnitelmissa on muuttaa jonnekin keskustan tuntumaan, jolloin kouluista ilmeisesti Aleksanterin koulu, Johanneksen koulu, Tammelan koulu ja ehkä Sampolan koulu voisivat olla vaihtoehtoina.
Toivoisin kokemuksia noista koulusta ja toisaalta koulujen ympäristöistä asuinalueena. Meillä on kaksi lasta, tuleva ekaluokkalainen ja 2-vuotias.
Kommentit (16)
Meillä lapsi Tammelassa ja alkuun pelkäsimme ja olimme hivenen pettyneitä, kun lapsemme ei päässyt Amuriin, mihin ensisijaisesti toivoimme. Lapsemme on siis englanninkielisellä luokalla. Nyttemmin olemme kuulleet Amurista aikalailla negatiivista, kun erittäin vanha koulu ja tilat sen mukaiset. Myöskin opettajia vaihtunut aikalailla. Vaikka Tammelaan menimme ennakkoluuloisina, olemme onneksemme saaneet olla hyvin tyytyväisiä. Tämä toki voi olla eri mielipide, kuin tavallisilla lukilla ollevilla, mutta enkkupuoli toimii loistavasti. Se tosin on hieman oma yksikkönsä, tai nämä luokat tekevät paljon yhteistyötä keskenään jne. Mutta Tammelahan on Tampereen suurin ala-aste, mitä pelkäsimme, mutta ainakin meidän kohdalla on kaikki mennyt paremmin kuin hyvin. Olen kuullut myös monelta, että ole onnellinen, että lapsesi on Tammelassa, eikä Amurissa. Tilathan ovat varsin upeat ja varmasti Tampereen parhaimmat/uusimmat. Upeat kuvataideluokat, Atk:n panostettu ja muutenkin kaikinpuolin upeat tilat ja puitteet opiskella. Voin kyllä lämpimästi suositella. Ja uskon, että painotetuilla luokilla/kouluissa on lähes aina vähemmän ongelmia, sillä tietty osa jää pois, kun vaatihan se vanhemmiltakin erilaista panostusta. Itse vannon painotettujen luokkien nimeen, varsinkin kun nyt olemme olleet huomattavan tyytyväisiä. Kokemusta myös kuvataideluokilta, mutta tämä kokemus on jo 15-vuotta vanhaa tietoa, mutta samat asiat oli jo silloin havaittavissa.
Akaa on varteenotettava vaihtoehto myös. Täältä on todella hyvät kulkuyhteydet Tampereen suuntaa, kuin myös Helsinkiin ja Turkuunkin.
Hintataso asuntojen suhteen paljon edullisempi ja harrastusmahdollisuudet hyvät.
Akaassa asuneena sanoisin, että kannattaa miettiä kuitenkin työmatkaa. Itse muutimme Tampereelle takasin, koska laskimme, että toisen auton hinnalla maksaa jo mukavasti pois asuntolainaa, jos asuu niin lähellä työpaikkaa, ettei perhe tarvitse kuin korkeintaan yhden auton. Akaasta toki junat kulkevat, mutta VR:llä voi ajoittain olla etenkin talviaikaan ongelmia pysyä aikataulussa. Kaikissa töissä tuo ei haittaa, mutta joissakin ammateissa ei ole olemassa liukuvaa työaikaa. Moottoritietä jos ajelee, niin siinä kasvaa bensakustannukset. Toisaalta, jos haluaa asua omakotitalossa ja maalla, tuo on varmasti ihan harkittava vaihtoehto. Kunhan tekee ensin laskelmia noista työmatkakustannuksista.
Minun kokemukseni tampereen kouluist aon tämä ja olen asunut koko ikäni täällä. Itse kävin johanneksen koulun, se oli soikein hyvä ainakin siihen aikaan. Todella rauhallisia oppilaita ja kuria pidettiin tarpeeksi hyvin mutta ei liian ankarasti ! Siellä oli leppoinen ilmapiiri ja opettajat olivat todella mukavia.
Aleksanterin koulussa taas jota pikkuveljeni käy nykyyään, on erittäin outoa käytöstä lapsia nuhjellaan ihan pienistä jutuista ja syytellään turhasta. Ajattelin ensin että hyvä kun on tiukka kuri, mutta varsinkin pikkuveljeni opettaja on erittäin epämiellyttävä ja jopa ilkeä.
Tammelan koulusta ei ole omakohtaista kokemusta ja en tiedä onko ajatus jo koulusta muuttunut. Mutta ennen siellä oli ainakin "tarkkis"luokka ja sen takia vanhempani ei missään nimessä halunnut että minä tai veljeni mentäisiin siihen kouluun. En tiedä onko kyseinen luokka siellä vielä. Mutta ystäväni joka on käynyt tammelan koulun niin puhui kyllä useasti näistä tarkkisluokkalaista kuinka he ovat villejä ja kiusaavat yms.. Tässä nyt minun mielipiteeni, muilla voi tietysti olla erilaiset kannat näistä kouluista !
Aleksanterin koulussa on siis ranskankielinen luokka. Mutta pyynikillä svenskasamskolan jossa ruotsalaisia
vaan koulu määräytyy asuinalueen mukaan. Tietyltä alueelta mennään sen alueen kouluun, kouluja voi olla useampikin samalla alueella. Silloin sinne missä tilaa.
Keskustan alueen kouluissa tuskin suuria eroja. Mutta voitte jo etukäteen miettiä esim painotuksia, kuvis- musiikki-, liikuntapainotus ja valita koulun sen mukaan, niin ei tarvitse vaihtaa koulua kolmannella luokalla.
asuinalue ja koulupolku määrää sen. Katso Tampereen sivuilta.
Etenkin kuvispainotteisena. Asuinalueenakin Tammela on ihan kiva.
nuorimmaiselle Ilmarin päiväkoti :)
ja ne koulupolut vaikuttavat vasta ala-asteelta yläasteelle siirryttäessä. Ekaluokalle mennessä vaikuttavia tekijöitä ovat millä alueella asutte ja mikä koulu on lähin.
asuinaluehan sen tosiaan määrää mutta esim. kielivalinnoilla ja kielikylpyluokilla pääsee haluamaansa kouluun, tosin jonkin verran kielitaitoa pitää olla pohjalla. Aleksanterin koululla on ranskankieliset luokat ja Amurissa englanninkieliset. Tammelassa muistaakseni on saksaa ja lähellä Aleksanterin koulua myös ruotsinkielinen opetus (ihan varmaksi en sano mutta näin muistelen). Pyynikin seutu on kaunista ja rauhallista ja siinä lähellä sijaitsevat kaikki nämä koulut. Asuinalue on myös aika kallista mutta jos ei raha ratkaise niin sinne vaan. Aleksanterilta löytyy myös tavall. suomenkieliset luokat ja koulussa on hyvä henki ja hyvät kielivalinnat.
Tampereella tosiaan on oppilaaksiottoalueita kolme, eikä perheet voi vaikuttaa siihen, mihin oman alueen kouluun lapsi menee. Tietysti pyritään laittamaan lähimpään, mutta se ei ole automaatti, jos toisessa koulussa on tilaa ja lähin tulee täyteen.
Meillä on lapset Sammon koulussa, naapuruston lapsia on Tammelassa, Sammossa ja Kissanmaalla. Sampo on yhtenäiskoulu, joten siellä lapsen ei tarvitse vaihtaa eri kouluun yläkouluun, ellei sitten halua hakea eri painotukseen. Kolmannella luokalla on jo painotuksia, joten sen takia voi olla tarve vaihtaa silloin.
Ollaan tykätty Sammosta ja naapurit tykkää Kissanmaasta. Tammelasta on kuultu eniten kriittistä palautetta, mutta ei mitään hälyttävää.
Nyt 2.1. alkaa ilmoittautuminen kouluun, joten ehkä kannattaa hakea paikkaa, vaikka en tiedäkään, miten se onnistuu, jos ei ole vielä osoitetta Tampereella.
Kaipaan myös kokemuksia Tampereen keskustan kouluista. Pohdinnassa muutama painotuksellinen.
Up. Mua kiinnostaisi myös. Minkälainen on koulujen sisäilmatilanne?
Eikö kellään kokemuksia?