Muita opettajia ???
Hei
Täällä on varmasti joukossa myös eri asteiden opettajia. Miten teillä, oletteko päässeet työstänne irti sairaslomalla/äitiyslomalla ?
Itsestäni tuntuu että koko ajan sataa sähköpostia ja kotiinkin soitellaan. Lakihan on hyvin yksiselitteinen esim. sairasloman osalta. Työnantaja sitä vain ei tunnu aina ymmärtävän...
Kertokaa kokemuksia
Gretasofia (ei enää montaa viikkoa jäljellä...)
Kommentit (7)
Jouduin sairaslomalle supistusten takia about viikolla 27 ja siitä saakka (nyt viikko 35) koko ajan jotakin työjuttuja tulee. Opetan korkeakoulussa. Ahdistaa kun tuntuu että ei saa olla rauhassa. Stressi lisää supistelua... Koko ajan olisi joku tenttijä jonka pitäisi suorittaa joku kurssi loppuun. Tiedän että minun ei tarvitsisi mitään tehdä, mutta kuintenkin (idiootti) en sano vastaan kun soittavat töistä ja laittavat sähköpostia/postia. Toisaalta työnantaja käyttäytyy vähän siten kun kuuluisi asiaan (painostaa) että sairaslomalla ja äitiyslomalla tehdään työtä. Ei ole meidän organisaatiossa ensimmäinen kerta kun näin käy. Ajattelin että kun ä-loma nyt virallisesti alkaa, niin siitä on sitten poikki. Miten sinulla, pääsetkö käytännössä kokonaan eroon työstäsi äityslomalla ?
Opetan lukiossa ja nyt tällä hetkellä olen kolmatta viikkoa sairaslomalla uupumisen takia. Koko sairaslomani ajan olen tehnyt työtä kotoa käsin: korjannut kokeita, suunnitellut vaihtuville sijaisille tunteja, neuvonut ja opastanut... Muutaman päivän päästä palaan töihin ja maaliskuulle pitäisi vielä sinnitellä. Äippälomalla en enää työpuheluihin ja meileihin vastaa.
...joka nyt siis ilmeisestikin alkaa virallisesti torstaina mun on vielä pakko tehdä töitä. Syksyn arviointeja kun on hirveän hankala tehdä kenenkään muun.
Mutta kun äippäloma alkaa19.12., en kyllä enää korvaani lotkautakaan töitten suuntaan. Mulla on sekin asia vielä " puolellani" , että nykyinen työsuhde päättyy 31.12., joten kun saan vielä jouluhässäkän jotenkin hoidettua, ei kenelläkään pitäisi olla mulle mitään työasiaa...
Vointeja ja jaksamista!
SolAngel
yläkoulussa työskentelen ja viime keväänä jäin äippälomalle toukokuussa, mutta sairasloma alkoi jo huhtikuun lopulla ja muutenkin kevät oli huonon voinnin myötä runsasta sairaslomaa. no, ihan loppuun asti puskin kotoa töitä, sijainen ei ollut pätevä ja hänen kanssaan suunnittelin aina viikon ja tein itse kokeet ja korjasin ne. jotta ei siinä kauheesti rentoutua ehtiny. nyt uus plussa tehty, mutta tällä kertaa la vasta elokuussa, joten enköhän kesällä saa olla ihan rauhassa ilman töitä.
aika hyvin olen pitänyt ajatukset pois töistä. olen ala-asteella luokan ja aineenopena ja kyl olen vastaillut vanhempien puheluihin nyt saikulla, samoin teen kokeita, tosin sijainen saa ne ohjeillani korjata. asiaa vaikeuttaa et sijainen ei ole pätevä ja saikulla oli eri sijainen kun nyt älomalle tulee. arvioinnit tietysti teen ja siinä onkin muutaman päivän työ. samoin olen ollut oppilaiden asioissa yhteydessä erkkaopeen ja käynyt koululla harjoituttamassa joulujuhlaohjelmaa. nyt kun äloma sijaiseni aloittaa täytyy taas lähteä koululle ohjeistamaan häntä. nämä työt ei tosin ole olleet suureksi rasitteeksi. lähinnä pysynyt vähän töissäkin kiinni. oma luokka on kuitenkin niin omalla vastuulla. aikaisemmin aineenopena olen päässyt vähemmällä. mutta kyllä jokaisella on oikeus sanoa täysin stop työjutuile sairas- ja äitiyslomalla. me opet taidetaan olla aika tunnollista porukkaa...
voimia ja lepoa!
Edellisen kirjoittajan kanssa olen siis samaa mieltä, opet on ihan liian tunnollisia työn suhteen. Mulla alkaa äitiysloma nyt joulusta ja keväälle tulee uusi sijainen. Aion toki toki auttaa sijaista parhaani mukaan, mutta hänen töitään en tee. Olen alakoulussa ekaluokan opena ja onneksi koulussa, jossa rehtori on erittäin fiksu ja suhtautuu sairauslomiin sillä asenteella, että silloin sairastellaan ja levätään eikä tehdä töitä. Olen aina poissaollessani antanut luvan, että sijainen voi mulle soittaa, puhelimessa avustaminen nyt ei paljon rasita. Samoin jos vanhemmat soittavat, niin pääsääntöisesti vastaan puheluihin, kaikkihan eivät edes tiedä mun olevan poissa. Äitiyslomalla en todellakaan aio töitä tehdä.
Miettikää nyt hieman, minkä verran niitä töitä saikulla teette. Mun mielestä hoitamalla hommat epäpätevän sijaisen puolesta teette hallaa paitsi itsellenne myös koko muulle työyhteisölle. Se ei todellakaan ole teidän ongelmanne, mikäli teitä paikkaamaan on palkattu epäpätevä henkilö. Päinvastoin, näin toimimalla varmistatte sen, että rehtori tms. palkkaa seuraavallakin kerralla sen surkean sijaisen. Opetelkaa sanomaan " ei" .
Muutama viikko sitten jouduin olemaan poissa töistä supistelujen takia. Kun lääkäri löi mulle käteen lääkärintodistuksen näytin ilmeisen epätoivoiselta (mulla oli töissä kiire vanhempainvarttien yms. kanssa) sillä lääkäri totesi " Kuule, se opettajan työ on samanlaista kun tämä lääkärin. Jos mä olen sairaana, niin tänne voi tulla kuka tahansa toinen lääkäri ja hoitaa hommat ihan yhtä hyvin" .
Aikaisemmin kun tein lyhytaikaisia sijaisuuksia soitin kerran poissaolevalle opettajalle ohjeiden saamiseksi kahdeksi viikoksi. Hyvät ohjeet sainkin, mutta paras oli kun kysyin että mitäs käsitöissä? Opettaja siihen, että aivan sama, kunhan se on valmis kun tulen takaisin ;).
Ei kukaan anne teille mitalia tai tässä työssä rahallista bonusta siitä, että paiskitte hommia sairauslomalla. Vai?
Hep,
minä olen yläkoulussa aineenopettajana. Nyt on taas vuoden kiireisin aika (toinen niistä) käsillä - eikä tosiaankaan oo herkkua olla töissä tämän jättimasun kanssa.
Mulla kans on puhelin soinut ihan kiitettävästi nyt vappiksellakin... kaikkien arviointi- ja juhlahässäköiden keskellä alkoi tuntua, etten kerta kaikkiaan JAKSA olla jäljellä olevia yhdeksää työpäivää hommissa kun en saa öisin juurikaan nukuttua. Soitin neuvolaan ja sain torstaille lääkäriajan; kirjoittaa mulle kuulemma saikkua. Käyn sit vaan juhlimassa koululla :).
SolAngel 32+4