Aspergerista
Minulla on 5v poika ja olen alkanut epäilemään että hänellä saattaisi olla asperger (kirjoitinko oikein?). Tutkimuksia on tulossa ensi vuoden puolella mutta ajattelin kysellä täältä aikani kuluksi jos löytyisi joku jolla kokemusta.
Pojaltani löytyy melkein kaikki oireet jotka on kuvattu kyseiseen oireyhtymään, yhtä lukuunottamatta. Kaikissa kirjoituksissa tulee vastaan kuinka as-ihmiset eivät keskustellessa katso silmiin eivätkä osaa huomioida vastapuolen tunteita yms. Poikani on ehkäpä jopa hieman yliherkkä toisten ihmisten tunteille ja saattaa jopa hätääntyä jos ei häntä katsota silmiin puhuttaessa. Onko siis asperger tässä tilanteessa pois suljettu?
Kommentit (10)
sanoisin, että ei pidä itse lähteä tekemään disgnooseja, se voi helposti sattua lapseen jos puhutaan vaikkapa hänen kuullen.
ei välttämättä olekkaan, mutta ilmeisesti jotain kuitenkin kun tutkitaan.. Mutta eiköhän se selviä sitten :)
-ap
tietenkään puhuta lapsen kuullen. Itsekseni olen lueskellut ja pähkäillyt. Tuo on kyllä niin totta ettei pitäisi itse lähteä tutkimaan, varsinkaan netistä. Mutta äitinä sitä helposti huolestuu :)
-ap
eikä kaikkia oireita ole kaikilla.
t. as-tytön äiti, jolla mitä ilmeisimmin itselläänkin as
On tosi tarkka rutiineista ja että tietyt asiat hoidetaan tietyllä tyylillä, hätääntyy / ahdistuu jos näistä poiketaan. Uppoutuu omiin juttuihinsa pitkiksi ajoiksi mm. dinosaurukset on tällä hetkellä kaikki kaikessa. Luetaan dinokirjoja ja kyselee loputtomasti tietoa, keräilee dinoja yms. Muisti on tosi hyvä asioissa jotka kiinnostaa, muissa asioissa ei niinkään (tosin kaipa se on ihmisille ihan normaalia että motivaatio muistaa asioita jotka kiinnostaa on korkeampi..) Hienomotorisia ongelmia on jonkun verran, pukeminen on vaikeaa koska ei pysty hahmottamaan mitenpäin esim. takki puetaan. Aistiherkkyyttäkin on mm. kovat äänet ja vaatteet pitää valita tarkkaan koska saumat yms. ahdistaa, ei siedä yhtään jos vaikka pesulla menee vettä naamalle. Tässä nyt muutamia juttuja mitkä tuli mieleen..
-ap
on aina ollut hyvin tunneherkkä ja empaattinen.
Meillä apua lähdetiin hakemaan aistiyliherkkyyksien vuoksi, käytöksessä ei muuten ole ollut mitään sellaista johon olisi tarvittu apua.
Kouluiässä ilmeni lukemisen hitautta ja keskittymisen suuntaamisen vaikeutta. muutama aine yksilöllistettiin, ettei taakka kasvanut liian suureksi.
Omallani on "vuorovaikutuksen erityispiirteet", moni asperger-ihminen saanut pienenä kuulemma aluksi tuon ja sitten on vaihtunut kouluiässä aspergeriksi. Ei katso silmiin puhuessa, luennoi kiinnostuksenkohteistaan loputtomasti, pitää liikkua aina sitä samaa reittiä ulkona...pakkoajatuksia/oireita, aistiongelmaa sekä vaikeuksia leikkiä ikätasoisesti. Joukkuelajeista ym. ei tule mitään, ei pysty hahmottamaan peliä eikä ymmärrä miksi hänelle suututaan kun tekee muista välittämättä omia maaleja.
alkamassa. Ap:n kuvaut monelta osin pitää paikkaansa myös meidän kohdalla.
Mutta en mä silti sano, että pojallasi on asperger. Useimpia niistä oireista löytyy kaikilta ihmisiltä jonkun verran, kyse on sitten siitä, kuinka paljon, kuinka usein ja kuinka voimakkaina. Psykiatrit osaavat sen sitten paremmin arvioida.