Kuukautiskupin käyttäjät! Mulla alkoi menkat tänään, ihan pientä tihrua eka päivä.
Voinko silti laittaa sen jo nyt, vai pitääkö odottaa että vuotaa kunnolla (huomenna)?
Kommentit (7)
Minä laitan jo aina heti kun tuntuu että menkat voi tänään tai huomenna alkaa, siitä ei ole minkäänlaista haittaa vaikka se on paikallaan vaikkei vielä vuotaisikaan. Se kun ei tamponin tapaan ime luontaista kosteuttakaan emättimestä pois.
Tamponi kuivattaa emättimen pintaa, ja toimii kasvatusalustana TSS:n aiheuttaville bakteereille, siksi sitä saa käyttää vain, kun vuotaa kunnolla.
Kuukuppi on lääketieteellistä silikonia, eli siihen ei imeydy mitään (eli se ei vie limakalvoilta luontaista kosteutta pois), eikä bakteerit saa siitä elatusalustaa. Kupin käyttäjillä TSS-riski on samanlainen kuin ihmisillä, joilla ei ole mitään kuukautisvälinettä käytössä, tamponin käyttäjillähän riski on moninkertainen.
Miten sen saa sisään, jos vuoto on niukkaa?
Mä käytän liukkaria, yleensä koko menkkojen ajan. En nimittäin saa kuppia kunnolla pyörähtämään ja aukeamaan ilman liukkaria.
Mä käytän liukkaria, yleensä koko menkkojen ajan. En nimittäin saa kuppia kunnolla pyörähtämään ja aukeamaan ilman liukkaria.
Liukkaria suoraan kuppiin vai pimppiin?
Laitan siitä siihen kupin yläreunaan. Eli en voitele kuppia vaan laitan siihen osaan joka ekana menee sisään. Joskus laitan myös sinne reunaan pisaran sellaiseen kohtaan joka sisäänviedessä on taitoksen sisällä. Sitten kun avaa kupin niin se liukastaa kätevästi.
Liukkaria suoraan kuppiin vai pimppiin?
Ihan miten parhaaksi näet.
Itse saatan käyttää kuppia viikon ennen kuukautisten alkamista, se kun nykyään on niin epämääräistä. Se juuri on kupin parhaita puolia, minulla on käytössä kuukautissuoja, mutta mikään ei kuivata paikkoja tai rutistu epämiellyttäväksi möykysi alushousuissa. Muistaa vain tyhjentää ja pestä kaksi kertaa päivässä. Kuukuppirock!
Sehän juuri on kupin parhaita puolia, kun alun ja lopun niukkuudessakin voi pitää eikä kuivata. Mä kun ainakin vältän siteitä viimeiseen asti, ja tamponi taas on liian kuiva niukassa vaiheessa.
Tietenkin kuppi pitää tyhjätä ja pestä tasaisin väliajoin vaikka vuoto olisikin niukkaa. (Aloin vaan miettiä että ethän sitä tarkoittanut että pistäisit kupin ja odottaisit niin kauan että se on täynnä.)