Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni ei osaa ottaa kritiikkiä vastaan

Vierailija
20.12.2012 |

Mieheni yrittää kirjoittaa kirjaa. Hän pyysi minua lukemaan tekstinsä ja antamaan palautetta. Olen lukenut paljon kirjallisuutta, joten en ole ihan tietämätön. Luin hänen tekstinsä ja se kaipasi mielestäni suurehkoa rakenteellista muutosta, kuten yhden henkilön kokonaan poisjättämistä. Kerroin tämän miehelleni (ehdin kertoa vain tämän yhden kohdan) ja hän alkoi raivoamaan, että se ei onnistu, hän ei aio poistaa tuota henkilöä, ei tule kuuloonkaan, se on hänen lempihenkilönsä yms.

Sanoin hänelle suoraan, että kritiikkiä ei oteta noin vastaan, että heti aletaan ensimmäisestä asiasta vänkäämään. Kritiikki kuunnellaan ensin kokonaan ja sitten keskustellaan. No, lopulta hän käänsi asian niin, että minä olen se syyllinen, kun "syytän" häntä, ettei hän osaa ottaa kritiikkiä vastaan.

Samperi, kun menee hermot. Kiva nähdä vaivaa antaakseen palautetta, kun saa sitten tällaista niskaansa. Ja hänen kirjansa parasta minä ajattelen, että siitä tulisi paras mahdollinen. Ja ihan asiallisesti kerroin palautetta, puhuin vain asiasta siinä.

Onko muilla kokemusta ja miten saisin mieheni ottamaan vastaan palautetta ilman että hän raivostuu?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että yksi henkilö pois.

Mutta tarkoitushan ei suinkaan ole että kirjasta tulee sellainen kuin sinä haluat vaan sellainen kuin miehesi haluaa. Hän voi jättää arvioisi huomioimatta ja sillä siisti. Ei tarvitse hermostua

Vierailija
2/4 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmiset ottaa kritiikin henkilökohtaisesti ja suuttuvat siitä.

Yleensä kannattaa niiden henkilöiden kanssa kritiikkiä antaessa sanat valita erittäin varovasti, ja esittää asia vähän kuin ujosti, korostan että "MINUSTA EHKÄ olisi parempi jos ---" koko ajan varmistellen sitä että toinen tuntee että hän on se joka hallitsee keskustelua ja päättää mikä lopulta on paras. Missään nimessä ei pidä alkaa tällaisten kanssa osoittamaan tietämystään ja argumentoimaan voimallisesti, sillä silloin koko kritiikki menee roskakoriin toisen tunnereaktion takia. Oveluudella yleensä pärjää, ja naisellisella pehmeydellä ;-)

Itselläni on tästä kokemusta lähinnä esimiestehtävissä, ja voin kyllä sanoa olevani aika hyvä käsittelemään herkkänahkaisiakin niin että he eivät edes välttämättä tiedä tulleensa kritisoiduksi vaan kokevat saaneensa vain joitakin parannusehdotuksia joita voi harkita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästikään hän ei halua kuulla aikaansaannoksestaan mitään muuta kuin kehuja. Jätä se kritiikin (=hylkäyksen) antaminen kustantamoille sitten joskus tulevaisuudessa, säilyy perherauha paremmin...

Vierailija
4/4 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pysyt vaan vaimon ja tsemppaajan roolissa. Koitat vahvistaa miehesi itsetuntoa ja voimaa saattaa projekti loppuun. Oikeaa palautetta tulee sitten kustannustoimittajalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän