Käynnistys pelkojen vuoksi?
Hei,
ajattelin kysyä teidän kokemuksia, mietteitä ja ajatuksia seuraavaan asiaan.
Odotan esikoistani, RV 34+0, koko raskaus on ollut enemmän ja vähemmän stressaavaa.. Olen normaalistikin helposti stressaantuva ja murehtivaa sorttia, raskausajasta puhumattakaan. Alkuun pelotti kohdunulkoinen, sen jälkeen pelotti keskenmeno, nyt kohtukuolema.. välillä olen aivan varma että jotain ikävää tapahtuu ja toisinaan päivinä joina vauva liikkuu enemmän, en murehdi niin paljon.
Nyt kuitenkin mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä voimakkaammaksi nämä menettämisen pelot tulevat. Mietinkin onko teillä kokemuksia tai tietoa synnytyksen käynnistyksestä ennen LA:ta tällaisilla perusteilla vai täytyykö käynnistys aina olla ns. fysiologisten syiden vuoksi? Tiedän että käynnistyksiä tehdään muistakin syistä, mutta kuinka helppoa sellaiseen on lääkärin "suostumus" saada?
Kommentit (5)
en toki odotakkaan/toivo käynnistystä saavani ennenaikaisesti. Jos saisin esittää toiveen niin toivoisin käynnistystä 37+0 kun vauvakin on valmis. Mutta varmaankin lääkärien mielipiteet ovat yksilöllisiä.
Itse käynnistynyt synnytys sujuu todennäköisemmin paremmin kuin käynnistetty. Lisäksi vauva on valmiimpi lähempänä laskettua aikaa. Kolme viikkoa ennen laskettua aikaa syntynyt vauva kellastuu todennäköisemmin, ei jaksa imeä rintaa ja on väsynyt.
Tiedän omasta kokemuksesta miltä sinusta tuntuu. Olin itse esikoista odottaessani jokseenkin varma, ettei se sieltä elävänä ulos tule. Ja mitään perustetta ei siis tuolle pelolle ollut. Terveenä sitten syntyikin ja on nyt reipas 5-vuotias.
Itselläni ei tuo käynnistys käynyt mielessäkään, enkä usko, että sitä kovin helposti äidin ahdistuksen perusteella tehtäisikään. Tiedän, että edessä olevat viikot ovat pitkiä, mutta yritä jaksaa. Mitä todennäköisimmin kaikki sujuu hienosti. Ja muistathan, että jos ahdistunut olo jatkuu vielä vauvan synnyttyäkin, hae ajoissa apua.
auttaisi. Itsellä ainakin jouduttiin käynnistämään jotain 7 kertaa, eikä sekään stressitöntä ole.
mutta sanoisin että 4 viikkoon et käynnistystä saa, ja sittenkin voi olla todella vaikeaa. Itse en saanut sektiotakaan kuin vasta rv 39+0, kun vauvalla oli kaikki mahassa ihan hyvin.