Reklamoitteko, mitä saitte vastaukseksi? Sain aika nuivan palautteen reklamaatiooni.
Järjestin firmamme pikkujoulut ravintolassa ja ilta ei mennyt ihan kässärin mukaan. Olimme tilanneet buffet-tyyppisen illallisen, jossa tosin pääruoka valittiin paikan päällä kolmesta vaihtoehdosta.
Tarjoilija tuli pöytäämme ja kertoi, että yksi pääruuista oli loppunut. Valitsimme sitten niistä kahdesta muusta. Hetken päästä hän tulikin takaisin, että oli ilmoittanut väärän pääruaan loppuneen, joten kysyi kaikilta ruuan uudestaan. Tähän meni aikaa puolisen tuntia. Kukaan ei tullut kaatamaan viinejä, joten menin itse niitä kysymään kun porukka istui kuivin suin.
Pääsimme viimeinkin hakemaan alkuruokia buffesta ja siellä oli jäljellä enää jämiä ja pari astiaa oli ihan tyhjiä. Jälleen etsin tarjoilijan ja kyselin onko lisää tulossa. Tulihan sitä sitten n. 10 minuutin päästä kun olimme jotain kaapineet astioista ja palanneet pöytiimme.
Tuossa meni pieleen mielestäni kolme asiaa: pääruoka loppu, juomia ei tarjoiltu kuin pyynnöstä ja alkuruuat viipyivät.
Olin illan järjestäjä ja siten tunsin olevani vastuussa, että homma sujuu. En siis voinut itse rentotua kunnes kaikilla oli pääruuat edessään. Yksi sai jopa väärän pääruuan eikä sitä tarjouduttu vaihtamaan.
Tein ravintolaan reklamaation ja myönsivät, että heillä on käynyt informaatiokatkos, vika on heidän. Pahoittelemme tapahtunutta. Siinäpä se. Eipä tarvitse enää mennä kyseiseen paikkaan. Nyt jäi vain paska maku tuosta vastauksesta. Joku pieni hyvitys joko laskussa tai minulle henkilökohtaisesti olisi mielstäni ollut asiallista.
Näinkö homma tänä päivänä toimii vai onko teillä kokemuksia, että reklamaatiosta saa jotain hyvitystä?
Kommentit (20)
Ravintolassa esim ilmaisen jälkiruuan, lasten vaatteiden rikkoutuessa uuden tilalle tai rahat takaisin (jopa ilman kuittia), kampaajalla ei tarvinnut maksaa hiustenleikkuusta, kun leikattiin väärä malli jne.
Se on se tapa, jolla asian esität! Pitää osata vaatia.
saman tyylinen tilanne. Saatiin koko poppoolle uusi illallinen buffetista. Tosin tämäntyylistä hyvitystä toivoinkin.
Ja yleensä pahoittelu ja anteeksipyyntö on riittävä.
Kuulostaa niin tympeältä, että boikotoin minäkin jatkossa. Moni palveluyritys ei edes tajua, kuinka tehokas puskaradio on ja siksi jokaisen asiakkaan tyytyväisyys on välttämätöntä.
Itse tässä pohdin, viitsinkö valittaa lounaasta. Annoskoko oli todella mitätön ja kun siitä ystävällisesti sanoin, tarjoilja alkoi puolustelemaan ja katosi sitten. Samaa miestä ei näkynyt loppuillan aikana, sen sijaan kolme(!) muuta tarjoilijaa hoiti laskutuksen...
ja toisinaan olen vaatinut hyvitystä tapauksesta riippuen, en aina kuitenkaan.
Olen mm. saanut vapaaliput toiseen teatteriesitykseen kun kirjoitin tyytymättömän palautteen näkemästäni näytelmästä. En vaatinut tai edes odottanut minkäänlaista hyvitystä, joten tältä osin asia hoidettiin todella erinomaisesti.
Aina hyvitys ei ole mahdollinen mutta ravintoloissa olen kyllä aina saanut joko hinnan alennusta, ilmaisen jälkiruoan tai lahjakortin kun olen aiheesta valittanut.
Sinulla kävi huono tuuri, mutta eipä tosiaan tarvitse enää tuohon paikkaan mennä. Minusta voisit vielääkin (jollet ole jo laskua maksanut) pyytää alenusta tyyliin "eikö teistäkin hinnan alennus ole paikallaan".
Siitä taas olen eri mieltä, että sinun henkilökohtaisesti pitäisi jotain saada - ei pitäisi, ethän sinä omistasi laskua maksa ja kaikki joutuivat palvelun puutteista kärsimään.
Taidanpa siis laittaa uuden viestin sinne ja vaatia hyvitystä. Olen kyllä liian kiltti muutenkin luonteeltani.
ap
reklamoinut lentoyhtiölle, ja hyvityksen sain vasta kuukausien kädenväännön jälkeen ilmoitettuani, että seuraavaksi otan yhteyttä lakimieheen (kuluttaja-asiamies oli puolellani tässä tapauksessa). Paha maku jäi kyseisestä firmasta, mielestäni hyvitystä kuuluu tarjota automaattisesti.
Jos etukäteen tilatussa illassa menee noin paljon pieleen, niin onhan siinä ravintolan henkilökunnalla tapahtunut muutakin kuin informaatiokatkos. Yksinkertaisesti ei panosteta tarpeeksi, ei välitetä eikä näin ollen ylläpidetä laatua.
On aivan selvää, ettei reklamaatiossa tarvitse vaatia hyvitystä vaan ravintola itse päättää, minkä arvoinen moka heillä oli. Tämä ravintola päätti, että heidän mokansa oli pieni - toisin sanoen henkilökunnalta ei vaadita parempaa. En siis haluaisi itse päätyä kyseiseen ravintolaan, jossa pilalle mennystä illasta pahoitellaan ohimennen ja annetaan ymmärtää, että tällaista se sitten on. Ei kiitos.
Ap, kerro vain, mikä ravintola kyseessä. Minä äänestän jaloillani enkä koe todellakaan, että minun pitäisi vaatia sekä pahoittelua että korvausta, kun ilta on selkeästi mennyt pahasti vinoon. Fiksusti johdetussa ravintolassa mokat tajutaan ihan itsekin, jo paikan päällä pahoitellaan ja hyvitystä tarjotaan välittömästi illan päätteeksi tai seuraavana päivänä.
Se on se tapa, jolla asian esität! Pitää osata vaatia.
on moukkamaista itse ehdottaa, mitä haluaa korvaukseksi. Ravintola on itse päättänyt käytäntönsä, kuinka kyseisissä tilanteissa toimitaan. Minä ainakin ravintolatyöntekijänä tiesin, minkälaisista mokista sai jotain hyvittää ja mitä se hyvitys oli. Jos taas joku tuli kinuamaan jo jätskiä niin tuli sellainen vaikutelma, että kiilto silmissä vaan pitää kokeilla, mitä irtoaa.
Noissa tilanteissa pitäisi välittömästi kertoa epäkohdista ja sitten ne myös hyvitetään välittömästi. Yleensä juuri tarjotaan tyyliin kahvit tms. tai hinnanalennusta. En tiedä, onko ravintoloilla tapana tarjota tuota hyvitystä jälkeenpäin.
itselläni siis meni ainakin ko. työssä täysin maku siihen, että valittajat odottivat aina saavansa jonkun konkreettisen hyvityksen pienimmästäkin mokasta, tyyliin "salaatinlehti oli käpristynyt, saanko nyt jälkiruoan?". No ei se ihan niin mene. On näitä ihan kaikesta valittavia ihmisiä, hohhoijaa.
Mielestäni paikka vastaa itse siitä, että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Jos olet asiallisen palautteen antanut niin pallo on heillä, jos haluavat hyvittää sinulle jotain niin hyvittävät. Ei sitä hyvitystä tarvi kinuta.
itselläni siis meni ainakin ko. työssä täysin maku siihen, että valittajat odottivat aina saavansa jonkun konkreettisen hyvityksen pienimmästäkin mokasta, tyyliin "salaatinlehti oli käpristynyt, saanko nyt jälkiruoan?". No ei se ihan niin mene. On näitä ihan kaikesta valittavia ihmisiä, hohhoijaa.
Mielestäni paikka vastaa itse siitä, että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Jos olet asiallisen palautteen antanut niin pallo on heillä, jos haluavat hyvittää sinulle jotain niin hyvittävät. Ei sitä hyvitystä tarvi kinuta.
Minä en valita turhasta, tuona iltana asiat eivät vaan menneet ravintolalta putkeen. En ole aiemmin käynyt siellä syömässä, mutta olisi pitänyt lukea arvosteluita tuolta eat.fi -sivustolta. Ravintola on Casa Largo Helsingissä.
Minä en valita turhasta, tuona iltana asiat eivät vaan menneet ravintolalta putkeen. En ole aiemmin käynyt siellä syömässä, mutta olisi pitänyt lukea arvosteluita tuolta eat.fi -sivustolta. Ravintola on Casa Largo Helsingissä.
Varmaan kuitenkin ymmärsit myös minun pointtini?
15
olen reklamoinut ja asia hyvitetty ja huomioitu hyvin mm. fisher pricella, myllyn parhaalla ja snellmannilla. (tuotevikoja siis ollut)
erittäin huonoa palautetta olen sitten saanut reklamaatioon Finnairilta sekä flybeltä (yllättäen finnair omistaa flyben suurimmaksi osaksi). Finnair ei ottanut mitään vastuuta ja flybe ei vastannut reklamaatioon lainkaan. Reklamaation aihe oli se, että vauvanrattaat jäivät koneesta, henkilökunta kentällä ei kysyttäessä tiennyt miten tulisi toimia tällaisessa tilanteessa. rattaita ei voinut myöskään jälkitoimittaa sillä ne olisivat kerenneet vasta paluuni jälkeen. Hieman muuttui kaupunkishoppailumatkan luonne, kun ei ollut mitään kuljetusvälinettä vauvalle oman sylin lisäksi.. Lain mukaanhan(jälkeenpäin selvitin sen netistä itse) heidän olisi pitänyt hyvittää, mutta todellakin eivät edes vastanneet reklamaatioon.
Vaikka ketuttaisikin oikein huolella, niin kannattaa säilyttää asiallinen sävy reklamaatioissa. Toimii usein paljon paremmin ja ainakin omalla kohdallani olen lähes aina saanut hyvitystä, oli aihe mikä tahansa.
Toki välillä kauppias/ravintoloitsija ei ymmärrä tilannetta tai sitä kuinka paljon haittaa tyytymätön asiakas saa aikaiseksi. Eli pienellä korvauksella täälläkään ei kuikuteltaisi asiasta...
Kai reklamaation perään selkeästi ilmaisit, että odotat jonkinlaista hyvitystä?
On muuten pirullista olla vastaanottamassa reklamaatiota, jossa ei kerrota mitä halutaan. Olin juuri tällaista tilannetta hoitamassa ja kysyin asiakkaalta useaan kertaan, että mitä toivoisi minun asialle tekevän? Tuntui, että pääasia oli siinä, että sai purkaa turhautumisensa ja vähän haukkua työn tehnyttä firmaa. Mutta suoraan ei sanonut mitä haluaa. Sitten laskunmaksun aikaan puhuimme minun aloitteesta pienestä rahallisesti korvauksesta. Kysyin suoraan, että miltä 55e kuulostaa (tämä summa tasasi myyntihinnan tasasummaksi, satasiin. Kyseessä isompi työ asennuksineen). "Kyllä juu, sopii. Hän sitten maksaa huomenna. Ok ja kiitos." Tuli seuraavan päivä ja sama asiakas otti toiseen henkilöön yrityksessämme yhteyttä, asentajaan ja vuodatti tälle millaisen rahallisen korvauksen oli saanut! "Tällälaillako te hoidatte nämä reklamaatiot? 55euroa?" Voi jumalauta. Minun oli pakko aloittaa jostain summasta se "tarjouskilpa", että päästäisiin yhteisymmärrykseen, mutta tämä selkärangaton tyyppi ei saanut suutaan auki, että minusta korvaus on riittämätön. Kiitos ok minä sain vastaukseksi... Niin että pitää osata myös vaatia!
Kai reklamaation perään selkeästi ilmaisit, että odotat jonkinlaista hyvitystä?
On muuten pirullista olla vastaanottamassa reklamaatiota, jossa ei kerrota mitä halutaan. Olin juuri tällaista tilannetta hoitamassa ja kysyin asiakkaalta useaan kertaan, että mitä toivoisi minun asialle tekevän? Tuntui, että pääasia oli siinä, että sai purkaa turhautumisensa ja vähän haukkua työn tehnyttä firmaa. Mutta suoraan ei sanonut mitä haluaa. Sitten laskunmaksun aikaan puhuimme minun aloitteesta pienestä rahallisesti korvauksesta. Kysyin suoraan, että miltä 55e kuulostaa (tämä summa tasasi myyntihinnan tasasummaksi, satasiin. Kyseessä isompi työ asennuksineen). "Kyllä juu, sopii. Hän sitten maksaa huomenna. Ok ja kiitos." Tuli seuraavan päivä ja sama asiakas otti toiseen henkilöön yrityksessämme yhteyttä, asentajaan ja vuodatti tälle millaisen rahallisen korvauksen oli saanut! "Tällälaillako te hoidatte nämä reklamaatiot? 55euroa?" Voi jumalauta. Minun oli pakko aloittaa jostain summasta se "tarjouskilpa", että päästäisiin yhteisymmärrykseen, mutta tämä selkärangaton tyyppi ei saanut suutaan auki, että minusta korvaus on riittämätön. Kiitos ok minä sain vastaukseksi... Niin että pitää osata myös vaatia!
kyllä se vaan niin on, että sen firman itsensä on mietittävä mikä tilanne on hyvitystä vaativa ja millaisia hyvityksiä antavat. Tietysti kuvaamasi asiakas olisi voinut sanoa sinulle siinä, että korvaus on mielestään riittämätön, mutta mielestäni on kohtuutonta odottaa että asiakas tietää/osaa vaatia tietynlaisen hyvityksen.
Itselle sattui yhdessä liikkeessä niin, että kun vaadin hyvitystä reklamoinnin yhteydessä niin myyjä vaan väitti, etteivät he mitään hyvitä vaikka minä jouduin maksamaan ylimääräisiä kustannuksia viallisen tuotteen vuoksi. No, otin yhteyttä kyseisen puljun korkeampaan tahoon ja sieltä pahoiteltiin sitte asiaa ja sanottiin että totta kait heidän kuuluu tuollaisessa tilanteessa hyvittää, että pistä vaan tilinumeroa tulemaan hyvitystä varten.
kyllä se vaan niin on, että sen firman itsensä on mietittävä mikä tilanne on hyvitystä vaativa ja millaisia hyvityksiä antavat. Tietysti kuvaamasi asiakas olisi voinut sanoa sinulle siinä, että korvaus on mielestään riittämätön, mutta mielestäni on kohtuutonta odottaa että asiakas tietää/osaa vaatia tietynlaisen hyvityksen.
Kyse oli virheestä, joka oli pitkälti asiakkaan oma vika. He olivat estyneitä olemaan paikalla kun asennus suoritettiin, eivätkä myöskään mittausvaiheessa olleet huomenneet mainita asiasta. He eivät myöskään olleet puhelimen tavoitettavissa asennuksen aikaan. Heille tehty työ siis asennettiin muutaman senttimetrin väärään kohtaan. Asentajamme oli tehnyt asennuksen ns. normitavalla, kuten se 99% aina laitetaan. Mutta tällä asiakkaalla oli ollut toinen ajatus, josta ei ollut huomannut kertoa. Hänen mukaan meidän olisi pitänyt kuitenki arvata asia listoituksista (kyseessä siis rakennusalan työ).
Mitä minä pidän tässä ihan älyttömänä on tuo, että vaikka asiakas oli tyytymätön korvaukseen, hän ei voinut kertoa asiaa kun korvauksesta puhuttiin, vaan katsoi asiakseen soittaa kolmannelle henkilölle myöhemmin. Olisin ollut valmis tulemaan hinnassa vielä vastaan ihan sen vuoksi, että asiakkaalle olisi jäänyt hyvä mieli, mutta minusta tarjottu korvaus oli jo varsin kohtuullinen ottaen huomioon olosuhteet ja asiakkaan oman osuuden virheen syntyyn.
Reklamaatiossa kannattaa mainita haluavansa hyvitystä, missä muodossa ja minkä arvoista. Turha sitä on muuten automaattisesti odottaa.