Jonkun alan ammattilaiset, suostutteko tekemään jotain alanne juttuja tutuille ilmaiseksi?
Kommentit (33)
Sama periaate kuin muillakin että joihinkin nopeisiin kysymyksiin voin antaa vastauksen. Enimmäkseen joutuu kieltäytymään kiinankielisten (pidempien) juttujen kääntämisestä ja jostain miehen sukulaisten reseptien kirjoittamisesta. Jälkimmäisistä ei olisi kauheasti vaivaa mutta en mamuna uskalla ruveta liikkumaan Valviran sääntöjen rajoilla, etten joku päivä löydä itseäni tabloidien "Kaukoidän mystinen halpatuontilääkäri aiheutti hengenvaaran!" -otsikosta.
Kasvatusneuvoja annan kyllä ihan niin paljon kuin on ikinä tarpeen, samoin olen (ainakin omasta mielestäni) auttanut hirveästi tuttavan tyttären lukivaikeuksien kanssa. Suoranaisesti en opeta, eikä kyllä kukaan ole onneksi pyytänytkään.
heidän veroilmoitustaan. :)
Neuvoa toki voin, mutta se on meillä virastollakin ilmaista palvelua asiakkaille.
läheisemmät kyselevät toisinaan neuvoja esim. ihottuman hoitoon, haavojen hoitoon, lääkkeiden ottamiseen, tarvitseeko lähteä lääkäriin jne. Neuvon ihan mielelläni, ja toki myös vilkaisen jos yhdessä ollaan. Ystäväpiirissäni kaikki toimivat vastavuoroisesti, joten en totta puhuen ole ajatellut koko asiaa.
En kovin helposti puolitutuille kertoile itsestäni, joten eivät kysele kun eivät ammattiani tiedä :)
Lähihoitaja
...lähinnä sukulaisille, esim. tikkien poistoa ja haavasidosten vaihtamisia, hoitsu kun olen.
Yhteislaulun tai muun ohjelmavedon voi hoitaa tai juontaa ex tempore -tilanteessa, mutta normaalisti muut kuin suunnittelemattomat iloiset tunnelmannostattajaiset hinnoitellaan normaalisti.
Pankin edustustilaisuudessa pyydetään eri taksa kuin mummon hautajaisissa. Opetustyö on sitten ihan kaupungin alaisuudessa, mutta toki neuvon musiikkiasioissa mielelläni - tieto tuo lisää mielenkiintoa ja yhtäkkiä autettu ja neuvottu jo harrastaa.
Riippuu siis myös katsantokantista - yksi "artisti maksaa" -keikka voi poikia viisi uutta.
t. pianisti ja pianonsoiton opettaja
ja kuten joku sanoikin, niin neuvon mielelläni ja jaan esim. linkkejä, joissa on todella selkeitä ohjeita siihen, miten kysyjä voi tehdä itse. Mutta ellei kysyjä ole todella läheinen tai ellei meillä ole muuten tapana vaihtaa palveluksia, niin en tee ilmaiseksi. Tietysti eri tilanteissa saatan hinnoitella eri tavalla, tai ehdottaa jotain nopeaa ratkaisua jos ei ole varaa panostaa kunnolla, mutta samalla haluan pitää kiinni siitä, että työt ovat töitä ja vapaa-aika vapaa-aikaa.
Ymmärrän, että joidenkin on vaikea ymmärtää, että miksen tee ilmaiseksi, jos kerran pidän siitä, mitä teen, mutta aika nopeasti sitä palaisi loppuun jos ei osaisi vapaa-ajalla irrottautua töistä. Ja työajalla taas pyrin tekemään asioita, joista minulle maksetaan, koska pyhällä hengellä ei vain elä.
silloin tällöin poistanut ompeleita, hoitanut haavoja tai antanut jonkun influenssarokotteen tms. vapaa-ajalla, olkapäänä toimin säännöllisen epäsäännöllisesti. Onnettomuustilaanteissa minut on pyydtty useampaan kertaan paikalle. Olen tehnyt näitä palveluksia vain ihan lähipiirille enkä koskaan tarjoudu mihinkään.
t. syrjäseudulla asuva sh
Ja kyllä..joka helkkarin kissanristiäisissä mulla pitäis olla se kamera mukana.
Kerran huomasin jopa tulleeni kutsutuksi juhliin nimenomaan valokuvaajan ominaisuudessa.
Ois varmaan pitänyt vetää hirveet kännit, että ois tullut epätarkkoja kuvia!;)
Sukulaiset yleensä pahimpia.
Kerran sanoin yksissä häissä, että mua ei huvita kuvata.
Mies voi ottaa kuvia, kameran toki otin mukaan...
Sama pätee myös toiseen suuntaan.
Olen siis ammatiltani historiantutkija. Olen suostunut tulemaan joidenkin tuttavien järjestöjen ja kerhojen luennoitsijaksi tai juhlapuhujaksi ilmaiseksi ja joskus käyn peruskoulussa ja lukiossa puhumassa ilmaiseksi tai järjettömän pienestä palkkiosta, koska katson tämmöisen kansankynttiläilyn tavallaan kuuluvan työhöni - ei se pakollista tietenkään ole, kukaan ei vaadi sitä, ja se kaikki tulee normaalin työajan ja työn päälle erillisenä vaivana, mutta toisaalta tämä on yksi tapa tuottaa sitä "yhteiskunnallista vaikuttavuutta" jota yliopistoväeltä lain mukaan halutaan.
Olen myös neuvonut ihan ilmaiseksi tutuille, ja sukulaisille miten pääsevät sukututkimuksissaan eteenpäin. Mutta en suostu tekemään niitä sukututkimuksia, enkä rahasta enkä ilmaiseksi. Ei riitä aika, kun on noita oikeitakin töitä tehtävänä.
Ja tälläkin palstalla olen monta kertaa neuvonut graduntekijöitä ihan ilmaiseksi.
Täällä luokanopettajat yms. ilmoittavat,että antavat kyllä kasvatusohjeita vanhemmille???
Millä perusteelle he muka osaavat kasvattaa jonkun lapsia paremmin kun omat vanhemmat? Ei näitä asioita kirjoja lukemalla opita vaan kokemuksen kautta.
Järjestän juhlia, teen reseptejä toiveesta toivotulle ryhmälle koon / raaka-aine toiv. mukaan, leivon mm. fantasiakakkuja yms.
Yleensä kyllä niille, jolta saa myös vastapalveluksia. Menuja suunnittelen työkavereillekin, yms.
Kotitalouden lehtori