Maksan koko joulun
Olen vuokrannut mökin perheellemme (mieheni, minä, pikku lapsemme, äitini, enoni, naimaton veljeni) joulun pyhiksi ja ostan myös ruoat. Olen sanonut kauniisti, että tämä on lahjani teille (olen ansiosidonnaisella) ja nyt tuntuu, että perhe odottaa silti lahjoja. Onko mielestänne törkeää kun ei ole kuusen alle mitään vai riittääkö tarjoamani mökkijoulu lahjaksi.(n. 200€/hlö)
Kommentit (13)
olet kustantamassa noin hienon joulun kaikille. Miten ihmeessä lähdit työttömänä tuollaiseen?
Lapselle voi paketteja hommata.
irtonaista rahaa ansiosidonnaisella olevalla.. o_0
..ovat niin tärkeitä. Me emme osta mitään toisillemme puolisoina. Tulomme ovat yhteensä yli 11.000 €/kk. Ei haluta roinaa, ei tarvita. Jopa vastenmielisyys kaikkea turhaa kuluttamista kohtaan. Ruokaan vähän satsaamme ja se on siinä.
muilta saa. Muuten ei missään nimessä enää paketteja muille sukulaiselle. Mieten päättelit, että odottavat sinulta myös paketteja?
..ovat niin tärkeitä. Me emme osta mitään toisillemme puolisoina. Tulomme ovat yhteensä yli 11.000 €/kk. Ei haluta roinaa, ei tarvita. Jopa vastenmielisyys kaikkea turhaa kuluttamista kohtaan. Ruokaan vähän satsaamme ja se on siinä.
Kun rahaa on vähn, sen merkitys paisuu kohtuuttomaksi.
Miksi kukaan vuokraa mökin jouluksi? En ymmärrä millään tasolla miksi joku haluaa viettää joulun vieraassa paikassa.
vaikka pelkästään miehen tulot on n.10 000e/kk. Minulla ei sitten olekkaan kuin parin tonnin pintaan. Mutta asiaan. Ei mekään ostella turhia tavaroita. Mutta lapsille harrastusvälineitä, vaatteita, ravintola illallinen Chez Dominiquessa lähiperhelle jne.
Se että muistaa läheisiään jouluna ei tarkoita sitä, että kerryttää tavaraa nurkkiin. Palveluiden ostaminen olisi jopa suotavaa, jotta Suomi ei painuisi taantumaan niin pahasti.
Jos olisin ansiosidonnaisella noin varakas, että olisi varaa koko suvulle kustantaa mökkilomat sapuskoineen (aikuisia miehiä paikalla monat) niin kyllä sinne kuusenkin alle ostaisin jotain.
Mutta kun mulla on nämä omat lapset, niin ei tulisi mieleenkään alkaa enoille tai veljille mökkejä kustantamaan. tosin meillä enot asuvat maalla veden äärellä, niillä on omat perheet, ei ne tuliskaan. mutta periaatteessa en käsitä kuka alkaa työttömänä kustantamaan lapsuudenperheelleen jouluna mökkiä.
kai sulla sitten on varaa.
Mutta niin, kyllähän joka suvussa kai pyhien aikana notkahtaa välillä toi hyvä lämmin hellä joulumieli ;-)
Itse tekisin niin, että jos kerran tuntuvat lahjoja odottavan, niin annettavahan se sitten vissiin on. Kirja lukuihmisille, viinipullo tai karkkirasia muille. Tai jotain niitä persoonattomia, mutta käytännöllisiä sauna- tai pesuainesettejä.
Ihmiset on välillä outoja ja kiittämättömiä, mutta minusta on kiva toteuttaa läheisten oudotkin toiveet. Kunhan eivät mua kynnysmatoksi laita, niin sisälläni saatan hymähtää, mutta annan jos pyydetään.
Ymmärrän kyllä, että tuo mökki on lahjasi mutta ymmärtääkö sukulaiset?
ei siis mitään lahjoja, ap:n anti on tämmöisenäänkin ihan ylenpalttinen.
On kummallisen kateellisen kuuloista porukkaa täällä.. mitä se teille kuuluu jos ap haluaa järjestää läheisilleen tämmöisen joulun, ehkä se sopii heidän perheeseen. Jos joku ei haluaisi mökille jouluksi niin ei se tarkoita että sellaista ei voisi jotkut tehdä.
kyllä voisit jotkut pienet lahjat ostaa kuusen alle, vaikka suklaarasiat. Ymmärrän kyllä, että tuo mökki on lahjasi mutta ymmärtääkö sukulaiset?