kertokaa tyhmälle verovähennyksestä..
Kertokaa tyhmälle mitä käytännössä tarkottaa verovähennys, kun siis asokämpästä saa sellasta.
Miten käytännössä näkyy 50 000 asomaksun verovähennys mun elämässä ja paljonko ?
Kommentit (8)
Laske paljonko maksaisit tuosta summasta veroja. Sen verran saat siis vähennystä veroista. Se vähennetään jo maksetuista veroista, ja jos menee yli niin saat palautusta.
Mutta sen sijaan, jos olet ottanut asomaksua varten lainaa, niin voit saada sen lainan koroista verovähennystä. Jos olet esim. maksanut asuntolainan korkoja vuoden aikaan 1000 euroa, saat verovähennystä noin 290 euroa (siis koko vuodelta).
Siis koko 50000 pitäis lainana ottaa, en vieläkää tajua.. Pieneneekö mun veroprossa, vai pitääkö tätä aina hakee eriksee jotenkin per vuosi..
Ei tarvitse hakea vaan tieto menee kyllä pankista verottajalle. Pienenee veroprosentti, eli siinä se vaikutus sitten suoraan näkyy. Sinun ei siis tarvitse tehdä mitään.
Kiitos asiallisista vastauksista ja selkeistä :) mies yrittää myös neuvoo siitä en ymmärrä mitää :)
Esim. itselläni on opintolainaa, jos vaikka maksan siitä 200€/vuosi korkoa, tuo summa vähennetään automaattisesti veroistani. Siitä en ole varma lähteekö pois VEROISTA vai siitä verotettavasta summasta?
jos siis maksan korkoa 200€/vuosi ja tienaan vaikka 10´000€ mistä menee veroa 1000€, niin en tiedä meneekö tuo 200€ pois siitä tienaamastani bruttotulosta (10´000€) vai maksamastani verosta (1000€).
Ei se verosta vähene, vaan verotettavasta tulosta.
Esim vähennettävä korko 200€, verotettava tulo 10 000€ ja siitä maksettava vero esim. 15% -> 1500 veroa.
10 000€ - 200 € = 9800€, josta lasketaan 15% veroa (laske itse 0,15 x 9800€) ja voi olla, että prosenttikin pienenee tulojen vähentyessä tarpeeksi.
Eikö kukaan osaa ?