Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Outo neuvo neuvolasta....

03.12.2005 |

Eli vettä ei saisi antaa vauvalle?!!! Soitin neuvolaan ihan vain kysyäkseni, että kun tyttäreni juo aika paljon vettä päivässä. Joskus itkemällä vaatii vain vettä, NAN tai velli ei mene, vaan pelkkä vesi.

Huolestuin asiasta, koska itse sairastan 1tyypin diabetesta, ja tietenkin pelkään tyttärenikin sairastuvan siihen....

Terkkari sanoi, ettei vedenmäärä kuulostanut huolestuttavalta, mutta vettä ei saisi tarjotakaan vauvalle muuta kuin suun huuhteluun.

Haluaisinkin tiedustella Teiltä muilta, oletteko saaneet vastaavaa ohjetta? Onko annettu mitään perusteluita? Mielestäni jos tyttäreni vettä haluaa, hän sitä saa. Eihän keitetystä vedestä mitään haittaa voi olla, vai voiko?

Kiitos!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ainakin minä olen siinä käsityksessä, että imeväisikäinen lapsi ei tarvitse vettä mihinkään vaan saa tarvitsemansa nesteen maidosta ja lisäruokien aloituksen jälkeen niistä. (Lukuunottamatta ehkä kesähelteitä, mutta se lienee poikkeus joka vahvistaa säännön)

Mulle neuvolan th sanoi ettei poika (7kk) tarvitse vettä edes nyt lisäruokien kanssa kun saa edelleen myös tissimaitoa ympäri vuorokauden.

Joskus olen täälläkin kuullut mainittavan jotain vauvan elektrolyyttitasapainosta ja että lisävesi sotkisi sitä.

Vierailija
2/14 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...elikkä jostain muistelen kuulleeni/lukeneeni että pienelle vauvalle ei saa/kannata antaa vettä, koska vauvan elimistön suola/suolo/mineraali tasapaino menee " sekaisin" vedestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

:=)

Vierailija
4/14 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi ihan kesähelteillä ehkä. Minulla on ihan samanikäinen vauva, eikä meillä kyllä vettä juoda. En ole kyllä tarjonnutkaan eikä poika ole älynnyt haluta ;)

Vierailija
5/14 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikko joi alusta asti vettä (nyt 4v.) eikä kukaan käskenyt jättää pois. Kuopus(nyt 1v) juonut vettä kiinteiden aloittamisesta asti (sitä ennen ei kelvannut) - ja molemmat juo sitä paljon päivän aikana (eivät muuten juo mehuja juuri lainkaan mielestäni juuri tästä syystä!). Eikä ole koskaan kielletty antamasta. ENkä olisi uskonutkaan vaikka olisi kielletty.

Vierailija
6/14 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolassa sanottiin, että vauvalle voi antaa vettä. Poika oli tuolloin 3 kk ja vatsa toimi aika huonosti, joten terkkari kehoitti antamaan vettä, jotta suoli toimisi paremmin. Muutenkin esim. kesähelteellä ainakin meillä suositeltiin vedenantoa imetyksen lisäksi vastasyntyneellekin.

Vierailija
7/14 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sitä ei oo kun se jotenkin estäisi tai lapsi oppisi sille pullolle kuin että imisi sitä tissiä! ja tuttiakaan ei annettaisi jotta imetys vaan onnistuisi.

Vierailija
8/14 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidolla ruokittavalle vauvalle ei saisi antaa vettä koska se täyttää turhaan vatsaa ja silloin vauva ei jaksa juoda itselleen tarpeellista määrää maitoa. Itse annoin pojallemme kesän pahimmilla helteillä välillä hiukan vettä koska poika pulautteli paljon ja tuntui että " takaisin tullut" maito meni helteessä suussa äkkiä tosi pahan hajuiseksi.

Vierailija
9/14 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla 3kk poika jolle oon tarjonnut vettä suun huuhtomiseen ja hätävaraksi sellaisissa tilanteissa kun ruokaa eli maitoa ei heti juuri ole ollut saatavilla.onneksi näitä tilanteita ei juurikaan ole ollut.siis pikku huikkia. poika kyllä irvistelee sille että meillä ei pelkoa että sitä kovin helpolla rupeaisi juomalla juomaan. toki varmasti parempi kuin mehu janojuomana.meillä ei täysimetystä vaan nannia lisäksi. varmasti tapaus- ja tilannekohtaista. samaa mieltä ettei hyvä jos vaavi juomalla juo vain vettä...

Vierailija
10/14 |
04.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi vie tilaa vauvan varsinaiselta ravinolta eli maidolta ja venyttää turhaan vatsalaukkua eli suuria määriä sitä ei ainakaan ole hyvä vauvalle antaa. Toki hömpsy silloin tällöin ja suun huuhteluun on hyväksikin mutta ei varsinaiseksi juomaksi.

Äidinmaidosta on 87% vettä joten vauva saa kyllä tarvitsemansa vedenkin siitä jos häntä vain kutakuinkin vauvan tahtiin imetetään, myöskään helleaikoina ei täysimetyksellä olevat vauvat tarvitse vettä erikseen juuri tuon ämn vesipitoisuuden vuoksi, eri asia jos sitä haluaa antaa vauvalle.

Vierailija
11/14 |
04.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli isokokoinen ja söi th:n mukaan liikaa maitoa. Vaua piti laittaa vesi kuurille, eli kun päivän maitokiintiö (olikohan 5purkkia) oli täynnä niin lisäksi sain antaa vain vettä. Ja vauva oli 2,5kk.

Se vesi ei kyllä kelvannut meidän pojalle ja minä syötin maitoa, vaikka sitä meni parhaimmillaan 9-10 prk/vrk

Vierailija
12/14 |
04.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni korvikkeita ei saisi antaa paljoakaan yli 1l/pvässä koska ne rasittavat vauvan munuaisia.

Vierailija
13/14 |
04.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ristiriitaista on kyllä tuo terveydenhoitajien ohjeistus. Itse olen antanut keitettyä huoneenlämpöistä vettä ensimmäisistä päivistä lähtien. En nälkään vaan siksi että lapsi tottuu veden makuun ja että masu pysyy kunnossa. Alussa meni pari imaisua päivässä, nyt vettä menee äp-tuttipullosta n. 40ml päivässä. Eli poika ottaa muutaman huikan silloin tällöin, yleensä kiinteän ruoan yhteydessä. Maha on aina tominut hyvin, iho on hyvä, sammas on pysynyt loitolla ja poika on todella pirteä. Äitini ja molemmat mummoni ovat aina antaneet pienille vettä (ennenvanhaan vielä sokerivettä) ja neuvoivat siis tässä minuakin, olen kysynyt neuvolastkin ja sanoivat että voi antaa jos pojalle kelpaa. Tulevaisuutta ajatellen pidän tärkeänä että lapsi on " oppinut" että vesi on se janojuoma, mieti jos olisit itse yhden päivän juomatta pelkkää vettä, olisi varmaan uupunut olo, aikuinen sitä tarvitsee 2l päivässä, joten ei ole pahasta ohjata pientä jo terveellisille tavoille... Tässä kommentissani en ole huomioinut mahdollisia sairauksia/puutostiloja joissa vedenjuontia ehkä rajoitetaan!

Vierailija
14/14 |
04.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös virtsa- ja munuaissairauksilta.