Miten raskausaika muutti ruokavaliosi?
Olen lapseton ja vauvakuumeinen vasta mutta kiinnostas kovasti tietää, miten ruokavalionne muuttui raskauden myötä - joko siksi että lempiruokiasi ei suositella raskauden aikana, tai koska ne eivät vain maistuneet? Laittaisitteko tähän vähän esimerkkejä? Jännittää joudunkohan luopumaan kokonaan omista herkkuruoistani...
Kommentit (17)
Tosi yksilöllistä tuo, että mikä maistuu.
Minulle ei tullut mitään yökötyksiä, mutta noudatin neuvolan suosituslistaa aika tarkasti. En jaksa niitä tähän kaikkia luetella, mutta tärkein muutos omassa ruokavaliossa oli, että tarkisti onko juusto pastöroitua ja jätti vakuumipakatut lohet syömättä. Ja tietty alkoholi jäi pois. :)
asuin raskauden alun ulkomailla ja siellä ei sanallakaan mainittu tästä, mutta asiaan, viinin juonti väheni reilusti, ei muuta
joten se jäi pois kokonaan, vaikka ennen join useita kuppeja pävässä.
vakuumipakatut kalat jäi pois, samoin monet juustot. Kalaa pitäisi syödä kuitenkin kaksi kertaa viikossa, eri kalalajeja vieläpä, joten se on aiheuttanut paljon päänvaivaa.
Olen syönyt paljon enemmän maitotuotteita; jugurttia, viiliä, piimää.. Pakko saada kalsiumia.
Alkuraskaudessa söin hirveästi sipsejä ym rasvaisen epäterveellistä, sillä se auttoi vähän pahoinvointiin. Lihoinkin heti 2kg.
Suurkiitos!Ja lisääkin saa laittaa! ;) t. ap
Ainostaan ihan loppuraskaudessa esikoista odottaessa oli pakko jättää suola kokonaan pois turvotuksen takia.
Ensinnäkin, aloin syödä kalaa. Olin ollut kasvissyöjä tosi kauan, mutta otin varmuuden vuoksi kalan osaksi ruokavaliotani. Mä söin ennen raskautta tosi vähän maitotuotteita, koska jossain vaiheessa ne eivät sopineet mulle ollenkaan. Raskaana ollessa vetelin älyttömät määrät viiliä ja piimää. Aloin myös entistä enemmän kiinnittää huomiota terveellisyyteen.
Alkuraskaudesta en saattanut syödä ollenkaan lämmintä ruokaa, mutta parissa kuukaudessa kaikki alkoi maistua.
Välttelin kiellettyjä ruokia, siis käytännössä niitä, joissa on listeriariski. Ja alkoholia tietenkin!
Ensinnäkin, aloin syödä kalaa. Olin ollut kasvissyöjä tosi kauan, mutta otin varmuuden vuoksi kalan osaksi ruokavaliotani. Mä söin ennen raskautta tosi vähän maitotuotteita, koska jossain vaiheessa ne eivät sopineet mulle ollenkaan. Raskaana ollessa vetelin älyttömät määrät viiliä ja piimää. Aloin myös entistä enemmän kiinnittää huomiota terveellisyyteen.
Alkuraskaudesta en saattanut syödä ollenkaan lämmintä ruokaa, mutta parissa kuukaudessa kaikki alkoi maistua.
Välttelin kiellettyjä ruokia, siis käytännössä niitä, joissa on listeriariski. Ja alkoholia tietenkin!
aikana jolloin kaikki ruoka (maksaa lukuunottamatta, sitä sai syödä kerran viikossa - kuka syö??) oli sallittua.
Närästys oli ainoa mikä rajoitti syömisiä.
ja tarkistin että juusto on pastöroitua. Lisäksi en voinut syödä taikaruis-leipää enkä oltermanni-juustoa, ne haisivat pahalle. :D Kahvinjuontia myös vähensin.
Alkoholin ja laakkeet (kuten ibuprofen, panadolit tms) jatin pois.
Maksaruuat ja -pateet jai pois, koska sis. paljon A-vitamiinia. Vakuumipakatut kalat jai aika lailla pois. Joskus olen salaattia syonyt, jossa kylmasavulohta.
Otan monivitamiini- ja omega3-tabletit paivittain.
Hedelmia ja vihanneksi ja kotiruokaa koitan syoda monipuolisemmin.
Karkkia tms herkkuja olen koittanut vahentaa (eri asia sitten onko se niin onnistunut).
Kofeiinia vain rajoitetusti (esim. kahvia, teeta, cola-juomia rajoitetusti, koska voi kasvattaa keskenmenon/ aikaisen synnytyksen riskia).
"Raakoja" juustoja valtan
Lihat kypsana
Mutta on mulla 1 pahe, jota en suostu jattamaan, se onpi sushi, jota rakastan. Katiloni sanoi etta ravintolassa syotyna se on ok, koska on tuoretta, mutta esim. valmisruokana tiskilta sushia ei saa syoda. Monet oppaat neuvovat valttamaan kokonaan.
Olen kuitenkin nailla evailla voinut hienosti, kuten tuntuisi olevan vauvakin, joten nailla mennaan jatkossakin.
Tuntuu etta valilla koko raskaushossaamista ei jaksaisi. Kai kaikessa kohtuus riittaa ja kunhan ei polta, juo, veda laakkeita, niin luulisin etta silla potkivat jo aiti ja vauva aika pitkalle.
Lahinna arsyttaa kommentit tutuilta, jos juon colaa tolkista tai ravintolassa valitsen sushia - etta onkos tuo nyt ihan sallittua raskaana olevalle...
Ruokavalio pysyi ihan samana, osa ei maistunut niin hyvin kuin normaalisti, mutta esim mulla ei ihmeitä mielihaluja ollut.
Paino nousi jo 6 kk.aikana 28 kiloa. Ei tarvinnut luopua mistään.
1.raskaus: olin koukussa hedelmiin ja vihanneksiin, kun söin niitä ne oli ku huumetta mulle tuli semmonen oikee ruokaorgasmi :D en voinut siteää erityisesti jauhellihaa tai lihaa/hamppareita ollenkaa. cocista meni vaikka muuten en juo sitä. sipulirenkaat ai että ja ranskikset hesen paprikamajolla menikiitettävästi.
2.raskaus: roskaruoka maistu, omena, porkkana, greippilimut oli tosi kova juttu :) liha ei haissut/maistunut niin vastenmieliseltä tässä raskaudessa. kiinalainen ruoka.
eka tyttö toka poika.
1.raskaus: olin koukussa hedelmiin ja vihanneksiin, kun söin niitä ne oli ku huumetta mulle tuli semmonen oikee ruokaorgasmi :D en voinut siteää erityisesti jauhellihaa tai lihaa/hamppareita ollenkaa. cocista meni vaikka muuten en juo sitä. sipulirenkaat ai että ja ranskikset hesen paprikamajolla menikiitettävästi.
2.raskaus: roskaruoka maistu, omena, porkkana, greippilimut oli tosi kova juttu :) liha ei haissut/maistunut niin vastenmieliseltä tässä raskaudessa. kiinalainen ruoka.
eka tyttö toka poika.
Mulla raskaudet samanlaiset, ekassa himoitsin hedelmiä, nyt maistuu kaikki epäterveellinen.. Eka oli poika, ei vielä tietoa mikä tuleva on =D
koska ne nostaa verenpainetta, mutta mulla on niin julmetun alhainen verenpaine, että sain luvan syödä yli annetun rajan (oisko ollut joku 50 g päivässä se raja). Kokista saa juoda litran päivässä.
loppuajan söin kaikkea aivan älyttömästi...