Kuinka nuoren lapsen ottaisit mukaasi Alkoon?
Ihan pienihän ei ymmärrä mutta sopiiko ala-astelaiselle sellainen miljöö...
Kommentit (16)
kun olen joskus hakenut sieltä viinipullon tai pari. Kauppahan se on siinä missä muutkin. Turha mystisoida normaalia asiaa. Tekee siitä vaan mielenkiintoisemman.
ikäisen että osaa kävellä hyllyjen välissä rikkomatta mitään.
Varmaan kolmevuotiaasta ovat lapseni käyneet Alkossa.
paitsi täystuhot juoksentelijat. Teinit nyt eivät yleensä lähde mihinkään enää äidin mukaan.
kun olen joskus hakenut sieltä viinipullon tai pari. Kauppahan se on siinä missä muutkin. Turha mystisoida normaalia asiaa. Tekee siitä vaan mielenkiintoisemman.
Miksi ei sopisi? Minun nykyisessä asuinmaassani viiniä saa ruokakaupoista, joten lapsi näkee pulloja joka kauppakäynnillä. Kai se on ihan normaalia tapakasvatusta, että lapset näkevät, kun aikuiset ostavat ja käyttävät alkoholia. Edellyttäen tietenkin, että se on kohtuullista, esim. lasi viiniä ruuan kanssa tms.
Jos teidän perheessä ryypätään avoimesti niin se, että ala-asteikäinen lapsesi näkee sinun ostavan sitä viina, ei liene suurin ongelma.
ikäisen vain. olin itse joskus 17v:nä äitini mukana alkossa, kysyivät multakin paperit. no ei ollut, myivät silti. äitini vain naureskeli, että ei kai näitä konjakkeja lapsi juo...
älytöntä olisi joutua esim. kauppakeskuksessa jättämään se teini alkon ulkopuolelle, vaikka muuten oltaisiin käyty yhdessä ruokakaupassa jne. suomen alkoholikulttuuri on tosiaan rasittavan hysteeristä.
nähnyt useinkin.
Ihan minkä ikäisen vaan voi ottaa mukaan, paitsi sellaisen, joka juoksentelee ympäriinsä ja saattaa rikkoa pulloja. Olen käynyt Alkossa rattaissa olevan lapsen kanssa. Kävelevän 3-4v:n kanssa en ole käynyt, koska pelkään, että pullot tipahtelee hyllyiltä kun poika vähän huitaisee. Isompien kanssa sitten taas jo sujuu.
Ootte te tekopyhiä, jos kuitenkin alkoholia käytätte.
Me joskus muksun kanssa yhdessä ihaillaan niitä viinipullojen etikettejä, tuskin tuosta kuitenkaan siitä syystä rapajuoppoa kasvaa....
Olen itse alkoholistin lapsi, ja olen nähnyt kovasti vaivaa, jotta omat lapsemme oppisivat järkevän alkoholinkäytön.
Meillä tarjotaan viiniä aterioilla, on normaalia, että kesällä grillatessa halukkaat saavat olutta, ja teemme myös drinkkejä. Kun minä tai mieheni EMME ole alkoholisteja, käyttö on aika pientä, tilaisuuteen sopivaa emmekä koskaan ole humalassa.
On todella surullista, että Suomessa alkoholi on eristetty toiseen kauppaan, ja sen erikoisuutta korostetaan. Tottakai vien lapseni Alkoon, ja he saavat esimerkiksi valita viinit ruokaan (monissa halvoissa viineissä on kauniita etikettejä, ja lapset saavat niitä katsella ja valikoida). Yli 10v tietää jo, millaiset viinit sopivat esimerkiksi lihapataan, ja osaa kysyä Alkon myyjältäkin.
Uskon, että suomalaisten ongelma alkoholin kanssa liittyy osittain häpeään, Alkoihin, viinaralleihin, ja siihen aniharva varsinkaan alemmissa yhteiskuntaluokissa osaa käyttää alkoholia nätisti. Ollaan joko absolutisteja/häpeäjiä tai rapajuoppoja. Omalla kasvatuksellani olen yrittänyt muuttaa ainakin omien lasteni asennetta terveemmäksi.
Enpä ole tuon elinaikana Alkossa käynyt, mutta jos käyntiä tulisi, ottaisin lapsen mukaan. Ehkä siinä 3-4-vuotiaana turvallisuussyistä ei ilman rattaita.
mukana vauvaikäisestä vaunuilijasta asti. Kyl me liikutaan aina porukalla ja kun käydään alkossa sen 3-4krt vuodessa niin lapsi on sit mukana.
vaunuvauvan kanssa kävin viime joulun alla ostamassa isot satsit kun ostin lahjapullojakin ja isännän erikoisoluet. Miksihän sitä lapsen ikää miettisin? Eiköhän ihmiset tajua että joskus Alkosta voi ostaa juomia muille ettei raskaana oleva itselleen osta tai äiti taaperolleen jos on sen kans liikenteessä.
mutta jos ei ole mahdollista jättää lapsia kotiin niin en näe että lasten iällä olisi tässä Alko-asiassa mitään tekemistä. Tai no, silloin kun ne olivat ihan pieniä, olisin ehkä vähän pelännyt että yrittäisivät koskea pulloihin ja ehkä rikkoisivat jotain. Nyt sitä ongelmaa ei enää ole, pienin on jo neljä.
ostamassa miehen enolle 70v lahjaksi konjakkia ja karmeen deekun näköinen mies tuijotti vihaisesti
Olis se kauheeta jos lapset sais jotain traumoja nähdessään alkoholia sisältäviä pakkauksia, meillä kun niiden keskellä "joudutaan" lasten kanssa joka kerta luovimaan kun ihan ruokakaupassa käymme. :D Kappas kun alkoholiongelmaisiin tuppaa törmäämään paljon useammin Suomessa kuin täällä kotikulmilla, jossa viiniä yms. myydään joka lähikaupassa.
Ehkä siinä kohtaa kun muksu on 15v saa jäädä ulkopuolelle ettei henkilökunta kuvittelee että teinille ostan =D